عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
\nصنعت لجستیک یکی از حیاتی ترین و پیچیده ترین بخش های اقتصادی است که نقش کلیدی در تجارت جهانی و داخلی ایفا می کند. این صنعت شامل مجموعه ای از فرآیندها و فعالیت هاست که به جابه جایی و مدیریت مواد، کالاها و اطلاعات از نقطه تولید تا مصرف کننده نهایی می پردازد.
\nاین صنعت پایه و زیرساخت بسیاری از صنایع است. اصولا بدون این صنعت کار برای سایر صنایع سخت است یا نقص در آن هزینه\u200eهای بسیار بالایی برای صاحبان صنایع ایجاد می\u200eکند. لجستیک در سال های اخیر آن طور که باید موردتوجه مسئولان و حتی صاحبان کسب وکارهای مختلف قرار نگرفته است. در حالی که تجربه های جهانی نشان داده است مدیریت لجستیک می تواند در قیمت نهایی محصولات هر شرکت و برندی تاثیرگذار باشد.
\nسهم لجستیک در قیمت نهایی کالاها در جهان بین ۹ تا ۱۱درصد است اما متاسفانه این رقم در کشور به حدود ۲۰درصد می رسد. البته لجستیک معنای گسترده تری را دربرمی گیرد و شامل بخش هایی چون انبارداری، حمل ونقل و مدیریت لجستیک است.
\nدر سال های گذشته تا آنجا که آمارها نشان می دهند، اتفاق مهمی در زمینه لجستیک در کشور نیفتاده است؛ فرسودگی ناوگان باری، مسافری، ریلی و حتی هوایی کشور در کنار موضوعاتی چون نبود انبارها و سیستم های انبارداری به روز، باعث شده اند وضعیت لجستیک در کشور چندان تعریفی نداشته باشد.
\nعدم توسعه یافتگی ریل ها و فرودگاه ها و پایانه های باری و مسافری نیز در کنار هزینه های بالای حمل ونقل و انبارداری، امنیت بار و جابه جایی کالا را بسیار کاهش داده و به مرز بحران رسانده است.
\nبرای حل مشکلات لجستیکی و متناسب سازی هزینه های لجستیک با میانگین های جهانی باید برنامه های مدونی تهیه و تنظیم شود تا در گام های نخست نوسازی ناوگان های باری و مسافری در دستور کار قرار گیرد تا جذب سرمایه در مسیر اصلاح زیرساخت های لجستیکی کشور انجام شود. در این صورت براساس آمارهای ارائه شده با اصلاح وضعیت حمل ونقل و لجستیک کشور می توان هزینه محصولات داخلی را حدود ۱۰درصد کاهش داد.
\nصنعت لجستیک با تمام پیچیدگی ها و چالش هایش، نقش غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی و تسهیل تجارت جهانی دارد. با پذیرش فناوری های نوین و تمرکز بر راهکارهای پایدار، این صنعت می تواند به بهره وری بیشتر و کاهش اثرات زیست محیطی دست یابد.
\nبهبود فرآیندها و مدیریت مؤثر زنجیره تامین نه تنها به شرکت ها در کاهش هزینه ها کمک می کند، بلکه منجر به افزایش رضایت مشتریان و تقویت روابط تجاری خواهد شد.
\nدر حال حاضر این صنعت با هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و... همراه شده و به سمت دیجیتالی شدن کامل حرکت می کند. عدم توجه به زیرساخت ها و هوشمندسازی این صنعت در آینده اثرات جبران ناپذیری بر کشور خواهد داشت و کشور را از مسیر ترانزیت جهانی به طور کامل خارج خواهد کرد. ضمن اینکه عدم توسعه این بخش هزینه های بسیاری روی دست سایر صنایع خواهد داشت و اقتصاد کشور را کوچک و کوچک تر خواهد کرد.
\nالبته از تحریم و همچنین عدم سرمایه گذاری به عنوان مهم ترین چالش های صنعت لجستیک در ایران یاد می\u200eشود. تحریم های اقتصادی بر ایران تاثیرات منفی بر تجارت و صنعت لجستیک داشته اند که منجر به افزایش هزینه ها و کاهش دسترسی به فناوری های پیشرفته شده است.
\nهمچنین کمبود سرمایه گذاری در بهبود و توسعه زیرساخت های حمل ونقل و انبارداری منجر به کاهش کارایی و افزایش هزینه های لجستیک می شود.
\nبنابراین دولت چهاردهم باید برای رفع تحریم ها و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت لجستیک برنامه داشته باشد. موردی که در درازمدت قطعا به کاهش هزینه\u200eهای تولید، هزینه نهایی کالا و در نهایت به کاهش تورم و توسعه اقتصاد کمک خواهد کرد.
\n