اگر در صنعت خودرو کار می کنید، احتمالاً یک آچار گشتاور دارید. آنها که وظیفه سفت کردن مهره ها و پیچ ها را با اندازه های دقیق بر عهده دارند، اغلب برای مونتاژ وسایلی مانند موتورها استفاده می شوند، جایی که بست ها باید با مقدار مشخصی نیرو سفت شوند تا به درستی کار کنند. نحوه عملکرد یک آچار گشتاور به طرز شگفت آوری ساده است، اما با این وجود جالب است.
را جدا شده کانال یوتیوب ویدیویی را منتشر کرد که جزئیات عملکرد داخلی یک آچار گشتاور متوسط نوع کلیکی را نشان میدهد – نوعی که احتمالاً به آن عادت کردهاید و تنظیمات از طریق خطوط روی دسته انجام میشود. برخلاف برخی از آچارهای گشتاور دیجیتال فوق العاده فانتزی، این دستگاه کاملاً آنالوگ است، بدون هیچ نوع باتری.
این نوع آچار گشتاور به طور معمول به اندازه کافی شروع می شود، با یک نقطه اتصال سوکت استاندارد در بالا. این قطعه ضامن دار از طریق یک پین که در مرکز قرار دارد نزدیک بالای بدنه آچار به بدنه آچار متصل می شود و به آن اجازه می دهد تا بر روی محور خود در داخل سیلندر آچار بچرخد. فنری در پایین کشنده گشتاور که با یک مکعب فلزی کوچک به نام جرم محوری برخورد می کند. با استفاده از مجموعه ای از شکاف ها بین فنر و قطعه جغجغه، این بلوک در نهایت زمانی که نیروی کافی به جغجغه وارد شود در نقطه اتصال خود حرکت می کند. این تغییر است که باعث می شود “کلیک” شنیدنی که می شنوید.
زمان تغییر آن جرم بستگی به کشش فنر دارد. این کشش زمانی مشخص می شود که آچار گشتاور را با استفاده از دسته تنظیم کنید. هرچه کشش در فنر بیشتر باشد، نیروی مورد نیاز برای جابجایی آن جرم محوری بیشتر است.
این کشش همچنین به همین دلیل است که مهم است که آچار گشتاور خود را در پایین ترین حالت ذخیره کنید. این همه فشارهای وارده به فنر را از بین می برد، که اگر کنترل نشود، می تواند باعث “خزش” یا تغییر شکل آهسته فنر شود. این می تواند باعث شود که آچار شما کالیبره نشده باشد و هیچ کس این را نمی خواهد.