احمد معروفخانی در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به برخی راهکارها و پیشنهادات برای بهبود اوضاع بنزین اظهار کرد: پیشاز هرچیز برای رفع ناترازی بنزین باید با اولویت بر ساخت و تکمیل پالایشگاههای موجود ازجمله تکمیل پروژه مهر خلیجفارس باشد و این پالایشگاه و مینیپالایشگاهها هرچه سریعتر پیگیری و به بهرهبرداری برسند.
وی تاکید کرد: افزایش ظرفیت پالایشگاهسازی باید با قید فوریت و اولویت رسیدگی شود چون مصرف در کشور همچنان در حال افزایش است.
رئیس هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: اگر برنامهای برای افزایش ظرفیت پالایشی به فوریت و جدیت نداشته باشیم همچنان عقب خواهیم ماند و ناترازی، سالها گریبانگیر ما خواهد بود.
وی با بیان اینکه تاکنون برای ساماندهی ظرفیتهای موجود در کشور در حوزه پالایشگاهی غافل بودهایم، تصریح کرد: اگر در کشور یک رگولاتوری و مدیریت صحیح و بهینه منابع بین پتروشیمیها، پالایشگاهها و پالایشگاههای کوچکمقیاس خصوصی وجود داشته باشد؛ میتوانیم بخشی از ناترازی را جبران کنیم، بهطورمثال برخی پتروشیمیها افزودنیهای (ادتیو) بنزینسازی را صادر میکنند، در حالی که میتوانیم همین افزودنیها را در کشور به بنزین تبدیل کنیم.
معروفخانی بیان کرد: اکنون پتروشیمیها این ادتیوها را به کشورهای حاشیه خلیجفارس صادر میکنند و با نفتای موجود در این کشورها مخلوط و تبدیل به بنزین کرده و دوباره به ما میفروشند؛ حال آنکه اگر ما از این محصولات در کشور برای تولید بنزین استفاده کنیم بخش زیادی از تقاضا را پاسخ خواهیم داد. بهعبارت دیگر اگر این ناهماهنگیها مدیریت شوند به حل بخشی از این ناترازی کمک میکند.
وی درباره اینکه آیا این امکان را داریم که هاب و صادرکننده بنزین باشیم، تصریح کرد: باتوجه به وضعیت تولید، عدم برقراری موازنه تولید و مصرف، افزایش روزافزون مصرف سوخت و عقبافتادگی در ظرفیت بنزینسازی در کشور شاید تا ۴، ۵سال آینده موضوع صادرات بنزین قابلتحقق نباشد اما اگر بتوانیم ظرفیت پالایشگاهسازی را افزایش دهیم و منابعی را که داریم درست مدیریت کنیم شاید بتوانیم در یک برنامه ۴ تا ۵ساله به جایگاه صادرکننده بنزین برگردیم.
رئیس هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی درباره ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها از این بابت که هم نفت صادر کرده و هم بتوانیم بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنیم، توضیح داد: زمانیکه این ایده مطرح شده بود، ظرفیتهای فعالی را که ممکن است در فراسرزمین وجود داشته باشد، استفاده کنیم اما واقع امر اینکه ساخت پالایشگاه ۴ تا ۵سال زمان میبرد، اگر ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها با این نیت باشد که از ظرفیتهای خالی موجود در کشورهای دیگر استفاده کنیم تا ناترازی را با کمترین هزینه موجود برطرف کرده باشیم اقدام درستی است اما با این نیت که از اساس در دیگر کشورها پالایشگاه بسازیم که از بحث آلایندگی در کشور جلوگیری کنیم چندان راهکار درستی نیست زیرا آلایندگی قابلکنترل و مدیریت است ضمن اینکه هزینه نیروی انسانی و حاملهای انرژی در هیچ جای دنیا مثل کشور ما نیست، مهمتر از همه وفور منابع نفت خام و میعانات موجود در کشور است.
وی تاکید کرد: باید تمام توانمان را بهکار بگیریم که کل ظرفیت استحصال در کشور تبدیل به زنجیره محصولات پالایشی باارزش شود که هم ارزش افزوده داشته باشد و هم نیاز داخلی را بهصورت کامل تامین کنیم.
معروفخانی در ادامه به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره و تصریح کرد: همانطور که گفتم چاره و اساس اصلاح این است که قیمتها بهروزرسانی شوند. اما باید این کار دقیق انجام شود و دولت جدید باید این اقدام را به صورت پلکانی و با رعایت همه پیوستهای فرهنگی انجام دهد.
وی افزود: دولت باید محل هزینهکرد را تبیین کند و نمود آن برای مردم مشخص باشد و مطمئن شوند افزایش قیمت منجر به جبران ناترازی اقتصادی در نتیجه کنترل تورم میشود که درپی آن رشد اقتصادی صورت میگیرد و بودجه کشور در حوزههای عمرانی و خدمات اجتماعی افزایش پیدا میکند، بهعبارت دیگر خدماتی به مردم اضافه میشود که قابللمس خواهد بود. اگر این پیوستهای اقتصادی که برای کشور لازم است، رعایت شوند؛ اصلاح قیمت با توجه به اصل پلکانی و گامبهگام میتواند هم به ناترازی انرژی و اقتصادی کمک کند و هم منتجبه مصرف بهینه سوخت در کشور شود.