یک دهه از زمانی که BMW توانست آئودی را در مسابقه چراغ های جلو لیزری شکست دهد، می گذرد. اگرچه در این نبرد شکست خورد، اما مارک اینگولشتات به نوآوری در بخش نورپردازی ادامه داد. ال ای دی های ماتریسی بسیار پیشرفته با پرتو بالا تطبیقی در حال حاضر برای خودروهایی که چهار حلقه را حمل می کنند، معمول هستند. در قسمت عقب نیز تغییراتی ایجاد شده است. چراغهای عقب OLED قابل تنظیم نیز امروزه نسبتاً رایج هستند. در Q5 که اخیراً رونمایی شده است، یک ویژگی جدید جالب وجود دارد.
نه، چشمان شما شما را فریب نمی دهند – این یک چراغ ترمز اضافی است. به غیر از نصب چراغ ترمز سوم سنتی در اسپویلر سقف، Q5 چراغ دیگری نیز روی شیشه درب عقب به نمایش گذاشته شده است. یک چراغ پروژکتور در قسمت زیرین اسپویلر عقب تعبیه شده است. میله قطع شده عریض تر از چراغ ترمز معمولی بالای آن است، که آن را برای دم گیرها بیشتر قابل رویت می کند و آنها را تشویق می کند که وقتی متوجه ترمز Q5 می شوند عقب نشینی کنند.
این تصاویر مطبوعاتی آئودی SQ5 داغ را با طعم اروپایی نشان میدهند، اما پسرعموی آمریکایی آن تنظیمات متفاوتی خواهد داشت. به جای آن صفحات قرمز متعدد، کراس اوور لوکس مخصوص ایالات متحده، “کواترو” را بر روی شیشه عقب قرار می دهد. آئودی در اروپا اجازه انجام این کار را ندارد زیرا قانونگذاران آن را نوعی تبلیغات می دانند که غیرقانونی است.
همانطور که در دیگر مدلهای گرانقیمت آئودی که اخیراً عرضه شدهایم دیدیم، Q5 2025 دارای الگوهای نور قابل تنظیم هم در جلو و هم در عقب است. چراغهای LED ماتریسی بسته به سطح تجهیزات با حداکثر هشت امضای نور دیجیتال ارائه میشوند. در پشت، تکامل فناوری چراغهای عقب دیجیتال OLED نیز میتواند شخصیسازی شود. علاوه بر این، چراغ های عقب می توانند با نمایش علائم هشدار، رانندگان پشت سر خود را از تصادف و خرابی آگاه کنند.
ما در این مورد احساسات متفاوتی داریم. برخی از این بازی های سبک به نظر حیله گر هستند در حالی که برخی دیگر می توانند در سناریوهای خاصی مفید باشند. در هر صورت، حداقل آئودی چراغ های راهنمای عقب را به طور خطرناکی پایین نمی آورد. من به تو، هیوندای و کیا نگاه می کنم. کره ای ها این کار را انجام نمی دهند زیرا قوانینی که می گوید خودروهای فروخته شده در ایالات متحده باید دارای چراغ ترمز ثابت باشند. به هر حال، اگر این اتفاق بیفتد، باید یک مجموعه چراغ جداگانه روی بدنه وجود داشته باشد که حرکت نکند. این در واقع در مورد Q5 قدیمی از زمان درب تاشوی آن صدق می کرد (RIP) چراغ های عقب اصلی را در خود جای داده است. مجموعه چراغ های اضافی در سپر عقب نصب شده بود.
سخنگوی کیا گفت درایو تصمیم برای قرار دادن چراغها در سپر توسط یک انتخاب طراحی صورت گرفت: “یک طراح ارشد از مرکز طراحی جهانی گفت که آنها میخواستند بر طراحی باریک چراغ ترکیبی عقب تاکید کنند. چشمکزن در پایین عقب قرار میگیرد. سپر برای ارائه حس یکپارچگی با طراحی چراغ مه شکن سپر جلو.”
از چراغ ها که بگذریم، آئودی Q5 جدید یک کراس اوور خوش تیپ است، البته شاید بتوان گفت که شباهت زیادی به Q6 E-Tron تمام برقی دارد. اکنون دارای نکات اگزوز واقعی است و به موضوع نورپردازی برگردیم، چراغ های تقسیم بحث انگیز Q6 را ندارد.