این سیتروئن 2CV کمیاب دارای دو موتور است


اگر بخواهیم خودرویی را انتخاب کنیم که کاملاً موتورهای پایه اروپایی را نشان دهد، آن سیتروئن 2CV است. اما این یک نسخه معمولی از ارزان و شاد “deux chevaux” (به فرانسوی “دو اسب”) نیست. این مدل مبهم 4×4 Sahara است که تنها 693 دستگاه از آن ساخته شده است.

نامیدن آن به عنوان یک نسخه تمام چرخ متحرک 2CV، دست کم گرفته شده است زیرا این خودرو دارای دو موتور بود که به طور مستقل کار می کردند. این بدان معناست که مالکان می توانند بین رانندگی خودرو در جلو، عقب یا چهار چرخ متحرک یکی را انتخاب کنند. جانی اسمیت از The Late Brake Show این فرصت را داشتم که با یک نمونه کاملاً بازسازی شده از این نژاد کمیاب آشنا شوم، و پسر، ما در انتظار هستیم.

آفرود ارزان قیمتی که از کارخانه با دو موتور و دو گیربکس فروخته می شد، دارای شاسی تقویت شده و بازوهای تعلیق قوی تری برای تحمل بهتر زمین های ناهموار بود. مهندسان فرانسوی سپرهای لوله ای محکم همراه با دو مخزن سوخت برای تغذیه موتورهای نصب شده در جلو و عقب به آن دادند. حتی با وجود مخازن گاز پر، این 2CV 4×4 هنوز تنها 735 کیلوگرم (1620 پوند) وزن دارد.

روش شروع به همان اندازه که می توانید تصور کنید ساده است زیرا دو کلید احتراق وجود دارد – یکی برای هر موتور. کلید نزدیک به ستون فرمان موتور جلو را روشن می کند در حالی که کلید بیرونی موتور نصب شده در عقب را روشن می کند. این 2CV دارای دو موتور 425 سی سی و دوقلو مسطح یکسان است که هر کدام 13.5 اسب بخار قدرت و 19.53 پوند فوت (26.48 نیوتن متر) گشتاور تولید می کنند. با هر دو موتور روشن، خودرو با سرعتی در حدود 60 مایل در ساعت (نزدیک به 100 کیلومتر در ساعت) می رسد.

از آنجایی که دو مخزن سوخت در زیر صندلی ها قرار دارند، سوراخ هایی در درها برای عبور پمپ بنزین وجود دارد. یک اهرم جداگانه توسط راننده برای همگام سازی دو گیربکس وجود دارد. سیتروئن مجبور شد برای سازگاری با سخت افزار جدید تغییرات زیادی در بدنه ایجاد کند و 2CV را حتی عجیب تر نشان دهد.

قوس چرخ ها به صورت متفاوتی برش خورده اند و در گلگیرهای عقب لت هایی برای خنک کردن موتور تعبیه شده است. همچنین دارای چراغ های عقب سفارشی است که در کنار فن خنک کننده مورد نیاز موتور اضافی قرار گرفته است. در جلو، 4×4 Sahara با یک کاپوت بازطراحی شده با بریدگی چرخ یدکی عرضه شد.

در حالی که دو موتور در کنار شما هستند، تقریباً هیچ عایق صدا وجود ندارد، ماشین به طور قابل پیش بینی صدای بلندی دارد. قیمت آن نیز مشکل ساز بود زیرا دو برابر یک 2CV معمولی هزینه داشت. به این ترتیب، این یک موفقیت تجاری نبود، بلکه بیشتر شبیه یک آزمایش بود.

اگر می‌پرسید ارزش این خودروها چقدر است، Bonhams یکی از آنها را به قیمت 86250 یورو در یک حراجی در اواخر سال 2019 فروخت. در همان سال، یک خودروی دیگر در حراجی Pebble Beach که توسط Gooding & Company برگزار شد، 106،400 دلار فروخت. همچنین در سال 2019، RM Sotheby's جام مقدس 2CVs را به قیمت 74750 یورو در حراجی که در ویلا اربا برگزار شد فروخت.



منبع