به نظر می رسد گروه فولکس واگن به سمت تعطیلی تاریخی کارخانه های خود در آلمان پیش می رود. توماس شافر، مدیرعامل برند فولکس واگن، معتقد است که بازسازی این شرکت سه تا چهار سال طول می کشد و این امر بدون کاهش قابل توجه امکان پذیر نیست.
مدیرعامل اخیراً با روزنامه آلمانی Welt am Sonntag صحبت کرد و پیام روشنی را منتقل کرد: فولکس واگن باید توانایی های خود را کاهش دهد و با واقعیت های جدید سازگار شود. شفر ادامه داد که تا کنون، این شرکت هیچ راهی برای رسیدن به اهداف خود بدون تعطیلی حداقل یک کارخانه نمی بیند.
در حال حاضر دو کارخانه آلمانی در حال بررسی برای تعطیلی هستند. کارخانه بزرگ فولکس واگن در اسنابروک، پورشه 718 کیمن و باکستر را تولید می کند، دو خودرو که تولید آنها در سال آینده به پایان می رسد. Osnabrück همچنین کابریولت فولکس واگن T-Roc را میسازد و مانند دوقلوهای پورشه، تولید در سال 2025 به پایان میرسد. دومین کارخانه کارخانه شفاف در درسدن است، یک سایت بسیار کوچکتر که ID.3 را میسازد. این یک کارخانه در مقیاس کوچک است که مکمل تولید اولیه ID.3 در Zwickau است.
اخراج نیروها نیز می تواند با تعطیلی کارخانه همراه باشد. شافر به Welt am Sonntag گفت که انتساب کارمندان از طریق ابزارهای عادی و بسته های بازنشستگی پیش از موعد برای تغییر اوضاع کافی نیست. کسانی که باقی می مانند – از جمله مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره – تقریباً به طور قطع با کاهش حقوق مواجه خواهند شد. به گزارش رویترز، حقوق شورای اجرایی از ابتدای سال جاری تاکنون پنج درصد کاهش یافته است.
فولکس واگن در طول تاریخ 87 ساله خود هرگز کارخانه ای را در بازار داخلی خود آلمان تعطیل نکرده است. از زمان اولین اشاره به این احتمال، اتحادیههای محلی و رهبران شورای کاری فولکسواگن – گروهی از کارمندان که برای پر کردن شکاف بین رهبران اتحادیهها و شرکتها تلاش میکنند – سخت لابی کردهاند تا از هر گونه بسته شدن جلوگیری کنند. این شامل اعتصاب در ماه دسامبر در صورتی است که خودروساز با تعطیلی یک یا چند تاسیسات ادامه دهد.