استلانتیس (Stellantis) یک گروه خودروسازی بین المللی و یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است که در سال ۲۰۲۱ ایجاد شد. این شرکت از ادغام دو شرکت خودروسازی بزرگ، یعنی PSA Group (برندهای پژو، سیتروئن، DS و اُپل) و FCA Group (برندهای فیات، کرایسلر، جیپ، داج، آلفا رومئو و مزدا) تشکیل شد.
\nتهدیداتی که انکارناشدنی است
\nمدیرعامل شرکت استلانتیس، کارلوس تاوارس در یک میزگرد تخصصی اعلام کرد شرکت های خودروساز چینی مانند BYD و سایر تولیدکنندگان این منطقه، خودروهای الکتریکی را با ۳۰ درصد کمتر از قیمت خودروسازان غربی تولید می کنند و چینی ها در این بخش درحال حاضر تهدید اصلی هستند. آن ها در حال تحول بازار اروپا هستند و استلانتیس به عنوان یک شرکت چندملیتی می داند که باید در بازارهای سراسر جهان با آن ها رقابت کند.
\nتاوارس تاکید می کند این رقابت شامل بازار آمریکای شمالی هم می شود؛ جایی که شرکت های چینی در مکزیک کارخانه هایی راه اندازی می کنند که دارای شرایط لازم برای واردات خودروها به ایالات متحده تحت توافقنامه تجاری USMCA (توافقنامه تجارت آزاد بین کانادا، مکزیک و ایالات متحده) هستند. مکزیک از سرمایه گذاری در این بخش و ایجاد شغل استقبال می کند و تصمیم به رد فعالیت این شرکت های خارجی ندارد. مدیرعامل شرکت استلانتیس تنها روش رقابت با خودروسازان چینی را عرضه محصولات برقی با کیفیت و ارزان با صرفه جویی در هزینه تولید می داند.
\nروی آوردن به تولید خودروهای الکتریکی شرکت لیپ موتور (Leapmotor) در کارخانه های استلانتیس یک راه برای شکست دادن آن هاست. استلانتیس می تواند خودروهای الکتریکی را در هر یک از کارخانه های خود در سراسر جهان تولید کند که از فناوری شریک چینی خود، یعنی شرکت Leapmotor استفاده می کند. این روش در اروپا یا بازارهای دیگر که خودروهای چینی در حال حاضر فروش خود را شروع کرده اند، مؤثر خواهد بود.
\nسنگ گذاری با قانون
\nیکی از مواردی که مدیرعامل استلانتیس از دولت آمریکا و اتحادیه اروپایی می خواهد، ثبات در مقررات است تا تولیدکنندگان خودرو زمان لازم چهار تا پنج ساله را برای مهندسی خودروهای جدید با فناوری های مورد نیاز برای رسیدن به استاندارد آلایندگی و سایر مقررات داشته باشند. در همین حال، شرکت چینی BYD اعلام کرده است برای تولید برخی خودروهای الکتریکی جدید خود به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.
\nدرحال حاضر شرکت استلانتیس برای معرفی ۱۸ خودرو الکتریکی خود درسال ۲۰۲۴ برنامه ای را اعلام نکرده است. اما اگر انتخابات آینده منجر به روی کار آمدن دولت هایی شود که به دنبال توسعه خودروهای بدون آلایندگی و برقی باشند، شرکت استلانتیس آماده است و تا سال ۲۰۲۷ در این بخش برنامه ریزی کرده است.
\nاگر دولت های جدید مردد باشند و بخواهند فرآیند انتقال به خودروهای بدون انتشار آلایندگی را کند کنند، مدیرعامل استلانتیس می گوید برای آن نیز آماده است. به همین دلیل است که بر اساس پلت فرم STLA Large یک دوج چارجر الکتریکی را در سال ۲۰۲۵ تولید می کند؛ اما نسخه های دارای موتور احتراق داخلی نیز برای این محصول عرضه می شود.
\nاما درنهایت هنگامی که برای شرکت استلانتیس مشخص شود که سیاست دولت ها به کدام سمت خواهد رفت، ظرفیت کارخانه ها برای سال ۲۰۲۸ و بعد از آن نهایی خواهد شد.
