پس از رکوردشکنی در سال ۲۰۲۳ و کسب عنوان محبوب ترین سازنده خودروهای برقی با پرفروش ترین خودرو جهان، تسلا در سال ۲۰۲۴ وضعیت متفاوتی را به نمایش می گذارد. جدیدترین داده های جاتو دینامیک برای آمار فروش نیمه اول امسال حاکی از آن است که تسلا هم در آمریکا و هم در اروپا قافیه را به باقی رقبا می بازد و میزان فروشش در این دو بازار به ترتیب ۸ و ۱۳درصد کاهش را نشان می دهد.
\nخودروسازان سنتی متعهد بودند
\nبا اینکه توجه عمومی به خودروهای برقی کاهش یافته اما تقاضای کلی در هر دو بازار رو به رشد بوده است. هم در آمریکا و هم در اروپا خودروهای جدید و رقابتی تر عرضه شده اند و توجه مردم را به خود جلب کرده اند. این اتفاق در حالی رخ داده که وضعیت مشوق های دولتی و برنامه های آتی برای تولید این خودروها مشخص نیست. با اینکه افت فروش همیشه به معنی از دست دادن سهم بازار نیست اما این مورد درباره تسلا صدق نمی کند.
\nحجم فروش این برند در اروپا از ۱۸۵,۲۰۰ دستگاه سال ۲۰۲۳ به ۱۶۱,۳۰۰ دستگاه در نیمه اول امسال رسیده است؛ اما در همین بازه زمانی کل فروش خودروهای برقی اروپا ۱.۷ درصد بیشتر شده است. با این تفاسیر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی اروپا به ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است.
\nتسلا پس از گروه فولکس واگن دومین خودروساز بازار اروپاست که بیشترین افت سهم از بازار خودروهای برقی را در نیمه اول ۲۰۲۴ تجربه می کند. سهم گروه فولکس واگن از این بازار نیز در زمان موردبحث از ۲۲ به ۱۸.۷ درصد افت کرده است.
\nتسلا و فولکس واگن در حال واگذار کردن بازی به گروه جیلی و گروه بی ام و هستند. خودرو ولوو EX30 به همراه محصولات بدون آلایندگی ب ام و در سال جاری موفقیت خوبی داشته اند. همچنین برندهای چینی نیز به لطف حضور فعالانه BYD در اروپا رشد کرده اند.
\nکره ای ها به فکر بازار آمریکا هستند
\nوضعیت تسلا در آمریکا نیز مشابه اروپاست. فروش ۳۲۴,۹۰۰ دستگاهی در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۹۹,۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال افت کرده است. همچنین فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در این مدت ۷.۶درصد بیشتر شده و به همین خاطر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا از ۵۹.۸درصد سال پیش به ۵۱.۲درصد در سال جاری رسیده است.
\nاین برند همچنان در بازار آمریکا حرف اول را در بخش خودروهای برقی می زند اما باید دانست رقبای زیادی وجود دارند که از لغزش تسلا استفاده کرده اند. برای مثال فروش هیوندای، فورد و ریویان به ترتیب ۳۴، ۴۸ و ۷۷ درصد بیشتر شده و کیا نیز رشد فروش ۱۱۰درصدی را برای خودروهای برقی ثبت کرده است.
\nاولین دلیل افت فروش تسلا بدیهی است. رشد نمی تواند همیشگی و پایدار باشد به خصوص اینکه سبد محصولات تسلا محدود و قدیمی است. مدل۳ در سال ۲۰۲۳ به روزرسانی شده اما اولین نسخه آن سال ۲۰۱۷ معرفی شده است.
\nمدل Y نیز خودرویی ۵ ساله بوده و تاریخ معرفی مدل S هم به بیش از یک دهه قبل بازمی گردد.
\nاز طرف دیگر رقبا هم با تمام قوا وارد میدان شده اند. تسلا در اروپا فشار زیادی را از جانب برندهای لوکس اروپایی و همچنین چینی ها احساس می کند. همان طور که گفته شد فورد، هیوندای، کیا و ریویان نیز در آمریکا وضعیت خوبی دارند. جدیدترین محصول تسلا یعنی سایبرتراک هم از نظر فروش خیلی چشمگیر نیست و در نیمه اول امسال فقط ۱۱,۳۰۰ دستگاه از آن فروخته شده اند.
\nدرنهایت باید گفت کاهش قیمت محصولات تسلا که در سال ۲۰۲۳ خیلی خوب جواب داد دیگر جذاب نیست. از آنجایی که خودروهای برقی زیادی راهی بازار می شوند بنابراین شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا هستیم که این امر منجر به کاهش قیمت ها می شود.
\nدر حال حاضر تسلا به چیزی بیشتر از تخفیف و به روزرسانی محصولاتش نیاز دارد و آن هم تولید خودروهای جدید در کلاس های گوناگون است.
\nفصل جدید رقابت برقی
\nمدل های جدید خودروهای برقی یک تهدید رقابتی برای تسلا به شمار می آیند که خط تولید نسبتا قدیمی تری از خودرو دارند.
فورد موتور، هیوندای موتور و ریویان همگی از جمله شرکت هایی هستند که بخش بزرگی از بازار خودروهای برقی کالیفرنیا را به خود اختصاص داده اند.
به طور کلی، خودروهای باتری دار حدود یک پنجم فروش خودرو در این ایالت را تشکیل می دهند، درحالی که کالیفرنیا یک سوم فروش خودروهای برقی ایالات متحده را داراست. جایگاه ایلان ماسک، مالک تسلا، در کالیفرنیا، بزرگ ترین بازار خودروهای برقی در ایالات متحده، آسیب دیده است، زیرا او چهره های سیاسی جمهوری خواه، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، را پذیرفته است.
\nتسلا دومین برند پرفروش خودرو در کالیفرنیاست. اوایل این ماه، این شرکت فروش جهانی سه ماهه دوم را گزارش کرد که کمتر از یک سال پیش اما بهتر از انتظار تحلیلگران بود.
\nبه گزارش ایسنا از بلومبرگ، این شرکت در سه ماهه دوم سال فروش ۵۲هزار و ۲۱۱دستگاه خودرو را در کالیفرنیا به ثبت رساند که ۴.۴درصد نسبت به ۵۰هزار و ۲۷دستگاه در سه ماهه دوم افزایش داشته است.
\nتسلا در این دوره ۴۴۳هزار و ۹۵۶خودرو را در سراسر جهان تحویل داد، بنابراین ایالت تحت بررسی تقریبا ۱۲درصد از فروش این سازنده خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است.
\n