در حال حاضر مسافران می توانند این خودروها را از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه خود کنترل کنند. در اواسط آگوست 2023، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا به دو شرکت اجازه داد تاکسی های خودران ارائه دهند. و البته از سال 2021، دو شرکت Waymo (یکی از شرکت های تابعه آلفابت) و کروز (یکی از زیرمجموعه های جنرال موتورز)، تعدادی رباتاکسی را در اداره حمل ونقل عمومی سانفرانسیسکو به خدمت معرفی کرده اند. صحبت در مورد استفاده از ربات ها این روزها در اکثر کشورهای دنیا بسیار رایج شده است و این پروژه در برخی کشورها عملی شده است.
\n50000 سواری تاکسی خودران در هفته از Wemo
\nتاکسی های خودران بیشتری Wemo اخیراً در فینیکس، سانفرانسیسکو و لس آنجلس مشاهده شده اند، جایی که افراد بیشتری از آنها برای سوار شدن استقبال می کنند.
\nاین شرکت چند ماه پیش اعلام کرد که هر هفته بیش از 50 هزار سفر در این سه شهر انجام می دهد. تاکسی های خودران که Waymo One نام دارند، به صورت 24 ساعته در بخش هایی از این شهرها فعالیت می کنند.
\nطبق ادعای Vimo، اگر یک شرکت 50000 سواری در هفته داشته باشد، به این معنی است که به طور متوسط \u200b\u200b300 درخواست در ساعت یا پنج درخواست در دقیقه دریافت می کند. Waymo همچنین فاش کرد که بیش از 1 میلیون سفر در چهار شهر از جمله آستین داشته است.
\nVimo در اعلامیه خود به یک "رویکرد ایمن و متفکرانه" برای توسعه برنامه خود برای رسیدن به نقطه عطف اشاره کرد. در این اطلاعیه آمده است: ما می بینیم که مردم از همه اقشار از خدمات ما برای یک سفر بی دغدغه و تجربه ماشین خودران استفاده می کنند. سواری کاملاً خودمختار یک واقعیت و یک گزینه حمل و نقل ترجیحی برای افرادی است که هر روز در شهرهای خود حرکت می کنند. در حالی که به نظر می رسد Waymo بهتر از کروز عمل می کند، در ماه آوریل، شش دستگاه روباتاکسی Waymo یک بزرگراه را در سانفرانسیسکو مسدود کردند، تنها یکی از موارد متعددی که خودروهای این شرکت جاده را مسدود کرده اند. در اوایل سال جاری، دو وسیله نقلیه Waymo با یک پیکاپ برخورد کردند، زیرا نرم افزار آنها به اشتباه حرکت های آینده کامیون را پیش بینی کرده بود.
\nپس از این اتفاق، این شرکت برای رفع مشکل و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه، فراخوان نرم افزاری را صادر کرد. در حالی که خودروهای برقی و تاکسی ها بیش از هر زمان دیگری محبوب شده اند و شاهد ایجاد تاکسی های خودران و تاکسی های بدون راننده در چندین شهر جهان برای جابجایی مردم هستیم، هنوز خبری از گسترش سیستم های خودران به محصولات داخلی نیست. و تاکسی های برقی در کشور.
روباتاکسی در خاورمیانه!
\nچندی پیش، اوبر با همکاری شرکت چینی WeRide، اولین سرویس روباتاکسی را در خارج از ایالات متحده در ابوظبی راه اندازی کرد. اوبر ارائه اولین سواری های خودران خود را در خارج از ایالات متحده در ابوظبی آغاز کرده است که نقطه عطفی در تلاش های این شرکت برای ارائه رباتاکسی به جهان است.
\nاین سرویس جدید با همکاری WeRide، شرکت چینی پیشرو در زمینه خودروهای خودران چینی، اکنون در مناطق مهم گردشگری ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در دسترس است. این مناطق شامل جزیره سعدیات، جزیره یاس و جاده های رفت و برگشت فرودگاه بین المللی ابوظبی است و برنامه هایی برای توسعه منطقه عملیاتی در آینده وجود دارد. این راه اندازی در پی تلاش های روزافزون اوبر برای تبدیل شدن به یک پلتفرم پیشرو برای وسایل نقلیه خودران انجام می شود.
\nاپراتورهای ایمنی در اولین عرضه در خودروهای خودران حضور خواهند داشت و اوبر انتظار دارد در سال 2025 یک سرویس کاملاً خودران راه اندازی کند. از سوی دیگر، مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، در گزارش مالی سه ماهه سوم تسلا ابراز امیدواری کرد که آن را ارائه دهد. تاکسی های خودران این شرکت در سال 2025 در کالیفرنیا و تگزاس راه اندازی خواهند شد.
\nاو ادعا می کند که تسلا آزمایش این سرویس را با کارمندان خود در منطقه خلیج سانفرانسیسکو آغاز کرده است. اظهارات ماسک در خصوص تاکسی روباتیک تولید شده توسط تسلا که به Cybercube نیز معروف است، فراتر از وعده هایی است که چندی پیش در مراسم رونمایی از این محصول داده بود. میلیونر معروف در این مراسم قول داد که دارندگان مدل 3 و مدل Y می توانند از نرم افزار کاملا خودران (FSD) تسلا در کالیفرنیا و تگزاس استفاده کنند.
\n \nشورش های خیابانی ایمن علیه تاکسی ها
\nالبته استفاده از ربات ها مخالفانی سرسخت دارد. برخی از فعالان در سانفرانسیسکو در این زمینه گروهی به نام "شورشیان خیابان های امن" تشکیل داده اند. آنها مخالفت خود را با توقف تاکسی های خودکار با قرار دادن مخروط های ترافیکی روی کاپوت این خودروها اعلام می کنند.
\nاین جنبش بیانیه مطالبات خود را تهیه کرده است. در واقع خواسته اصلی آنها شفافیت در گزارش خطاها و ایرادات این سامانه است. آنها می گویند تصادف ربات را نمی توان به پلیس نسبت داد و شرکت های مسئول اطلاعاتی در مورد تعداد خطاها منتشر نمی کنند.
\nآنها همچنین استدلال می کنند که جابجایی کارمندان از پشت فرمان ماشین ها به موقعیت های نامرئی در مراکز تماس و پشتیبانی، بهره برداری از آنها را آسان تر می کند و تلاش های اتحادیه را خنثی می کند. این شرکت ها همچنین ممکن است با پلیس همکاری کنند و به عنوان ابزار نظارت انبوه عمل کنند.
\nآنها صدا و تصویر مسافران را بدون رضایت آنها ضبط می کنند و این نقض حریم خصوصی افراد است. داشتن یک شبکه تلفن همراه و در سطح شهر برای نظارت و تجزیه و تحلیل همه چیز با یک جامعه دموکراتیک ناسازگار است. آنها همچنین از عدم ارائه خدمات ویژه برای معلولان توسط ربات ها علیرغم وعده های داده شده انتقاد می کنند.
\n