تعرفه شارژ خودروهای برقی مانند تعرفه مشترکان تجاری است
\nفروردین ماه امسال مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: در جلساتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ایستگاه های شارژ خودروهای برقی داشتیم، مقرر شد در هشت نقطه از تهران این ایستگاه ها با ظرفیت حدود ۸ مگاوات احداث شود.
\nمصطفی رجبی مشهدی در ادامه افزود: در این خصوص هشت نقطه در تهران و نقاطی در سایر مناطق کشور در نظر گرفته شده است که در صورت جانمایی و تعبیه ایستگاه های موردنظر، وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت. همچنین تعرفه شارژ خودروهای برقی مانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ ٥٤٧ تومان در هر کیلووات محاسبه می شود.
\nمدیرعامل توانیر با اشاره به تنوع خودروهای برقی در جهان ادامه داد: در کشور برنامه ریزی توسعه این خودروها که حدود ٨٠هزار دستگاه اعم از عمومی و سواری است، برای میان مدت انجام شده که از این تعداد نیز در کوتاه مدت درخواست هایی برای ایجاد ایستگاه شارژ ١٠هزار خودرو ارائه شده که نیاز به هشت مگاوات برق دارد و قابل تامین است.
\nرجبی مشهدی تصریح کرد: برای میان مدت لازم است وزارت صمت محل ایستگاه های شارژ را ارائه کند و مطابق برآورد انجام شده، با افزایش تعداد خودروها این میزان تا ٤٠مگاوات نیز قابل افزایش است.
\nوی در عین حال تاکید کرد: تقویت زیرساخت های تامین برق خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته است که با نهایی شدن آن از سوی وزارت صمت ابلاغ خواهد شد.
\nبه گفته این مقام مسئول، در این طرح ملاحظات تامین برق اکثر مردم که خودرو برقی نداشته، اما باید برق پایدار داشته باشند در نظر گرفته شده است تا ایستگاه های شارژ در ساعت هایی غیر اوج بار شارژ کنند.
\nمدیرعامل شرکت توانیر در ادامه با بیان اینکه درحال تامین زیرساخت های مربوط به اجرای این طرح هستیم، یادآور شد: برنامه هایی برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر داریم که عملیات اجرایی آنها آغاز شده تا در سال ١٤٠٣ از توان تولید برق این نیروگاه ها در شبکه برق کشور استفاده کنیم.
\nاستفاده از نیروگاه های تجدیدپذیر برق
\nاوایل مردادماه نیز مدیرطرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت از نصب ۲۰ ایستگاه برق خودروهای برقی خبر داد و گفت: برنامه درازمدت ما توسعه ایستگاه های شارژ به سه هزار و ۵۰۰ نقطه است. حسن کریمی سنجری در این باره اظهار کرد: درحال حاضر بحث ما تامین برق ایستگاه های شارژ است که روند کندی از نظر برق رسانی دارند و به طور کلی ایستگاه های شارژ، فشاری روی شبکه برق کشور ندارند.
\nمدیرطرح خودروهای برقی وزارت صمت، تصریح کرد: ناترازی برق کشور فراتر از اعداد ذکر شده است و برق ایستگاه های شارژ نمی تواند اثری بر برق کشور وارد کند، برنامه ریزی کرده ایم تا ۱۰۰ هزار خودرو برقی به کشور وارد کنیم. وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه ما ناترازی در بحث برق داریم، برای مدیریت بار شبکه ورود خودروهای برقی به کشور را مدیریت کرده ایم. کریمی سنجی در ادامه یادآور شد: توانایی کشور برای توسعه خودروهای برقی بالاست، اما به دلیل توسعه زیرساخت و موضوع برق فعلا مدیریت می کنیم.
\nوی تصریح کرد: هر خودرو برقی بالای ۳۵۰ کیلومتر می تواند مسافت طی کند و متوسط پیمایش خودروهایی که وارد شده اند چیزی بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت تصریح کرد: وقتی از نیروگاه تجدیدپذیر برق تولید کرده و از خودرو برقی استفاده می کنیم، آلودگی هوا را مهار کرده و مزیت استفاده از خودروهای برق دو چندان خواهد شد.
\nایستگاه های شارژ فعلا فشار زیادی را به شبکه تحمیل نمی کنند
\nمحمدرضا زمردی، عضو سندیکای صنعت برق ایران هم با بیان اینکه احداث ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در شکل توسعه یافته اش، می تواند فشار زیادی را به شبکه تحمیل کند، تصریح کرد: البته به نظر می رسد در شرایط کنونی که استفاده از خودروهای برق با یک شیب ملایم در کشور رشد می کند، ایستگاه های شارژ این نوع خودروها نمی تواند فشار زیادی را به شبکه تحمیل کند.
\nوی با اشاره به این نکته که هر ایستگاه شارژ با توجه به مدل شارژرهایش ممکن است بین یک تا ۲ مگاوات برق مصرف کند، ادامه داد: درحال حاضر ۱۳۴ تا ۱۴۰ ایستگاه پمپ بنزین در شهر تهران وجود دارد، در صورت توسعه بهره گیری از خودروهای برقی، باید حداقل معادل همین تعداد، ایستگاه شارژ برقی در کلان شهر تهران راه اندازی شود. با فرض حذف خودروهای بنزینی در پایتخت و جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای فعلی، ما به ۲۷۰ تا ۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید برق نیاز خواهیم داشت.
\nاین فعال صنعت برق زمان طولانی شارژ خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی را یادآورشد و افزود: در حالی که زمان بنزین زدن یک خودرو به طور معمول پنج دقیقه است، یک خودرو برقی برای شارژ شدن به ۴۰دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد؛ بنابراین به طور معمول تعداد ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی باید بیشتر از پمپ بنزین ها باشد تا شارژ خودروها با مشکل مواجه نشود؛ البته همین مساله هم مصرف بیشتری را به شبکه برق کشور تحمیل می کند، بنابراین ما برای توسعه حمل ونقل برقی، چاره ای جز توسعه شبکه برق به ویژه در کلانشهرها نداریم.
\n