در همین زمینه میلاد بیگی، کارشناس اقتصادی به بیان نظرات خود پرداخت.
\nچرا فروش خودرو در ایران تبدیل به چالش شده است؟
\nطی سال های گذشته ما روش های مختلفی را برای عرضه و فروش خودرو درنظر گرفته ایم. یک مدت سامانه برای فروش در نظر گرفته شد که سایت خودروساز قفل و امکان ثبت نام از مردم گرفته می شد. بعد از آن به سمت قرعه کشی حرکت کردیم و بعد از آن سامانه ایجاد شد و حالا دوباره قرعه کشی برای فروش خودرو در نظر گرفته شده است. همه این\u200eها نشان می\u200eدهد در سال\u200eهای اخیر ما روش مناسبی را برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ نکردیم. این روند منجر به فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار شده و تقاضای بسیاری را برای خودرو شکل داده است.
\nدر چنین شرایطی چه راهی پیش روی سیاستگزار وجود دارد؟
\nطی این سال ها روش های مختلفی برای قیمت گذاری و شیوه های فروش در نظر گرفته شده که برتری خاصی نسبت به روش های دیگر نداشته است. هیچ کدام از این مدل ها خوب نبودند و خریدار به خودرو دسترسی نداشته و خودروساز هم با مشکلات جدی مواجه شده است. این روند باعث می شود تا خودروساز با زیان انباشته ای مواجه شود. سیاستگزار به دنبال راهی بوده که هم رضایت عمومی را برآورده کند و هم به توسعه صنعت خودرو کمک کند که متاسفانه ناموفق بوده است. همه این ها نشان از اشتباه بودن قیمت گذاری خودرو در ایران دارند که این مساله باید تصحیح شود.
\nاصلاح این فرآیند باید چگونه باشد؟
\nباید در یک فرآیند گام به گام و تدریجی به سمت واقعی کردن قیمت خودرو برویم. این آزادسازی باید از خودروهای گران تر خودروسازان که در بازار رقیب دارند، انجام شود اما برای بقیه خودروها نیز باید قیمت ها منصفانه باشد و هرچندماه یک بار قیمت ها تا حدی که هزینه ها را پوشش دهد، افزایش یابد. در کنار این باید بتوانیم سیاست های کاهش هزینه تولید، افزایش کیفیت و... را اجرایی کنیم.
\n