
بروزرسانی: 02 خرداد 1404
تسلا در حال از دست دادن جایگاه خود در ایالات متحده و اروپا است: چرا
به نظر نمی رسد سال خوبی برای تسلا باشد. پس از رکورد نتایج در سال 2023 - زمانی که این خودروساز محبوب ترین تولید کننده خودروهای برقی با پرفروش ترین وسیله نقلیه در جهان بود - 2024 تقریباً قوی نیست. آخرین داده های جمع آوری شده توسط JATO Dynamics برای نیمه اول سال جاری نشان می دهد که تسلا در ایالات متحده و اروپا جایگاه خود را از دست داده است، جایی که فروش به ترتیب 8 درصد و 13 درصد کاهش یافته است.
در حالی که عموم مردم کاملاً مشتاق خودروهای الکتریکی نیستند، تقاضای کلی در هر دو منطقه در واقع رشد کرده است. مدل های جدید و رقابتی تر معرفی شده در دو سوی اقیانوس اطلس، علیرغم عدم اطمینان فزاینده در مورد مشوق ها و برنامه های آتی شرکت های OEM تولیدکننده این خودروها، افراد بیشتری را به خود جذب می کنند.
سهم بازار کمتر، همانطور که انتظار می رود
کاهش فروش همیشه به معنای از دست دادن سهم بازار نیست، اما در مورد تسلا اینطور نیست. در اروپا، حجم این برند از 185200 دستگاه در نیمه اول سال 2023 به 161300 دستگاه برای مدت مشابه در سال 2024 کاهش یافت. با این حال، در همان بازه زمانی، کل ثبت نام خودروهای برقی افزایش یافت 1.7 درصد

Motor1.com
این بدان معناست که سهم بازار تسلا در بازار BEV اروپا از 19.8 درصد به 17.2 درصد در سال جاری کاهش یافته است. تسلا دومین خودروسازی با بیشترین کاهش در سهم بازار BEV در اروپا در شش ماهه اول سال 2024 بود و تنها پس از گروه فولکس واگن که از 22 درصد به 18.7 درصد کاهش یافت.
تسلا و فولکس واگن در مقابل گروه جیلی که با نتایج خوب ولوو EX30 تقویت شد و گروه BMW که با جدیدترین مدل های خود به موفقیت های خود ادامه می دهد، جایگاه خود را از دست دادند. برندهای چینی نیز عمدتاً به لطف BYD رشد کردند.

Motor1.com
وضعیت در ایالات متحده نیز مشابه است. حجم فروش تسلا از 324900 دستگاه در نیمه اول سال 2023 به 299200 دستگاه در سال جاری کاهش یافت. در همین حال، فروش کلی BEV در مدت مشابه 7.6 درصد افزایش یافت. در نتیجه، سهم تسلا از 59.8 درصد در سال 2023 به 51.2 درصد در سال 2024 کاهش یافت. این شرکت همچنان یک بازیگر غالب در بازار داخلی خود است، اما شایان ذکر است که رقبای متعددی در بحبوحه ضررهای تسلا دستاوردهای قدرتمندی را ثبت کردند. هیوندای 34 درصد افزایش داشت در حالی که فورد 48 درصد افزایش داشت. ریویان با 77 درصد حتی بهتر بود و کیا جهش 110 درصدی را داشت.
دلایل
اولین دلیل افول تسلا واضح است. رشد نمی تواند برای همیشه ادامه یابد، به خصوص زمانی که دامنه هنوز محدود و کاملا قدیمی است. مدل 3 در سال 2023 به روزرسانی شد اما به سال 2017 بازمی گردد.


و رقابت قوی پیش می رود. در اروپا، تسلا تحت فشار برندهای برتر آلمانی و صنعت چین است. همانطور که قبلا ذکر شد، فورد، کره ای ها و ریوین در ایالات متحده قوی هستند. جدیدترین وسیله نقلیه این شرکت، Cybertruck، با فروش تنها 11300 دستگاه در ایالات متحده تا نیمه اول سال 2024، واقعاً از نظر فروش پیشرفت نکرده است.
در نهایت، کاهش قیمت که در سال 2023 بسیار خوب عمل کرد، اکنون چندان جذاب نیست. همانطور که خودروهای برقی بیشتری از برندهای دیگر به بازار می آیند، افزایش عرضه و انتخاب به طور موثر تقاضا را کاهش می دهد و قیمت ها کاهش می یابد. در این مرحله، تسلا به چیزی بیش از تخفیف های بزرگ و به روز رسانی های جذاب برای خودروهای خود نیاز دارد. در بخش های بیشتری به محصولات تازه تری نیاز دارد.
نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.
منبع