
یک سوال از ادراک
قدمت استیشن واگن ها به اندازه صنعت خودروسازی است. آنها به عنوان وسایل نقلیه کار برای حمل و نقل کالا متولد شدند. با گذشت سالها، آنها به راه حل مناسبی برای جابجایی برای خانواده هایی تبدیل شدند که خواهان راحتی یک سدان، اما با فضای بار بیشتر بودند.
در آن سوی دنیا، آنها در بازارهایی مانند ایتالیا کاملاً باحال در نظر گرفته می شوند. مصرف کنندگان در آنجا به سختی یک سدان را در نظر می گیرند، اما همچنان به واگن ها به عنوان خودروهای خانوادگی واقعی با روحی اسپرت، مفید و جذاب نگاه می کنند. همین امر در مورد آلمان نیز صدق می کند، جایی که دیدن یک آئودی RS6 آوانت در حال حرکت با سرعت بالا در اتوبان غیر معمول نیست.
بیشتر در شمال، واگنهای استیشن هنوز در کشورهایی مانند سوئد و نروژ بهعنوان وسایل نقلیه خانوادگی توانمند ارزش زیادی دارند. آنها روش حمل و نقل ایده آل برای شرایط سخت زمستانی در نظر گرفته می شوند. ولوو و ساب فقید دو نمونه خوب از استیشن واگن های محبوب هستند.
نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو JATO Dynamics است.
اگرچه حجم فروش آنها در سال 2021 نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش یافت، تقاضا برای استیشن واگن در اروپا به مراتب بالاترین میزان در جهان است. حجم فروش تقریباً دو سوم کل فروش جهانی را با 64 درصد، با کمی بیش از 1 میلیون دستگاه از 1.6 میلیون دستگاه به فروش رساند.

ژاپن و کره چهارمین بازار بزرگ و چین با تنها 107000 دستگاه در رتبه پنجم قرار گرفت. بالا 34 درصد اگرچه تقاضا از سال 2020 افزایش یافته است، اما واگن ها محصول جذابی برای اکثر مصرف کنندگان در آن مناطق جغرافیایی نیستند. به همین دلیل است که این بخش کم و بیش محکوم به فناست. بدون چین، دیدن تحولات آینده دشوار است.
بقیه کشورهای جهان در سال گذشته 574000 دستگاه استیشن واگن خریداری کردند که 4 درصد افزایش داشت. فروش در ایالات متحده و کانادا 183000 دستگاه بود که 4 درصد کاهش داشت. سومین بازار بزرگ روسیه و جمهوری های شوروی سابق با 140000 واحد، 4 درصد افزایش یافت. واگنهای سنتی لادا هنوز هم برای بسیاری از مصرفکنندگان در این منطقه انتخاب معتبری هستند، تا جایی که از نظر سهم بازار با 7.1 درصد به جایگاه دوم رسیدهاند.
در ایالات متحده، وضعیت واگن پس از ورود مینی ون به شدت تغییر کرد. دومی بزرگتر، جادارتر و موقعیت رانندگی بالاتری دارند، درست مانند SUV. امروزه مصرف کنندگان در ایالات متحده کمتر از 10 گزینه واگن برای انتخاب دارند.
آنها سهم بازار را در آمریکای شمالی و سپس در اروپا به دست آوردند. با این حال، امروز به سختی یکی را در خیابان ها خواهید دید. یعنی به استثنای قاره کهن
سرنوشت واگن های استیشن – یا املاک در انگلستان و زنگ تفريح در فرانسه – با معرفی اولین مینی ون ها شروع به تغییر کرد. این شور و شوق در بازار ایالات متحده محو شد، همانطور که هرگز در بیشتر بازارهای آسیایی به وجود نیامد. با این حال، اروپا همچنان یک پناهگاه امن است، حتی اگر این ماشینهای خانوادگی سقف بلند به دلیل محبوبیت فزاینده شاسیبلندها به وضوح جذابیت خود را از دست دادهاند.
64 درصد از فروش جهانی استیشن واگن در اروپا است
برداشت عمومی از استیشن واگن ها با توجه به بازار تغییر می کند. به عنوان مثال، شما آنها را به سختی در خیابان های آمریکای لاتین می بینید، و این به این دلیل است که مردم آنجا آنها را با ماشین های نعش کش مرتبط می دانند. آنها به سادگی اتومبیل های “غیر خنک” برای رانندگی هستند.
در واقع اروپا بازاری است که در آن استیشن واگن ها بیشترین سهم بازار خود را در فروش خودروهای سواری به ثبت رسانده اند. سال گذشته 8.3 درصد از این حجم را به خود اختصاص دادند. با توجه به رقابت سخت SUV ها بد نیست.