\nمدیرعامل شرکت استلانتیس معتقد است تعادل قیمتی ضروری است. هدف شرکت، فروش خودروهای الکتریکی با قیمتی مشابه خودروهای دارای موتور احتراقی و کسب سود است. مهم این است که چگالی سلول های باتری دو برابر شود تا کوچک تر، سبک تر و ارزان تر شوند.
\nاهمیت توجه به رقابت مستقیم
\nوضع تعرفه های جدید روی خودروهای وارداتی از چین به آمریکا به منظور حفاظت از فرصت های شغلی صنعت خودرو آمریکا و برندهای داخلی صورت گرفته است؛ اما مدیرعامل استلانتیس اظهار می دارد از بابت تصمیمات دولت بایدن درباره حفاظت برندهای غربی از رقبای چینی نگرانی خاصی ندارد.
\nاگرچه سیستم فعلی تعرفه ها به منظور حفاظت از خودروسازان غربی در برابر هجوم برندهای چینی وضع شده، اما نگرانی هایی درباره یافتن راه های دیگر برای ورود به بازار خودرو آمریکا وجود دارد. احتمالا این کار از طریق تاسیس کارخانه های تولید خودرو در مکزیک و استفاده از مزیت تجارت آزاد بین مکزیک، کانادا و آمریکا صورت خواهد گرفت.
\nاین خطر برندهای چینی به همراه نگرانی هایی درباره امنیت داده خودروهای هوشمند موجب شده است برخی کارشناسان و مسئولان صنعت خودرو آمریکا به دنبال تصویب تعرفه های جدید به منظور جلوگیری از ورود خودروهایی با ریشه چینی، صرف نظر از محل ساخت آن ها باشند. اما کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس معتقد است این اقدامات فایده ای در به تاخیر انداختن امر اجتناب ناپذیر هجوم چینی ها ندارد.
\nاو خاطرنشان می سازد: «من درخواست هیچ نوعی حفاظت و پشتیبانی را ندارم؛ زیرا ما شرکتی جهانی هستیم و بنابراین در هیچ جایی محافظت نخواهیم شد. تصمیمات دنیای غرب در زمینه محافظت از صنعت خودرو برای دیگر بخش های جهان کاربردی نخواهد داشت. ما در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و... با برندهای چینی روبه رو خواهیم شد و بنابراین تنها گزینه ما رقابت مستقیم خواهد بود.»
\nمسیری که ابدا هموار نیست!
\nالبته تاوارس و برندهای زیرمجموعه استلانتیس فعلا نمی توانند چنین کاری را انجام دهند؛ زیرا برخی برندهای چینی درحال عرضه خودروهای برقی با قیمت مدل های بنزینی هستند و تاوارس هم درحال تلاش برای کاهش فاصله بین خودروهای برقی و درون سوز با عرضه محصولاتی همچون سیتروئن e-C3 است که یک شاسی بلند کوچک و بدون آلایندگی با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار محسوب می شود.
\nاین خودرو از بهار سال جاری میلادی راهی بازار خواهد شد و درنهایت قیمتی زیر ۲۲ هزار دلار خواهد داشت. استلانتیس همچنین از پلت فرم برقی کم هزینه و هوشمند خود برای تولید محصولاتی مشابه با برندهای دیگر استفاده خواهد کرد؛ هرچند احتمال ورود این خودروها به آمریکا کم است.
\nباید گفت استلانتیس و تاوارس رابطه نزدیکی با بازار خودرو چین دارند؛ چراکه سال قبل با شرکت لیپ موتور یک جوینت ونچر مشترک تشکیل دادند. این خودروساز ۱.۵ میلیارد دلار سهام لیپ موتور را خریداری کرد و به دنبال ساخت خودروهایی در اروپاست؛ اما امسال با سدی به نام تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به اروپا مواجه شده است.
\nدرنهایت باید گفت ایلان ماسک به عنوان یکی از مدیران ارشد خودروسازی آمریکا اخیرا درباره هجوم برندهای چینی به بازار و از بین بردن دیگر خودروسازان هشدار داده بود. ماسک می گوید تنها راه مبارزه با این شرکت ها وضع موانع و سدهای تجاری است.
\n