در اکثر جایگاه های سوخت کشور فقط یک نوع بنزین با اکتان مشخص عرضه می شود و تقریبا همه مالکان نیز از همین بنزین استفاده می کنند اما در کشورهای غربی سوخت های مختلفی با درجه اکتان متفاوت عرضه می شود و به گفته متخصصان، این سوخت ها از نظر کیفیت تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند.
\nیکی از کانال های یوتیوب به تفاوت بین بنزین استاندارد و بنزینی که رانندگان باید استفاده کنند، پرداخته است. از نظر قانونی تمامی سوخت هایی که در آمریکا عرضه می شوند باید به مخلوط حداقل کنسانتره افزودنی LAC آژانس حفاظت محیط زیست EPA پایبند باشند. بر این اساس باید حداقل میزان پاک کننده در بنزین وجود داشته باشد؛ اما سوخت هایی با کیفیت بالاتر نیز وجود دارد که قطعا قیمت بیشتری دارد. این نوع سوخت با نام بنزین ردیف بالا شناخته می شود و برخی شرکت ها آن را به عنوان بنزینی سالم تر می فروشند.
\nاگر سوختی بخواهد عنوان ردیف بالا را به دست آورد باید از نظر پاک کننده ها و افزودنی ها یک سری سطوح کیفیتی خاص را رعایت کند که عموما این استانداردها بالاتر از الزامات LAC آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا هستند.
\nتولیدکننده این نوع سوخت می گوید خودروسازانی همچون ب ام و، استلانتیس، جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز، هوندا، تویوتا و فولکس واگن حامی توسعه بنزین ردیف بالا هستند. موسسه AAA یک بررسی مستقل به منظور مقایسه بنزین ردیف بالا و بنزینی که حداقل استانداردهای لازم را رعایت می کند انجام داده و فهمیده است که بنزین ردیف بالا در هر ۱۶هزار کیلومتر کارکرد ۱۹برابر دوده کمتری روی قطعاتی مهم موتور همچون انژکتورها، سوپاپ ها و پیستون ها بر جای می گذارد.
\nرسوب این ذرات روی قطعات درنهایت منجر به رقیق شدن بیش از حد سوخت در روغن می شود که آسیب زاست زیرا استهلاک موتور را بالا می برد. رسوب بیشتر به معنی مصرف سوخت بالاتر و راندمان پایین تر است و بنابراین بهتر است رسوب آلاینده و دوده ها در قطعات به حداقل برسد.
\nبا این تفاسیر بهترین راه استفاده از بنزین باکیفیت و ردیف بالا برای افزایش طول عمر موتور خودرو است. البته باید دانست همه جایگاه های سوخت آمریکا بنزین ردیف بالا را عرضه نمی کنند اما اکثر نام های بزرگ یعنی شل، موبیل، چورن، سانوکو، اگزون و ... چنین سوختی را به فروش می رسانند.
\nبه طور کلی، بنزین بی کیفیت می تواند به طور مستقیم بر قطعات حیاتی موتور مانند سوپاپ ها، سیلندرها، سیستم سوخت رسانی و سیستم اشتعال تاثیر منفی داشته باشد و در نتیجه عملکرد و عمر موتور را کاهش دهد.
\n