تولیدات جدید خودروسازان در انتظار اصلاح قیمت‌ها

خوشبختانه اکنون ثبت سفارش لوازم‌یدکی از سر گرفته شده و امکان ورود لوازم‌یدکی خودروها به‌کشور فراهم شده است. اما همچنان امکان ثبت سفارش خودروهای وارداتی برای شرکت‌های بازرگانی وجود ندارد. با این حال مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت می‌گوید ثبت سفارش خودروهای وارداتی متوقف نشده است.

حال نامه مدیرکل رسیدگی به‌شکایات و درخواست‌های مردمی ریاست‌جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ یکم مرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد نه تنها مشکلات مربوط به‌ثبت سفارش، تغییر ناگهانی قوانین، موانع تامین ارز و… حل نشده است، بلکه این موارد همچنان وجود دارد و وزارت صمت هنوز پاسخی در مورد این اشکالات ارائه نکرده است.

در این نامه‌ها اشاره شده است که بازرگانان، تولیدکنندگان و واردکنندگان اجناس مختلف نسبت به‌اتفاقات رخداده اعتراض دارند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد تا دوشنبه‌شب مورخ اول مرداد ۱۴۰۳ همچنان کد تعرفه واردات خودرو صفرکیلومتر برای بازرگانان غیر فعال است و شرکت‌های واردکننده خودرو نمی‌توانند ثبت سفارش جدیدی را انجام دهند.

در این چند روز وزیر صمت و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس این وعده را دادند که مشکل ثبت سفارش خودروهای وارداتی پیگیری و حل شود. با این حال توقع می‌رود این موضوع به‌طور کامل از سوی دستگاه‌های مربوطه پیگیری شود.

از طرفی طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی در برخی رسانه‌ها منتشر شده؛ اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد وزارت صمت هنوز مجوزی در این مورد صادر نکرده است. در اخبار آمده بود که وزارت صمت به‌عنوان مسئول تعیین و ابلاغ قیمت کارخانه‌ای خودروها، با افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی موافقت کرده است. این درحالی است که صمت هیچ مجوز رسمی بابت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها صادر نکرده تا فریز قیمت وارد ماه شانزدهم شود.

پیگیری‌هانشان می‌دهد آن‌چه تحت‌عنوان افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو مطرح می‌شود، درواقع تعیین قیمت محصولات جدید خودروسازان است؛ نه رشد رسمی قیمت خودرو در مبدا.

خودروسازان بزرگ کشور محصولات جدید را تولید کرده‌اند که قیمت آن‌ها باید مطابق با دستورالعمل شورای‌رقابت و طبق محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود. بنابراین آن‌چه در حال حاضر اتفاق افتاده، تعیین قیمت خودروهای جدید است.

البته گفته می‌شود وزارت صمت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی موافقت کرده؛ بااین‌ حال خبری رسمی از سوی این وزارتخانه درمورد افزایش قیمت خودرو در مبدا منتشر نشده است.

این امکان وجود دارد که صدور مجوز جدید اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی به‌دولت بعد موکول شود؛ هرچند رخ دادن این اتفاق در دولت فعلی نیز کاملا منتفی نیست.
قیمت کارخانه‌ای خودروها از اواخر فروردین پارسال فریز شده و این درحالی است که تولید خودروسازان به‌دلایلی از جمله کمبود نقدینگی افت کرده است.

ثبات قیمت در بازار خودروهای لوکس

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۳۱ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۳۷ میلیون‌تومان، رانا پلاس (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۹ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۷ میلیون‌تومان و دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۸۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۷۵ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۱۷۵ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۱۷۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

در بازار خودروهای لوکس، نوسان قیمت چندانی وجود نداشت و بازار این خودروها در روز گذشته با ثبات به‌کار خود پایان داد.