تغییرات عمده ای در تیم های طراحی برندهای گروه BMW از 1 اکتبر اتفاق می افتد. آدریان ون هویدونک به طور کلی رئیس بزرگ باقی می ماند، اما BMW های آینده دیگر توسط Domagoj Dukec نوشته نمی شوند. کروات متولد فرانکفورت که زمانی گفته بود “طراحی خوب زیبا یا زشت نیست” از آوریل 2019 تیم طراحی را در برند اصلی رهبری کرده است. او اکنون به رولزرویس نقل مکان می کند، جایی که همان نقش را بر عهده خواهد گرفت.
BMW های آینده توسط دو نفر نوشته می شوند. مسئولیت مدل های کلاس متوسط و لوکس بر عهده ماکسیمیلیان میسونی خواهد بود. او مرد سابق مسئول طراحی در Polestar است. پس از گذراندن شش سال در برند اسپین آف ولوو، او وظیفه ترسیم بزرگترین وسایل نقلیه بی ام و و همچنین مدل های آینده با نشان بی ام و آلپینا را بر عهده گرفت. به عنوان تازهسازی، گروه BMW در مارس 2022 خودروساز مستقر در Buchloe را خریداری کرد.
خودروهای جمع و جور تا سایز متوسط توسط الیور هایلمر، رئیس طراحی مینی از سال 2017 طراحی خواهند شد. علاوه بر این، تیم او همچنین مسئول ظاهر خودروهای M نیز خواهد بود. به جای او در راس بخش طراحی Mini، هولگر هامپف، رئیس سابق بخش Designworks قرار خواهد گرفت. در ادامه، آندرس وارمینگ، مدیر سابق طراحی رولز رویس، Designworks و همچنین “موضوعات طراحی پیشرفته” را رهبری خواهد کرد.
در جای دیگر، BMW کلودیا براون را به عنوان رهبر بخش جدید برندهای متقابل طراحی رنگ و متریال برای BMW، Mini و Rolls-Royce منصوب کرده است. کریستین بائر همچنان رهبر تجربه مشتری دیجیتال است.
نتیجه گیری سریع در مورد اینکه چرا BMW تیم طراحی خود را متزلزل می کند برای ما آسان است. اگر این شرکت را در بسیاری از کانالهای رسانههای اجتماعی دنبال میکنید، میدانید که نظرات درباره ظاهر خودروها عمدتاً منفی است. با این حال، ارقام فروش داستان متفاوتی را نشان می دهد، زیرا BMW پس از تحویل 2,252,793 خودرو، رکوردشکنی در سال 2023 را تجربه کرد.
آیا این تعداد بدون چنین طرحهای قطبیکننده حتی میتوانست بیشتر باشد؟ من حدس می زنم که ما هرگز پاسخ را نمی دانیم. واقعیت این است که اگر به طور جدی در مورد فروش صحبت کنیم، BMW بهتر از همیشه عمل می کند. همچنین به این کمک می کند که مارک باواریا مجموعه وسیعی از مدل ها با ترکیبی غنی از خودروهای احتراقی، پلاگین هیبریدی و خودروهای برقی داشته باشد تا کل بخش ممتاز را پوشش دهد.
اگرچه ممکن است روزهای بیامو «نهاییترین ماشین رانندگی» به پایان رسیده باشد، اما همچنان خودروهای پرفورمنس با گیربکس دستی را میفروشد. نه تنها این، بلکه M5 Touring را احیا کرد و آن را به آمریکا می آورد و آن را به اولین واگن M فروخته شده در ایالات متحده تبدیل می کند. در بازارهای دیگر، M3 Touring کوچکتر نیز وجود دارد. رودستر Z4 هنوز در دسترس است، اکنون با تغییر چوب برای M40i.
اما واقعیت غم انگیز سال 2024 این است که موفقیت تجاری BMW به خودروهایی نسبت داده نمی شود که سنت گرایان را هیجان زده می کنند. کراس اوورها و SUV ها کارهای سنگین را انجام می دهند، و مارک مستقر در مونیخ چنین مواردی را دارد. به کوچکی X1 و به بزرگی X7، با XM به عنوان جوجه اردک زشت.
اگرچه نمای داخلی BMW اکنون تحت تسلط صفحهنمایشهای بزرگی است که اکثر کنترلهای فیزیکی را بلعیدهاند، به نظر نمیرسد مردم مشکلی با این موضوع داشته باشند. حتی کنترلر امضاکننده iDrive نیز در حال ناپدید شدن است، اما این مانع از خرید X1s نمی شود. این واقعیت که قیمت ها در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته اند نیز مانعی برای تقاضا نشده است.
این نشان می دهد که ما دیگر بازار هدف BMW نیستیم. منظور من از “ما” افرادی است که هوس روزهای E46، E39 یا دیگر اسمهای رمز داخلی را دارند که برای اولین بار به ذهن میرسد. اگرچه جدیدترین طرحها با توجه به فروش قوی، از منظر تجاری کار میکنند، آلمانیها در حال آماده شدن برای تغییر اوضاع هستند. کانسپت های Neue Klasse قویاً پیشنهاد می کنند که یک ظاهر طراحی جدید در نظر گرفته شده است.
طراحی این خودروهای الکتریکی جدید احتمالاً در حال حاضر نهایی شده است. انتظار نداشته باشید که افراد تازه منصوب شده بر ظاهر کراس اوور iX3 سال آینده یا سدان i3 که در سال 2026 عرضه می شود تأثیر بگذارند. طراحی یک خودرو در چند سال قبل از معرفی رسمی قفل شده است، بنابراین این تیم های جدید احتمالاً اثر خود را بر روی وسایل نقلیه خواهند گذاشت. قرار است در اواخر دهه جاری راه اندازی شود.