طرفداران خودروهای JDM و مانگا این شماره پلاک ژاپنی را می شناسند: 13-954. بر روی تویوتا کرولا AE86، با نام مستعار “Hachi-Roku” (به ژاپنی برای هشت و شش)، که توسط سری کمیک “Initial D” معروف شده است، نقش بسته است. در این مجموعه، یک AE86 به عنوان وسیله نقلیه برای تاکومی فوجیوارا جوان، که سالها برای پدرش توفو میفرستد، خدمت میکند. تاکومی ناخواسته به پادشاه دریفت کوه آکینا تبدیل می شود و باعث شگفتی های زیادی در صحنه دریفت می شود.
ترکیب توفو و کرولا در سال 1995 در “دی اولیه”، کمیک ژاپنی (مانگا) ساخته شویچی شیگنو، که مورد توجه عاشقان اتومبیل (و به جرات می توان گفت، دوستداران توفو نیز) را جلب کرد.
تاکومی، دریفتر توفو
شخصیت اصلی داستان، تاکومی فوجیوارا، یک دانشآموز دبیرستانی (و بعداً دانشآموز) است که در تعطیلات تابستانی در پمپ بنزین کار میکند و در استان کوهستانی گونما در مرکز ژاپن زندگی میکند. در ساعات اولیه صبح، او توفو را از فروشگاه پدرش با کرولای پیر خانوادهاش تحویل میدهد، تویوتا اسپرینتر Trueno (که معمولاً با شماره شاسی آن AE86 شناخته میشود).
وقتی خورشید غروب می کند، AE86 سیاه و سفید او تبدیل به ماشین مسابقه نهایی در جاده های کوهستانی اطراف می شود. فوجیوارا و مسابقهدهندههای همکارش در جادههای پر پیچ و خم حرکت میکنند، عمداً بیش از حد فرمان میدهند و ماشینها و مهارتهای خود را به حداکثر میرسانند. AE86 با بدنه و چیدمان سادهاش برای تنظیم و دریفت عالی بود.
تویوتا
تویوتا کرولا لوین AE86 BEV در تست صندلی
از طرف دیگر، خود تاکومی وقتی متوجه میشود که هر روز با چه چیزی رانندگی میکند، کاملاً محتاط است و به شدت متعجب میشود. او فقط کلمه Trueno را در عقب خوانده بود، زیرا AE86 فقط نام رمز داخلی تویوتا است. و در واقع چندین AE86 در دهه 1980 وجود داشت.
AE86 به توان سه
بیایید همه چیز را بشکنیم: تویوتا مدلهای اسپورت کرولا با دیفرانسیل عقب را از تابستان 1983 عرضه کرد. در ژاپن، این کوپههای هاچبک و ناچ بک با نامهای کرولا لوین و اسپرینتر تروئنو نامگذاری شدند. در ایالات متحده آمریکا، این خودروها کرولا GT-S یا SR5 نامیده می شدند.
تویوتا
در بازار داخلی، SOHC 1.5 لیتری با 84 اسب بخار قدرت و 1.6 لیتری با دو میل بادامک بالا و 128 اسب بخار موجود بود. در آمریکای شمالی، این موتورها 74 اسب بخار و 114 اسب بخار تولید می کردند.
در اروپا، بسته به بازار، هر دو یا فقط یک نوع بدنه ارائه شد. در آلمان نسخه ناچ بک از نوامبر 1983 با نام کرولا GT با موتور 1.6 لیتری چهار سوپاپ موجود بود که در اینجا 122 اسب بخار و از پایان سال 1985 با مبدل کاتالیزوری 114 اسب بخار تولید می کرد. قیمت اولیه DM19 بود. 990 (10944 دلار). تولید کوپه در جولای 1987 به پایان رسید.
برقکار یکپارچهسازی با سیستمعامل
چرا این همه را به شما می گویم؟ خوب، بهعنوان یکی از طرفداران سری «دی اولیه»، وقتی تویوتا کانسپت Corolla Levin AE86 BEV را در سال گذشته به نمایش گذاشت، بسیار خوشحال شدم. این یک خودروی کلاسیک با پیشرانه الکتریکی است که همانطور که بسیاری از ریستومودها نشان میدهند، ایدهی نفسگیر جدیدی نیست، اما تویوتا در واقع یک گیربکس دستی را در این خودروی الکتریکی نصب کرده است.
