عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
\nبرقی کردن خودروها روند رو به رشدی گرفته و چینی های حاضر در ایران یا اقدام به رونمایی از خودروهای پلاگین-هیبرید می کنند یا به سمت تولید خودروهای تمام برقی پیش می روند. خودروهایی گران که مشخص است برای چه گروهی از جامعه هدف گذاری شده اند و بی تردید نمی توانند در تیراژ بالا گره ای از مشکلات آلودگی هوای کلانشهرها وکاهش مصرف سوخت های فسیلی بازکنند.
\nالبته نباید از رد پای سیاه کربن در تولید برق در ایران نیز غافل شد. درواقع برقی سازی خودروها با استفاده از برق تولیدشده از سوخت های فسیلی دور باطلی است که نه مصرف سوخت های فسیلی را کاهش می دهد و نه از آلودگی هوای کلانشهرها می کاهد. با این حال بدنیست مسئولان تصمیم گیر در حوزه صنعت خودرو مسیر حرکت به سوی ایجاد ناوگان پاک در کشور را به طور دقیق ترسیم کنند تا اگر روزی برق کشور با شیوه های پاک تولید شد، بیشترین بهره به محیط زیست، منابع سوخت های فسیلی کشور و سلامت مردم برسد.
\nبراساس اعلام سازمان کنترل کیفیت هوای تهران منشأ تولید ۷۰درصد از ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵میکرون موجود در هوای تهران توسط وسایل نقلیه موتوری تولید می شود. از این میزان بیشترین سهم به اتوبوس های درون شهری می رسد که ۳۰درصد از سهم آلایندگی را به خود اختصاص داده اند و بعد از آن کامیون ها و کامیونت ها با ۲۳درصد در رتبه دوم قرار دارند. جایگاه سوم اما در اختیار موتورسیکلت هایی است که اغلب به سن بازنشستگی رسیده اند و فرسوده هایشان نیز در اختیار اقشار کم درآمدی است که از آنها به عنوان وسیله نقیله کار استفاده کرده و کسب درآمد می کنند.
\nاما خودروهای سواری که دولت تمرکز خود را بر برقی سازی آنها گذاشته است، سهم ۱.۴درصدی دارند و تاکسی ها هم فقط یک درصد ذرات آلاینده وارد هوای تهران می کنند؛ سهم مینی بوس ها نیز تنها ۴درصد است.
\nدر این بین بهتر است خودروسازان و مسئولان دولتی به جای رونمایی های نمادین و ایجاد ایستگاه های شارژ در سطح شهر تهران، به فکر برقی سازی اتوبوس های درون شهری باشند تا بار بزرگی از دوش هوای تهران برداشته شود.
\nاز سوی دیگر موتورسیکلت ها به ویژه در ناوگان پیک موتوری و مجموعه هایی مانند اسنپ فود و ... می توانند با حمایت دولت و شهرداری ها برقی شوند و به دلیل دایره تردد محدودشان در شهرها به راحتی از ایستگاه های شارژ بهره بگیرند.
\nاگر دغدغه مسئولان برقی کردن ناوگان است بهترین راهکار شروع از اتوبوس های درون شهری و موتورسیکلت هایی است که تولیدکنندگان آنها سال ها قبل پا به این عرصه گذاشتند اما به دلیل عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان موتورسیکلت های برقی پا پس کشیدند.
\nبا این دو اقدام هم می توان نقاط ضعف برقی سازی ناوگان را پیدا کرد و آرام آرام به سمت خودروهای سواری پیش رفت و هم هزینه زیادی برای آینده ای که تصویر روشنی برایش متصور نیست، نتراشید.
\n