«ریکارو» زمینه فعالیت خود را با تکیه بر استانداردها براساس ایمنی، راحتی و کاربرپسند بودن آن توسعه داده و با ارائه ایدههای جدید و نوآورانه به کار خود ادامه میداد تا زمانیکه شرایط اقتصادی آنها دچار مشکل شد.
صندلی که اعتماد خودروسازان را جلب کرد
اگر شما از مردم درباره تغییرات مدنظر برای خودرویشان سوالی بپرسید احتمال به صندلیهای افترمارکتی بسیار ارزان اشاره خواهند کرد. اکثر افراد بهبود پیشرانه، سیستم تعلیق، ECU و رینگها را در نظر میگیرند و خیلی به صندلی راحت و خوشساخت فکر نمیکنند.
ریکارو بهعنوان یک کمپانی آلمانی از سال ۱۹۰۶ تاکنون در این صنعت حضور داشته و تجربه بسیار زیادی در تولید صندلیهای خودرویی دارد. در واقع چند دهه است که ریکارو در تولید صندلیهای افترمارکتی حرف اول را میزند و حتی برخی خودروسازان محصولات پرفورمنس خود را با صندلیهای تولیدی این شرکت عرضه میکنند.
ریکارو در ژاپن نیز محبوبیت بالایی داشته به حدی که برخی محصولات خاص ژاپن را تولید میکند. البته چنین محصولاتی ارزان نیستند. در صندلیهای ریکارو، موضوع مهم حمایت صندلی از ستون فقرات است. صندلیهای اسپرت محصول شرکت ریکارو در دو نوع شهری و ریسی طراحی و تولید میشوند.
هدف از تولید این کالا تامین ایمنی بالاتر برای راننده در مسیر مسابقات است و همچنین به عنوان یک آپشن جهت زیبایی بیشتر خودروهای تیونینگشده کاربرد دارد. البته طراحی این صندلیها بهگونهای است که شیارهایی جهت عبور و نصب انواع کمربند ایمنی رِیسی در آن تعبیه شده است تا به ثبات و امنیت راننده هنگام رانندگی و در طول مسابقه کمک کند. همیشه ستون فقرات باید در موقعیت خوبی باشد بههمین دلیل حمایت از کمر و ستون فقرات بخش مهم صندلیهای ریکارو است.
صندلیهای ریکارو تنوع بسیار زیادی در بازار ژاپن دارند و شما حتی میتوانید یک صندلی لوکس برای مینیون خود سفارش دهید. سپس به صندلیهای میانرده با بالشتکها و پوششهای چرم و جیر میرسیم.
هرچه قیمت صندلیها افزایش مییابد، ویژگیهای بیشتری همچون چرم بیشتر و بهتر، تنظیمات برقی، حمایت بیشتر از بدن و حتی عملکرد گرموسرد شونده به صندلیها افزوده میشوند. گرانترین صندلی تولیدی ریکارو حدود ۸هزار دلار قیمت داشته و در واقع لولهای فیبر کربنی است که با چرم پوشانده شده است.
مشکل با اقتصاد صنعت خودرو
همانطورکه آوردیم خودروسازان مطرح از بزرگترین مشتریان ریکارو به حساب میآمدند ولی بهنظر میرسد همین خودروسازان به راهکارهایی مناسبتر رسیدهاند و شاید یکی از مهمترین دلایل برای این اعلام ورشکستی این اقدام باشد.
براساس گزارش رسانهها، اعلام ورشکستگی این کمپانی مشهور با تعجب کارکنان و همچنین اتحادیه تجاری IG متال همراه شده است. اخبار مربوط به ورشکستگی ریکارو را دادگاه منطقه اسلینگن آلمان منتشر کرده است. اتحادیه IG متال میگوید: « مشخص نیست اعلام ورشکستگی ریکارو برای ۲۱۵ کارمند شرکت چه معنایی خواهد داشت.
انتظار داریم تمام گزینهها بررسی شوند تا یک راهحل دائمی پیدا شده و شغلها نیز حفظ شوند.» این اتحادیه کارگری همچنین ناامیدی خود از این اقدام را بیان کرده چراکه نیروی کاری شرکت کمکهای زیادی برای حفظ وضعیت اقتصادی ریکارو انجام دادهاند و حتی از دستمزد خود چشمپوشی کرده و دریافت آن را نیز به تعویق انداختهاند. رئیس اتحادیه تاکید میکند: «البته ناامید هستیم و حس میکنیم توسط مدیریت نادیده گرفته شدهایم.»
