در بحث واردات نیز عدم تامین ارز باعث شده است تعداد بسیار کمی خودرو وارد شود. در همین زمینه منوچهر منطقی، معاون سابق وزیر صمت به بیان نظرات خود پرداخت.
\nوضعیت تولید را چگونه می بینید؟ آیا شرایط برای تولید طی سال های اخیر فراهم بوده است؟
\nمسائل مربوط به خودروسازی بیشتر به امور مدیریتی مجموعه مثل فرآیند تولید، تامین، بازاریابی و تحویل محصول برمی گردد. خودروساز برای تولید خودرو به تامین ارز نیاز دارد که متاسفانه این تامین ارز در دو سال گذشته خیلی دچار فراز و فرود شده است. تاخیر در تامین ارز باعث می شود خودروساز نتواند به موقع به تعهدات خود عمل کند.
\nچند درصد مشکلات خارج از توان خودروسازان است؟
\nدرحال حاضر ۵۰درصد مشکلات صنعت خودرو کشور به عوامل بالادستی و ۵۰ رصد به عوامل داخلی خودروساز مربوط است. اگر خودروساز مسائل و مشکلات داخلی خود را رفع کند این کار باعث می شود عوامل بالادستی تمایل بیشتری به حل و فصل مشکلات در این حوزه داشته باشند. مشکلات مربوط به خودروسازی شامل دو بخش است بخشی مربوط به خود خودروساز بوده و بخش دیگر مربوط به مجموعه عواملی است که خیلی خودروساز در آن دخالت ندارد.
\nروند واردات خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟
\nنخست اینکه قبل از واردات خودرو خدمات پس از فروش خودرو باید در داخل مستقر شود که متاسفانه بعضی وقت ها به دلیل عجله ای که سیاستگزار برای واردات خودرو دارد از این قاعده غفلت می کند. انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده یعنی کسی بخواهد خودرو وارد کند در قبال واردات باید فناوری خودرو را هم انجام دهد. متاسفانه این بند از قانون ساماندهی خودرو یا رعایت نمی شود یا برخی به دنبال کمرنگ کردن این بند قانونی هستند.
\n