بررسی ها نشان می دهد قیمت ها از نیمه فروردین ماه امسال تا انتهای خردادماه بالغ بر ۱۰ درصد کاهش یافته و حتی بهای بسیاری از خودروها به بازار شب عید نزدیک شده است.
\nمقایسه قیمتی خودروها از اسفند سال گذشته تا انتهای خرداد گویای این نکته است که نرخ ها در روزهای پایانی بهار، به بهای انواع خودرو در اسفند سال گذشته بسیار نزدیک شده و برخی تفاوت قیمت ها نیز بیشتر به دلیل تغییر پلاک های ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ است.
\nبر این اساس روند کاهشی قیمت ها در بازار خودرو، به خصوص در خردادماه متاثر از افت نرخ ارز است؛ حال آن که تیراژ روند نزولی به خود گرفته است.
\nطبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت، تیراژ خودرو در فروردین ماه افت ۱۹ درصدی را به خود دید و در اردیبهشت ماه نیز کاهش ۱۷ درصدی داشت. بر این اساس برخی دست اندرکاران صنعت خودرو نیز از افت بیشتر قیمت ها در خردادماه خبر می دهند که دلیل اصلی آن عدم اصلاح قیمت خودرو و رشد زیان خودروسازی است.
\nدر این زمینه، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در صحن مجلس عنوان کرد که زیان انباشته خودروسازی به ۲۱۰ همت رسیده است. بنابراین همراه با فریز ۱۴ ماهه قیمت ها و همچنین نبود افق روشنی مبنی بر اصلاح بهای خودرو در ماه های آتی، به نظر می رسد روند نزولی تیراژ حداقل تا دوماه آینده تداوم داشته باشد. این درشرایطی است که عباس علی آبادی، وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه قطعه از تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داده است.
\nدر حال حاضر بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری وعده بهبود صنعت و بازار خودرو را می دهند؛ حال آن که به نظر می رسد تا ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود و بازار ارز آرام نگیرد، نمی توان انتظار تعادل قیمتی در بازار خودرو را داشت.
\nاز طرف دیگر کارشناسان معتقدند میانگین قیمت ۱۰ مدل خودرو داخلی منتخب حدفاصل نیمه فروردین امسال تا انتهای خرداد، بیش از ۱۰ درصد افت داشته است.
\nبیشترین افت بازدهی به دنا پلاس اتومات توربوشارژ مربوط می شود که قیمت آن از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این خودرو با افت بازدهی ۲۱.۵ درصدی طی دوماه و نیم گذشته مواجه شده است.
\nدو مدل خودرو دیگر با افت بازدهی دورقمی به چشم می آیند. در این بین، تارا اتومات در میانه فروردین امسال از یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افت کرده تا بازدهی منفی ۱۴.۵ درصدی را ثبت کند.
\nهایما در مدل ایکس ۷ نیز افت ۱۰.۵ درصدی بازدهی را در دو ماه و نیم گذشته داشته و قیمت آن از یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان رسیده است.
\nاما بیشتر خودروهای منتخب، بازدهی منفی تک رقمی داشته اند. در این بین، کمترین میزان افت قیمت نصیب کوئیک دنده ای شده که رقم منفی ۲.۷ درصد را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۴۴۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به ۴۲۸ میلیون تومان در انتهای خرداد نزول کرده است.
\nساینای دنده ای بنزینی نیز که در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر ۴۲۵ میلیون تومان به فروش می رسد. پژو پارس و سمند نیز هر دو بازدهی منفی ۷ درصد را در بازه زمانی تحت بررسی ثبت کرده اند.
\nقیمت پژو پارس از ۷۳۰ میلیون تومان دو ماه و نیم پیش به ۶۸۰ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است. سورن نیز که در میانه فروردین ۷۸۰ میلیون تومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۷۲۵ میلیون تومانی به شمار می رود.
\nکاهش قیمت ۱۵ میلیون تومانی دانگ فنگ شاین مکس
\nخودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۶ میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۶ میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۹ میلیون تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون تومان کاهش ۷۹۱ میلیون تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه برقی) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون تومان کاهش ۸۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۴ میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۳ میلیون تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه برقی) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون تومان کاهش ۸۷۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون تومان کاهش ۶۵۴ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
\nهمچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای یک تا ۱۵ میلیون تومانی بودیم. جایی که قیمت دانگ فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۵ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان، کی ام سی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۲ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون تومان رسید.
\nهمچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان افزایش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون تومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیـــون تومان ارزش گذاری شدند.
\nهمچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۴۰۰ میلیون تومان کاهش به ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و مرسدس بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون تومان کاهش به ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.
\n