به عنوان بخشی از رویداد تویوتا توانستم مدتی را در صندلی راننده این ماشین بگذرانم (متاسفانه رانندگی ممنوع). اما این خودرو در نوع خود به اندازه کافی جالب است. قبل از اینکه شاگردان هاردکور «دی اولیه» مرا سنگسار کنند: این ماشین تاکومی نیست، حداقل از نظر بصری از ستون A به بعد. لوین دارای چراغ های جلوی معمولی در جلو است، در حالی که Trueno دارای چشم های پاپ آپ است. تویوتا مورد دوم را به عنوان یک مطالعه هیدروژنی همزمان با Levin BEV نشان داد. (برای نردهای “Initial D”: واتارو آکیاما با یک Levin AE86 رانندگی کرد).
تویوتا
تویوتا
تویوتا
با باز بودن کاپوت Levin AE86 BEV، تنها چیزی که می بینید یک موتور الکتریکی بدون تزئین است که در حال خوابیدن است. قدرت آن از بسته باتری قدرتمند در عقب با نشان لکسوس می آید. صندلی عقب دیگری وجود ندارد، اما توزیع وزن باید تا نیمه درست باشد.
لوین خودش را با EV می نویسد
تویوتا حروف EV را در L-EV-in در سال 2023 اعلام کرد. این سیستم با باتری از یک موتور الکتریکی از Tundra Hybrid، یک بسته باتری از یک پریوس پلاگین هیبریدی و اجزای دیگر مدلهای سری تویوتا و لکسوس استفاده میکند.
و همانطور که رئیس گروه آکیو تویودا، یک کارشناس حرفه ای ماشین، توضیح داد: “یک CO وجود دارد2راه خنثی برای ما به عنوان دوستداران ماشین. ما نمی خواهیم هیچ دوستدار اتومبیل را پشت سر بگذاریم.” بنابراین افرادی مانند من و شما می توانند از پشت قفس عبور کرده و به صندلی سطلی تنگ بپیوندند. من مجاز به رانندگی نیستم
تویوتا
تویوتا
تویوتا
اما وقتی دستم را به سمت فرمان اسپرت TRD میبرم و به داشبورد نگاه میکنم، انگشتانم شروع به خارش میکنند. به خصوص که یک ترمز دستی چاق (سرگرم کننده دریفت!) و یک تعویض دنده به سمت چپ من وجود دارد (البته لوین برقی فرمان راست است!). و بله، درست خواندید: تعویض دنده در ماشین الکتریکی. مطمئناً فقط دنده ها را شبیه سازی می کند، اما تویوتا در مورد آن جدی است.
تویوتا خودروهای برقی با گیربکس دستی را طراحی می کند
انتظار می رود تویوتا یک گیربکس دستی شبیه سازی شده را به عنوان یک آپشن در خودروهای الکتریکی خود از سال 2026 معرفی کند. این خودروساز یک پدال اضافی (که مقاومت آن احتمالاً توسط یک موتور الکتریکی تولید می شود)، یک “شور شمارنده” و یک تعویض دنده نصب خواهد کرد. یک دنده مانند یک گیربکس دستی معمولی درگیر است، اما اهرم می تواند پس از کارکردن به حالت خنثی بازگردد.
آکیو تویودا گفت: “تقریبا 50 سال طول کشید تا در نهایت یک باتری و یک موتور در لوین نصب کنیم. موتور اصلی 4AG یک گنج است، بنابراین ما آن را با نهایت دقت حذف کردیم. با این حال، گیربکس دستی دست نخورده است. کلاچ و هنوز هم می توان از تعویض دنده لذت برد.”
“بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در نظر دارند تا حدود سال 2030 به خودروهای برقی با باتری روی بیاورند. با این حال، واقعیت این است که ما نمیتوانیم تنها با تغییر همه فروشهای خودروهای جدید به خودروهای الکتریکی، به آلایندگی صفر در سال 2050 دست یابیم.”
این منطقی به نظر می رسد، تویودا سان. اما یک Neo-Trueno-AE86 الکتریکی با طراحی یکپارچهسازی با سیستمعامل (a-la Renault 5 جدید) و جعبه دنده دستی چطور؟ به هر حال، یک تاکومی فوجیوارا کوچک در همه ما وجود دارد.