هزینه های سربار صنعت خودرو که به گفته خودروسازان بزرگ داخلی کمتر از 30 درصد در شکل گیری زیان انباشته آنها موثر بوده است، قیمت کل محصولات این صنعت را افزایش می دهد. از سوی دیگر جهش های مداوم نرخ ارز که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو از جمله فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی می شود، به طور مداوم هزینه های تولید این صنعت را تغییر می دهد. زیرا قیمت پایه فلزات در بورس کالا اگرچه محلی است اما به معادل ریالی قیمت فوب دلار خلیج فارس بستگی دارد.
\nدر پی افزایش اخیر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا با مجوز هیات رقابت، شاهد افزایش 30 درصدی قیمت مواد اولیه در صنایع خودروسازی و قطعات یدکی نیز بوده ایم که به گفته قطعه سازان؛ افزایش قیمت مواد اولیه در صنایع خودروسازی و قطعات یدکی نیز افزایش یافته است. افزایش 30 درصدی قیمت خودرو باعث بی اثر شدن آن شد. به نظر می رسد پس از گذشت چهار دهه، متولیان صنعت خودرو باید نسخه جدیدی از راه حل مشکلات این صنعت را بیابند.
\nصنعت خودرو از نبود استراتژی تولید اقتصادی و باکیفیت و استراتژی توسعه پایدار رنج می برد و مدیران خودرو و دبیران دولتی این صنعت و بازار آن برنامه ای جز مدیریت آن با روش های رهبری مانند قیمت گذاری دولتی ندارند. ، فروش اجباری و تحمیل هزینه با مداخلات مختلف اداری.
\nاثرات مثبت افزایش 30 درصدی قیمت برای ذینفعان صنعت را خنثی کنید
\nدر ماه گذشته قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش یافت و خودروسازان اعلام کردند که از این افزایش قیمت می توانند بخشی از مطالبات قطعه سازان و گردش مالی تولید را بپردازند که در 6 ماهه نخست امسال 5.8 درصد کاهش داشته است. در مدت مشابه سال گذشته اما علاوه بر افزایش 30 درصدی قیمت خودرو، قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و شیشه نیز بالا بوده و در عمل تاثیرات مثبت تغییر خودرو را به همراه دارد. قیمت ها برای فعالان بی اثر شده است. صنعت خودرو، اجزای سازنده آن و سایر ذینفعان، از جمله سهامداران و مشتریان، منتظر افزایش تولید هستند، اکنون مردمی که اغلب قادر به خرید خودرو به قیمت کارخانه نیستند، برای خرید خودرو از ارزش واقعی آن هزینه می پردازند. بازار، اما از دست دادن خودروسازان و سازندگان قطعات یدکی هنوز پابرجا نیست.
\nچرخه معیوب قیمت گذاری
\nدر همین زمینه، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم یدکی و مونتاژ خودرو از عملکرد تامین کنندگان مواد اولیه گلایه کرد و گفت: قیمت گذاری به دور باطلی تبدیل شده است که زیان آن متوجه مصرف کننده نهایی یعنی به سمت مصرف کننده است. مصرف کننده نهایی.» مازیار بیگلو افزود: قیمت خودرو در دو شرکت بزرگ خودروسازی طی 18 ماه گذشته یخ زده است، در حالی که قیمت مواد اولیه و نهاده های تولیدی همواره در حال افزایش بوده است. به عنوان مثال؛ قیمت آلومینیوم در سال گذشته دو برابر شده است.
\nوی ادامه داد: خودرو در مجموع پنج ماده اولیه ندارد. فولاد، آلومینیوم، مس، پتروشیمی و شیشه پنج ماده اساسی مورد نیاز برای تولید خودرو هستند و میانگین افزایش قیمت آنها در سال گذشته بیش از 50 درصد بوده است. متاسفانه تاثیر این افزایش قیمت هم در قیمت لوازم یدکی و هم در قیمت خودرو کاملا مشخص است. در واقع دور باطل از اینجا شروع می شود که به محض افزایش قیمت خودرو، تولیدکنندگان مواد اولیه شروع به افزایش قیمت کردند. به عنوان مثال؛ قیمت مواد اولیه تولید فولاد (کلاف آهنی) نیز افزایش یافت و آلومینیوم 30 درصد گران شد.
\nقطعه سازان از وازا صفات درخواست کردند تا مشکل قیمت مواد اولیه را حل کنند
\nبیگلو گفت: «درخواستی که از وزیر صلح و رئیس سازمان توسعه دریافت کردیم این است که شما طرحی را برای مواد اولیه در نظر بگیرید تاثیر این مشکل فقط در صنایع تولیدی نیست 25 درصد و محصولات آلومینیوم، مس و پتروشیمی به طور مشابه گران شده اند.
\nوی گفت: اصول قیمت گذاری و سازوکاری که مجلس در ابتدای دهه 90 برای قیمت گذاری مواد اولیه داخلی در بورس کالا ایجاد کرد، باعث شد تا امروز به جایی برسیم که متاسفانه هر محصولی به خودکفایی می رسد در کشور به دلیل قیمت بالای مواد اولیه داخلی گران می شود و از نظر قیمتی توانایی رقابت با همتای چینی خود را ندارد تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را هر دلار حدود 70 هزار تومان می خرند، اما قطعات تولید شده در چین واردات آن با ارز تا سقف 50 هزار تومان.»
\n