هایپرلوپ؛ انقلابی در سفرهای طولانی مدت
\nهایپرلوپ یک روش حمل ونقل پیشنهادی است که هدف آن ایجاد انقلابی در سفرهای طولانی مدت است. این طرح توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ مطرح شد و از آن زمان توجه و علاقه بسیاری از شرکت ها و مهندسان مختلف در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.
\nاین مفهوم مبتنی بر ایده ایجاد یک محیط نزدیک به خلأ برای از بین بردن مقاومت هوا و دستیابی به سرعت های قابل مقایسه یا فراتر از سرعت هواپیماهای تجاری است.
\nعبارت هایپرلوپ (Hyperloop) از ترکیب پیشوند «Hyper» به معنی بیشتر یا فراتر از حد معمول و «Loop» به معنی حلقه یا همان تونل تشکیل شده و هدف این تونل ماورایی، افزایش سرعت است.
\nاین سیستم حمل ونقل که فعلا در مرحله توسعه است و اجرای آن به زمان بیشتری نیاز دارد، سرعت حمل ونقل را به شدت افزایش می دهد. طراحی هایپرلوپ تاکنون چندبار تغییر کرده و درحال حاضر چند شرکت مشغول آزمایش طراحی های مختلف برای این سیستم حمل ونقل نوین هستند.
\nهایپرلوپ شبیه سیستم متروی ریلی است که هم اکنون در همه جای جهان از آن استفاده می شود و در واقع، یکی از سیستم های اصلی و حیاتی حمل ونقل در دنیاست. اما تفاوت این وسیله با متروی ریلی را می توان در نحوه حرکت و سرعتش دانست. هایپرلوپ با رفع یک مشکل ساده یعنی اصطکاک، رسیدن به سرعت های بسیار بالا را ممکن می کند.
\nهایپرلوپ به گونه ای طراحی شده تا اصطکاک را داخل تونل یا لوله حرکتی به حداقل برساند. هوا تقریبا به طور کامل از تونل ها تخلیه می شود و در نتیجه با به حداقل رسیدن کشش آیرودینامیک یا مقاومت هوا، رسیدن به حداکثر سرعت ممکن می شود. ازسوی دیگر حالت شناور مغناطیسی، موضوعی مثل اصطکاک چرخ ها را که در دیگر روش های حمل ونقل زمینی وجود دارد، از بین می برد. همین حالا هم از این روش در قطارهای پرسرعت استفاده می شود. در این قطارها ، آهن رباهای قرمز برای معلق شدن و آهن رباهای آبی برای ثبات افقی هستند.
\nطرفداران هایپرلوپ ادعا می کنند این ابزار می تواند به طور بالقوه چند مزیت را نسبت به روش های حمل ونقل موجود ارائه دهد. این موارد شامل سرعت زیاد، مدت زمان سفر کوتاه، مصرف انرژی کمتر و کاهش خطرات زیست محیطی است.
\nکارشناسان معتقدند هایپرلوپ قابلیت اتصال شهرهای بزرگ و مناطق مختلف به یکدیگر را دارد و جایگزینی با سرعت بالا برای سفرهای هوایی و سیستم های ریلی سنتی به حساب می آید.
\nهمان طور که بیان شد، هایپرلوپ به صورت معلق و در تونل های خالی از هوا حرکت می کند که علاوه بر افزایش قابل توجه سرعت، اصطکاک را هم کاهش می دهد و حرکتی روان و بدون تکانه های اضافه را ممکن می کند. به علاوه، شرایط آب و هوایی تاثیری بر این سیستم ندارد و از آنجا که تنها به یک تونل باریک برای حرکت نیاز است، به سادگی می توان بیشترین بهره را از حداقل فضا برد.
\nاتصال شهرهای بنگلور و چنای هندوستان با هایپرلوپ
\nشرکت «HyperloopTT» که در دهه گذشته در این زمینه فعال بوده، با همکاری دولت هندوستان در حال کار بر روی پروژه ای است که براساس این فناوری جدید، مسافت ۳۴۵ کیلومتری میان دو شهر بنگلور و چنای را به یکدیگر متصل خواهد کرد. به کمک این پروژه، جابه جایی بار و مسافر از بنگلور به چنای و برعکس تنها در ۳۰ دقیقه انجام خواهد شد.
\nاین پروژه در صورت اجرایی شدن به بزرگترین تغییر در سیستم حمل و نقل یک کشور آسیایی مبدل خواهد شد. آندرس د لئون، مدیرعامل هایپرلوپ ترانسپورتیشن، می گوید: «حمل و نقل سریع هایپرلوپ، نحوه حمل ونقل کالاها در سطح جهان را تغییر خواهد داد. با ترکیب نوآوری های کلیدی مانند سیستم های بارگیری سریع خودکار، حداکثر ظرفیت حمل بار و پیکربندی های انعطاف پذیر، ما یک طرح هایپرلوپ بهینه سازی شده برای حمل بار با سرعت های فوق العاده زیاد و با نرخ های ارزان تر از آنچه درحال حاضر توسط حمل ونقل هوایی و جاده ای ارائه می شود، توسعه داده ایم.
این سیستم، کارایی، پایداری و انعطاف پذیری در زنجیره تامین کالا در سراسر جهان را افزایش می دهد.»
با وجود تمام مزیت های تکنولوژی هایپرلوپ که پتانسیل ایجاد یک انقلاب در صنعت لجستیک و حمل ونقل را دارد، انتقادات زیادی در مورد خطرات احتمالی استفاده از این سرویس از سوی کارشناسان به آن وارد شده است.
\nبعضی نقدها، سفر درون یک محفظه باریک از جنس استیل را که هیچ پنجره ای رو به بیرون ندارد، یک تجربه ترسناک و دلهره آور می دانند. این تجربه به خصوص برای افرادی که ناراحتی های قلبی دارند و یا زنان باردار می تواند خطرات بسیاری داشته باشد. از طرف دیگر این نگرانی ازسوی کارشناسان مطرح شده که اگر به هر دلیلی در میانه مسی، منبع برق از کار بیفتد، چه اتفاقی برای مسافر درون هایپرلوپ خواهد افتاد؟ به نظر پروفسور ریچارد مولر، اگر فکری به حال آسیب پذیری محفظه ها نشود، این وسیله می تواند هدف حملات تروریستی و خرابکارانه قرار گیرد.
\n