تسلا Cybertruck دارای پتانسیل فروش قوی است، اما تنها در صورتی که خریداران ایالات متحده بالا روند


از زمانی که تسلا سایبرتراک برای اولین بار به عنوان نمونه اولیه در دسامبر 2019 رونمایی شد، مطالب زیادی درباره آن نوشته شده است. هفته گذشته نسخه تولیدی آن عرضه شد و همانطور که انتظار می رفت، پوشش رسانه ای به شدت افزایش یافت.

این کامیون از بسیاری جهات تکامل یافته پیکاپ است. طراحی جسورانه، ویژگی های متعدد، راه حل های جالب و موقعیت آن در بازار، آن را به یکی از مهم ترین افشاگری های امسال تبدیل کرده است. اما آن چیست واقعی تاثیر بر حجم فروش تسلا و بازارهای جهانی؟

یک وسیله نقلیه “دیوانه” با قیمت رقابتی

Cybertruck بدون شک تواناترین وسیله نقلیه تسلا است که شتاب واقعی هایپرخودرو (0-60 مایل در ساعت در 2.6 ثانیه) را با قابلیت پیکاپ و فضای پنج نفره در کابین ترکیب می کند. تسلا به لطف قابلیت‌های باتری و نرم‌افزار خود، نه تنها بازارهای بزرگ خودروهای الکتریکی، بلکه به طور کلی صنعت را نیز متزلزل کرده است. Cybertruck تأیید این روند است.

Motor1 Numbers Tesla Cybertruck

با قیمت ورودی 61000 دلار، Cybertruck دقیقاً ارزان نیست. این قیمت با ۴۰ هزار دلاری که ماسک چهار سال پیش وعده داده بود بسیار متفاوت است و نتیجه تورم و چالش های تولید در دنیای واقعی است. با این حال، این یک قیمت پایه رقابتی برای خودرویی با این ویژگی ها است. میانگین وزنی حجمی قیمت خرده فروشی وانت های الکتریکی فروخته شده در ایالات متحده بین ژانویه تا سپتامبر 2023 82835 دلار بود.

رقابت در آمریکا

از سوی دیگر، ارزان‌ترین Cybertruck دیفرانسیل عقب تا سال 2025 در دسترس نخواهد بود و قیمت آن 11000 دلار بیشتر از ارزان‌ترین مدل فورد F-150 Lightning است. شورولت سیلورادو EV نیز دارای برچسب قیمتی چند هزار دلاری کمتر خواهد بود، بنابراین تسلا این تجمل را نخواهد داشت که به سادگی برندهای دیترویت را در جنگ قیمت پایین بیاورد.

چیزها در انتهای دیگر مقیاس قیمت گذاری متفاوت است. گران ترین Cybertruck که رسما Cyberbeast نام دارد، 845 اسب بخار قدرت دارد و با یک بار شارژ می تواند تا 320 مایل را طی کند. قیمت آن 99990 دلار است که در این مورد نسبت به نزدیکترین رقیب خود، GMC Hummer EV Pickup مقرون به صرفه تر است. در حالی که این کامیون 1000 اسب بخار قدرت دارد، همچنین بیش از 2000 پوند سنگین تر است و کندتر از Cybertruck است. حداکثر برد در 381 مایل کمی بهتر است، اما تریم پرچمدار GMC Hummer EV 3X از 106945 دلار شروع می شود. Rivian از نظر قیمت رقابتی است، اما هنوز هم کمی کندتر از Cyberbeast است.

Motor1 Numbers Tesla Cybertruck

به این ترتیب، جدیدترین تسلا در مقایسه با رقبای خود در ایالات متحده رقابتی به نظر می رسد. با توجه به عملکرد، قابلیت ها و قیمت آن، می تواند در بازار ایالات متحده که وانت بارها بر جاده ها حکومت می کنند، عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. البته این بستگی به این دارد که خریداران از موتورهای احتراقی سنتی برای استفاده از نیروی الکتریکی دور شوند.

آمریکایی ها هستند خرید خودروهای برقی بین ژانویه تا اکتبر 2023، در مجموع 959000 خودروی الکتریکی سبک جدید در ایالات متحده فروخته شد. در حالی که این افزایش 60 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2022 است، این خودروها تنها 7.4 درصد از کل بازار را به خود اختصاص دادند. در همین حال، وسایل نقلیه الکتریکی با باتری 15 درصد کل اروپا و حدود 20 درصد در چین بودند.

بازار ایالات متحده با کامیون های برقی مهربان نیست

بخش پیکاپ های الکتریکی هنوز در ایالات متحده نسبتاً محبوب نیست. فروش آنها کمتر از 3 درصد از کل خودروهای برقی را تا ماه اکتبر نشان می دهد. طبق گزارش JATO Dynamics، F-150 Lightning در 10 ماه اول تولید تنها 16200 دستگاه فروخته است. در حالی که خودروهای الکتریکی نزدیک به 9 درصد از کل فروش SUV را به خود اختصاص دادند، وانت های الکتریکی 1.2 درصد از کل فروش این بخش را به خود اختصاص دادند.

آیا Cybertruck توجه کامیون های برقی را جلب می کند؟ من مطمئن هستم، بله. با این حال، فرهنگ پیکاپ آمریکا به اندازه ارتباط آن با بنزین قوی است. تغییر این وضعیت نیازمند رویکردی متفاوت است. مصرف‌کنندگان در بازار کامیون‌ها احتمالاً مانند سایر بخش‌ها، مانند خودروهای شاسی‌بلند، انرژی الکتریکی را به راحتی مصرف نمی‌کنند.

Motor1 Numbers Tesla Cybertruck

برای موفقیت Cybertruck، باید در آمریکای شمالی برنده شود. تسلا به لطف فروش قوی در سراسر جهان، پرفروش ترین خودروی جهان را در مدل Y ایجاد کرده است، اما Cybertruck آن پتانسیل جهانی را ندارد. پیکاپ های بزرگ فقط در ایالات متحده و کانادا محبوب هستند.

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.



منبع