تویوتا می خواهد ماشین های سرگرم کننده بیشتری بسازد اما به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد


به همان اندازه که علاقه مندان یک MR2 و/یا یک سلیکا جدید را دوست دارند، تویوتا نمی تواند هزینه تحقیق و توسعه را برای چیزی که در نهایت یک محصول خاص خواهد بود، توجیه کند. این شرکت با سوبارو برای GR86/BRZ و با BMW برای سوپرا/Z4 همکاری کرد تا هزینه های توسعه را به اشتراک بگذارد و فروشندگان لوبیا را خوشحال کند. این برند ژاپنی مصمم است خودروهای اسپورت بیشتری تولید کند، اما اذعان دارد که نمی‌تواند به تنهایی در این تلاش سوار شود.

تومویا تاکاهاشی رئیس Gazoo Racing در صحبت با رسانه های استرالیایی گفت که خودروهای سرگرم کننده جدید در رادار هستند. با این حال، تویوتا اعداد را خرد کرده است و ریاضیات به نفع آن نیست. رئیس GR گفت راهنمای خودروها که “بازار خودروهای اسپرت در آینده در حال کاهش است. ما نمی توانیم خودروهای اسپرت را به عنوان یک برند، تویوتا حفظ کنیم. همکاری بین برندها در آینده افزایش خواهد یافت.”

تصمیم خود را نگرفته است که با کدام خودروسازان دیگر متحد شود. این به ما می گوید که بعید است یک خودروی اسپرت جدید در سال های آینده به بازار عرضه شود. با این حال، این لزوما درست نیست زیرا نمونه اولیه خودروی مسابقه‌ای تویوتا GR GT3 که اواخر ماه گذشته در Spa-Francorchamps مشاهده شد، یک نسخه لکسوس جاده‌ای را تولید خواهد کرد. این می تواند با نام “LFR” و یک موتور V-8 بسته بندی شود، ظاهراً با یک جفت توربوشارژر برای اندازه گیری مناسب. انتظار می رود تا اوایل سال آینده آن را ببینید.

تاکاهاشی در ادامه گفت که این ماموریت “برای زنده ماندن یک تولید کننده نیست، بلکه برای محافظت از علاقه مندان به خودرو است.” به همین دلیل است که “ما گاهی اوقات نیاز به همکاری داریم” تا هزینه ها را تقسیم کنیم و یک پروژه خودروی اسپرت را از نظر مالی امکان پذیر کنیم. در اکتبر 2023، آکیو تویودا، رئیس تویوتا، به راه‌اندازی مجدد سلیکا اشاره کرد. با این حال، حتی اگر این اتفاق بیفتد، عدم وجود عکس‌های جاسوسی نشان می‌دهد که راه اندازی بازار چندین سال دیگر باقی مانده است.

قبل از عرضه یک خودروی کم شیب و نسبتا غیر عملی دیگر، GR ممکن است دقیقا برعکس عمل کند. ماه گذشته، تاکاهاشی استدلال کرد که برای خانواده‌هایی که فضای بیشتری می‌خواهند، به یک SUV پرفورمنس در خط تولید نیاز است. هر چه که ممکن است باشد، برنج برتر GR گفت که هدف این است که به جای ماشین های سریع، ماشین های سرگرم کننده را عرضه کنیم.

به نظر می رسد که یک خودروی اسپورت تمام تویوتا قابل بحث نیست، به جز GR GT3/LFR. جالب است که ببینیم آیا بزرگترین خودروساز جهان به مزدا خواهد پیوست، زیرا این دو در حال حاضر در تلاش برای نجات موتورهای احتراق داخلی با یکدیگر همکاری می کنند. تویوتا نیز سهم پنج درصدی در مزدا دارد، بنابراین تلاش مشترک چندان شگفت‌انگیز نخواهد بود.

با توجه به اینکه احتمالاً MX-5 برای نسل بعدی خود برقی می شود تا قوانین آلایندگی سخت گیرانه تر را رعایت کند، دانش هیبریدی تویوتا ممکن است مفید باشد. مبادا فراموش کنیم که مزدا یک 124 اسپایدر مبتنی بر میاتا برای فیات ساخته است، بنابراین شرکت Zoom-Zoom می تواند یک بار دیگر به اشتراک هزینه ها علاقه مند شود. با توجه به اینکه مزدا یک شرکت کوچک است، منطقی به نظر می رسد، به خصوص زمانی که در مقایسه با شرکت های بزرگ خودرویی مانند تویوتا قرار گیرد.

البته همه اینها گمانه زنی است، اما خوشحالیم که تویوتا از ساخت خودروهای اسپورت منصرف نمی شود. هات‌هچ GR Yaris به‌تازگی به‌روزرسانی در اواسط چرخه انجام شد و سوپرا در شرف تولید مشتق داغ‌تر GRMN با قدرت اضافی BMW است.



منبع