از نظر فنی، اتحادیه اروپا فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراقی را از سال 2035 ممنوع نخواهد کرد. اتحادیه اروپا به خودروسازان اجازه نمی دهد خودروهای جدید با آلایندگی های مضر را بفروشند. این در واقع همان چیزی است، مگر اینکه تولید سوخت های مصنوعی بدون کربن در 10 سال آینده افزایش یابد. به طور واقع بینانه، به نظر می رسد که در چنین بازه زمانی کوتاهی امکان پذیر نیست، بنابراین قابل درک است که انتقادات علیه این ممنوعیت بسیار زیاد است.
وزیر محیط زیست و امنیت انرژی ایتالیا آخرین صدایی است که علیه ممنوعیت اتحادیه اروپا در سال 2035 صحبت کرده است. اخبار خودرو اروپا به نقل از ژیلبرتو پیچتو فراتین گفت: «این ممنوعیت باید تغییر کند» زیرا «دیدگاه ایدئولوژیک» قبلاً شکست خورده است. او تا آنجا پیش رفت که گفت این طرح کاملاً “پوچ” است و اروپا اکنون “به یک دیدگاه عملگرایانه نیاز دارد.”
مقامات ایتالیایی می خواهند که ممنوعیت فروش جدید ICE در سال 2035 زودتر از موعد بازنگری شود. آدولفو اورسو، وزیر تجارت و ساخت ایتالیا، به جای اینکه تا سال 2026 منتظر بماند، میخواهد این قانون در اوایل سال 2025 ارزیابی شود. در حالت ایدهآل، همه چیز باید تغییر کند. در غیر این صورت، او معتقد است صنعت خودروی اروپا ممکن است سقوط کند.
دولت راستگرای جورجیا ملونی به جای مجبور کردن 27 کشور اتحادیه اروپا به فروش فقط خودروهای برقی از اواسط دهه آینده، استدلال می کند که اعضای این ایالت باید آزادی بیشتری از نظر رسیدن به اهداف کربن زدایی داشته باشند. این سوئیچ نمی تواند تنها در 10 سال آینده اتفاق بیفتد، بنابراین انتقال تدریجی از ICE به EV هدف واقعی تری خواهد بود.
در چند ماه گذشته، شاهد بوده ایم که اکثر خودروسازان فعال در اروپا با عقب راندن برنامه های تمام الکتریکی خود، اهداف خود را برای خودروهای برقی تنظیم می کنند. حتی ولوو هم فکر نمی کند که دیگر بتواند تا سال 2030 به فروش خودروهای بنزینی پایان دهد. شرکت هایی مانند مرسدس، پورشه، بنتلی و فورد اروپا دیگر مطمئن نیستند که همانطور که قبلاً اعلام شده بود فقط برقی شوند.
با کاهش یا حذف یارانه های برقی توسط بسیاری از کشورها، تقاضا برای خودروهای برقی کاهش یافته است. انجمن خودروسازان اروپا میگوید خودروهای کاملاً برقی در شش ماه اول سال 12.5 درصد از بازار را به خود اختصاص دادهاند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال 2023 0.4 درصد کاهش داشته است.
سازندگان خودرو از شما می خواهند که خودروهای برقی آنها را از طریق ICE بخرید، زیرا آنها در معرض خطر پرداخت جریمه های هنگفت برای تجاوز به اهداف آلایندگی ناوگان هستند. از سال 2025 سختتر میشود، بنابراین میتوان گفت خودروسازان کمی در ترشی هستند. رقابت سختتر ناشی از هجوم خودروهای ارزانتر ساخت چین مطمئناً کمکی نمیکند، اگرچه تعرفههای وضع شده جدید سرعت را کاهش میدهند.
هر اتفاقی در اتحادیه اروپا بیفتد بازتاب جهانی خواهد داشت زیرا برخی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در اروپا مستقر هستند. اگر فروش خودروهای جدید ICE از سال 2035 در 27 کشور یورو غیرقانونی شود، ممکن است خودروهای گازسوز تازه توسعه یافته کمتری در بازارهای دیگر وجود داشته باشد. به حداکثر رساندن صرفه جویی در مقیاس می تواند با فروش یک خودرو/موتور مشابه در کشورهای مختلف انجام شود. اگر اروپا را از معادله خارج کنید، ریاضیات باید کاملاً دوباره انجام شود.