درحالحاضر ورشکستگی فقط به شرکت ریکارو اتوموتیو اختصاص دارد و بنابراین بخشهای مربوط به تولید صندلیهای هواپیما، میزهای اداری، میزهای بازی و کودکان مشکلی ندارند. ریکارو اتوموتیو تنها برند مرتبط به دنیای خودرو نیست که با مشکلات مالی و اقتصادی دستوپنجه نرم میکند.
جالب اینجاست شرکت مشهور BBS که سابقهای چندساله در زمینه تولید رینگهای اسپرت دارد، فرآیند اعلام ورشکستگی خود در دادگاه محلی روتویل را شروع کرده است. این شرکت ظاهرا نتوانسته حقوق کارمندان در ماههای می و ژوئن را پرداخت کند. BBS در چند سال اخیر چند بار با مشکلات مالی روبهرو شده و این موضوع به ویژه در سالهای ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۲۰ و همچنین ۲۰۲۳ نمود بیشتری داشته است.
شرکت ISH قبل از درخواست ورشکستگی، BBS را خریداری کرده و در بیانیهای گفته بود: «هرگز افرادی را که در این راه همراه ما بودند، نادیده نخواهیم گرفت. بدیهی است که BBS را رها نمیکنیم، برندی که یکی از بزرگترین شرکتهای آلمانی محسوب میشود. برای آینده شرکت برنامه داریم و آن را عملیاتی خواهیم کرد.» به گزارش اتوموتور اسپرت، توافقنامه انتقال حقوق تجاری این شرکت در ژوئن ۲۰۲۴ کامل شده است.
اینجا هم اتحادیه IG متال از اقدامات BBS کاملا غافلگیر شده و ظاهرا ناخرسندی خود از رفتار مدیریت را بروز داده است. طی چند سال اخیر، BBS علاوهبر رینگهای افترمارکتی، مسئولیت تامین رینگهای چند خودروساز ازجمله، بامو، مرسدس بنز، پورشه و … را برعهده داشته است اما در همین حال ریکارو و BBS با انتشار بیانیهای جزئیات بیشتری از اقدامات خود را شرح دادهاند: «شرکت ریکارواتوموتیو در دادگاه محلی اسلینگن درخواست ورشکستگی و ناتوانی در پرداخت بدهیها را کرده است. کمپانی ما بهدلیل افزایش قابلتوجه قیمتها در سالهای اخیر و از دست دادن قراردادهای مهم خود با مشکلات مالی عدیدهای روبهرو شده است. همین موضوع توسعه محصولات جدید را در دورانی که شاهد افت میزان خرید خودرو هستیم متوقف کرده است. دادگاه در ۲۹جولای ۲۰۲۴ اسناد را پذیرش کرد و وکلای پرونده نیز منصوب شدند. پرداختیهای فرایند ورشکستگی تضمینی برای حقوق و دستمزد کارکنان خواهند بود. ریکارو به دنبال حفظ تولید کامل خود در زمان انجام فرایند ورشکستگی است تا بتواند پاسخگوی تمام سفارشهای کنونی باشد. درخواست ورشکستگی فقط محدود به ریکارو اتوموتیو بوده و هیچ بخش دیگری از شرکت را شامل نمیشود. با همکاری کارکنان، تامینکنندگان و مشتریان بر اساس قوانین آلمان، انتظار داریم در زمان مناسب دوباره کار خود را آغاز کنیم.»
رئیس BBS آمریکا نیز اخبار مربوط به ورشکستگی این برند را مایه تعجب دانسته اما اطمینان خاطر داده است شاخه آمریکایی این شرکت که مالکیت متفاوتی نسبت به شاخه آلمانی دارد هیچ تغییری نخواهد داشت. او گفت: «ما در موقعیت کاملا مستقلی قرار داریم اما این یک وضعیت بد برای همه است زیرا نمیخواهیم چنین چیزی در حال حاضر اتفاق بیفتد.»