تحول بزرگ در صنعت باتری خودرو توسط کره‎ ای‎ها

وقتی بزرگ‌ترین فناوری‌ها وارد میدان می‌شوند، همه‌چیز جدی‌تر می‌شود و سامسونگ نشان داده است که قصد دارد با این تکنولوژی جدید تحولی در بازار خودروهای الکتریکی ایجاد کند.

باتری‌های حالت جامد (SS) به‌عنوان راه‌حلی برای بزرگ‌ترین چالش‌های خودروهای الکتریکی، یعنی کاهش زمان شارژ و افزایش برد مطرح شده‌اند.

سامسونگ در نمایشگاه SNE Battery Day 2024 در سئول، کره‌جنوبی باتری اکسید حالت جامد خود را به‌نمایش گذاشت که با ادعاهای چشمگیری همراه است.

این باتری جدید نه تنها با طول عمر 20 ساله، بلکه با زمان شارژ فوق سریع 9 دقیقه‌ای، وزن کمتر و ایمنی بهبودیافته به‌دلیل تعادل حرارتی پایدارتر همراه است.

یکی از ویژگی‌های برجسته این باتری، چگالی انرژی حدود 500 وات‌-ساعت بر کیلوگرم است که تقریبا دو برابر چگالی انرژی باتری‌های فعلی خودروهای الکتریکی است. این به‌معنای برد حدود 600 مایل با یک بار شارژ است.

در حال حاضر، سامسونگ با خودروسازان بزرگی همچون تویوتا همکاری می‌کند تا فناوری باتری حالت جامد را در خودروهای برقی آینده به‌کار گیرد.

سامسونگ و تویوتا توافق کرده‌اند که تولید انبوه این باتری‌ها را از سال 2027 آغاز کنند و خودروهای لکسوس از نخستین خودروهایی خواهند بود که از این فناوری بهره‌مند می‌شوند.با این حال، نکته‌ای که باید در نظر گرفت، نیاز به‌زیرساخت‌های شارژ فوق سریع برای بهره‌برداری کامل از زمان شارژ 9 دقیقه‌ای است.

چین به‌عنوان یکی از پیشگامان در این زمینه، از شارژرهای 480 کیلووات و حتی 600 کیلووات استفاده می‌کند؛ اما این ایستگاه‌های شارژ هنوز به‌طور گسترده در دسترس نیستند.

از دیگر چالش‌های پیش رو، هزینه بالای ساخت این باتری‌ها نسبت به‌باتری‌های لیتیوم یونی و LFP است که در خودروهای الکتریکی فعلی استفاده می‌شوند. هزینه ساخت باتری‌های حالت جامد حدود سه تا چهار برابر بیشتر است که احتمالا دلیل اصلی استفاده اولیه از این باتری‌ها در خودروهای لوکس لکسوس است.

درنهایت، پیشرفت در فناوری باتری‌های حالت جامد نویدبخش آینده‌ای بهتر برای خودروهای الکتریکی است. اگرچه درحال حاضر این باتری‌ها گران و نیازمند فناوری پیشرفته هستند، اما همچنان که دیدیم، فناوری‌های گران‌قیمت نیز با گذر زمان و توسعه بیشتر به‌استانداردهای جدید تبدیل می‌شوند.