یک بازیکن جدید در شرف ورود به بازی هیدروژن است زیرا BMW برنامههای خود را برای عرضه یک خودروی الکتریکی سلول سوختی در سال 2028 تأیید کرده است. برای به ثمر رساندن این پروژه، همکاری فعلی خود را با تویوتا، یکی از معدود خودروسازان دیگری که هنوز معتقد است، گسترش میدهد. هیدروژن آینده دارد در حالی که برند ژاپنی Mirai را به مدت یک دهه به فروش رسانده است، این اولین خودروی هیدروژنی BMW خواهد بود که مردم واقعاً قادر به خرید خواهند بود.
از آنجایی که این خودرو تا چهار سال دیگر عرضه نخواهد شد، BMW از پرداختن به جزئیات خودداری می کند. با این حال، می گوید مدل هیدروژنی نسخه ای از یک محصول موجود خواهد بود. آخرین پروژه هیدروژن مونیخ بر اساس X5 است. همانطور که گفته شد، منطق به ما می گوید که یک SUV هیدروژنی نسخه تولیدی iX5 نخواهد بود که در اینجا تصویر شده است. این نسل از luxobarge در حال حاضر در نیمه دوم چرخه عمر خود است. تا سال 2028، خودروی نسل بعدی جایگزین آن خواهد شد.
بیامو به هر شکلی که بخواهد متعهد میشود به جای اینکه تویوتای اسکین شده باشد، یک محصول اصلی بفروشد که به برند وفادار بماند. به طور طبیعی، دومی در حال کار بر روی خودروهای خود است که از فناوری سلول سوختی هیدروژنی که با شریک باواریایی خود در حال توسعه است، استفاده خواهد کرد. در این میان، شایان ذکر است که پیل های سوختی وارد شده به iX5 هیدروژن توسط تویوتا عرضه می شود.
این شاسی بلند بدون آلایندگی بخشی از ناوگان آزمایشی با کمتر از 100 دستگاه است که در اسپارتانبورگ ساخته شده و در یک کارخانه آزمایشی در مونیخ اصلاح شده است. اینجا جایی است که iX5 396 اسب بخاری جفت مخزن هیدروژن 700 باری خود را که از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن (CFRP) ساخته شده است، دریافت می کند. این دو، شش کیلوگرم هیدروژن برای برد WLTP 313 مایلی دارند. سوخت گیری خودرو سه تا چهار دقیقه طول می کشد، بنابراین تقریباً مانند X5 گازسوز یا دیزل.
به شرط اینکه اولین خودروی هیدروژنی BMW بر اساس نسل بعدی X5 باشد، از همان پلتفرم CLAR که نسخههای هیبریدی گازی/دیزلی/پالاگین هستند، پشتیبانی میشود. گزارشهایی وجود دارد که بامو ممکن است یک خودروی الکتریکی معمولی با باتریهایی با معماری مشابه بقیه مدلهای X5 عرضه کند. X5 بعدی ظاهراً در نیمه دوم سال 2026 تولید می شود و از روز اول باید شامل نسخه های BEV باشد.
در سال آینده، Neue Klasse اولین معماری الکتریکی اختصاصی بیامو خواهد بود و با در نظر گرفتن یک پیل سوختی هیدروژنی در حال توسعه است. با این حال، گزارش ها نشان می دهد که CLAR به جای آن، حداقل برای تلاش های اولیه هیدروژن استفاده خواهد شد.
این ممکن است تعجب برانگیز باشد، اما BMW از سال 1979 به طور فعال در توسعه خودروهای هیدروژنی مشارکت داشته است. همه چیز با 520h شروع شد که دارای یک موتور احتراقی بود که برای کار با هیدروژن تغییر یافته بود، فرمولی که بعداً با V-12- تکرار شد. در دهه 2000 از سدان های E38 و E65 استفاده می کرد. گفتنی است، کار بر روی ICEهای هیدروژنی سالها پیش کنار گذاشته شد، زیرا مهندسان ترجیح دادند روی سلولهای سوختی تمرکز کنند، پس از اینکه متوجه شدند کارآمدتر هستند.
صحبت کردن با GoAuto اوایل سال جاری، یورگن گولدنر، معاون فناوری سلول سوختی هیدروژنی و پروژههای خودرو در گروه BMW گفت:
اساساً با X5 Hydrogen FCEV حدود 500 کیلومتر مسافت طی می کنیم [310 miles] از یک پر اگر یک موتور احتراقی را در یک ماشین با همان باک بگذارم، 300 کیلومتر هم نمیرسم. [186 miles]. این تفاوت بین محصولی است که می توانیم بفروشیم و محصولی که نمی توانیم بفروشیم. در 500 کیلومتری [310-mile] و با زمان سوختگیری سه تا چهار دقیقه، فکر میکنم مردم حرکت به سمت هیدروژن را در نظر بگیرند – بنابراین، این موضوع مهم است.
یک مشکل اساسی وجود دارد که مایلیم آن را برجسته کنیم. بله، زیرساخت های سوخت رسانی. اساساً در بسیاری از نقاط جهان وجود ندارد، بنابراین ما تعجب نخواهیم کرد اگر این وسیله نقلیه فقط در مناطقی خاص فروخته شود که مالکان بتوانند خودروهای هیدروژنی خود را آب کنند. 2028 چهار سال دیگر است و ممکن است شبکه تا آن زمان بهبود یابد. بیامو و تویوتا میگویند که «به دنبال پروژههای منطقهای یا محلی برای پیشبرد توسعه زیرساختهای هیدروژنی از طریق ابتکارات مشترک هستند».
47 عکس ها