تویوتا پس از نتایج ضعیف تست تصادف مورد انتقاد قرار گرفت


اولین چیزها – Raize چیست؟ ممکن است شبیه یک RAV4 جوان به نظر برسد اما هیچ ارتباطی بین این دو مدل وجود ندارد. Raize (نامی که از ترکیب «افزایش» و «افزایش» به دست می‌آید) نسخه تویوتا دایهاتسو راکی ​​است، یک کراس اوور ساب کامپکت که از اواخر سال 2019 به فروش می‌رسد. NCAP لاتین اخیراً برای تست تصادف دست به دست کرده است، اما پایان خوبی نداشت

تویوتا رایز که به عنوان سوبارو رکس و پرودوآتیوا نیز فروخته شد، با کسب یک ستاره در تست تصادف ناامید شد. ممکن است سال 2024 باشد، اما مدل بازار اندونزی به صورت استاندارد تنها با دو کیسه هوا در جلو عرضه می شود. به عنوان مثال، در مکزیک، این مدل با دو کیسه هوای جانبی و دو کیسه هوای پرده ای دیگر، شش عدد دریافت می کند. Raize در ارزیابی لاتین NCAP عملکرد خوبی نداشت، اما نه فقط به دلیل نداشتن کیسه‌های هوای اضافی که معمولاً آن را بدیهی می‌دانیم.

به گفته کارشناسان برنامه ارزیابی خودروهای جدید برای آمریکای لاتین و کارائیب، Raize یک “ساختار ناپایدار” در ضربه جلو به نمایش گذاشته است. علاوه بر این، فقط “حفاظت حاشیه ای از قفسه سینه راننده” را نیز ارائه کرد. تست برخورد از جلو در سرعت 40 مایل در ساعت انجام شد. در تست تصادف جانبی با سرعت 31 مایل در ساعت، کراس اوور کوچک تویوتا “نفوذ مربوطه در محفظه سرنشینان” را نشان داد، بنابراین خطرات صدمات را افزایش داد.

در تست ضربه قطب کناری امتیاز صفر گرفت زیرا فاقد محافظ استاندارد سر کناری بود. لاتین NCAP اشاره می کند که Raize با سیستم های پیشرفته کمک راننده ارائه می شود اما نه در منطقه NCAP لاتین، حتی به عنوان یک آپشن. در اندونزی، Raize GR Sport مجموعه سیستم‌های کمک راننده Toyota Safety Sense را دریافت می‌کند: هشدار خروج از خط، جلوگیری از خروج از خط، هشدار قبل از برخورد، ترمز قبل از برخورد، کروز کنترل تطبیقی، و هشدار خروج از جلو.

نسخه‌ی تاپ نیز دارای شش کیسه هوا، هشدار ترافیک عقب، کمک شروع در سربالایی و چیزی به نام کنترل اشتباه پدال است. از فشردن تصادفی پدال گاز به جای ترمز هنگام پارک توسط راننده جلوگیری می کند. با این حال، NCAP لاتین پیکربندی کمتری را آزمایش کرد، به همین دلیل رتبه ضعیفی به آن داده شد.

این کراس اوور تنها 41 درصد برای محافظت از سرنشینان بزرگسال، 72 درصد برای محافظت از سرنشینان کودک، 59 درصد در رده حفاظت از عابر پیاده و کاربران آسیب پذیر جاده و 58 درصد برای کمک ایمنی کسب کرده است. Stephan Brodziak، رئیس NCAP لاتین، گفت:

مایوس کننده است که تویوتا بار دیگر به فروش خودروهای با ایمنی پایین برای برخی از کشورهای منطقه مانند Raize پرداخته است. استراتژی تجهیزات ایمنی و مدل های آن را در معرض ارزیابی ایمنی قرار دهید تا مصرف کنندگان عملکرد واقعی خود را بدانند.”

الخاندرو فوراس، دبیر کل لاتین NCAP، اعلام کرد:

NCAP لاتین از تویوتا می‌خواهد رویکرد خود را تغییر دهد، تجهیزات ایمنی اولیه را در خودروها بهبود بخشد و خودروها را به زبان لاتین NCAP داوطلب کند تا عملکرد خود را به مصرف‌کنندگان نشان دهد. در سناریوی نگرانی جهانی در مورد گواهی‌های ایمنی در برخی از خودروهای تویوتا، بار دیگر ثابت شد نیاز به یک برچسب ایمنی استاندارد شده خودرو که شامل رتبه ستاره لاتین NCAP باشد.”

Raize تنها یکی از چندین خودروی جدید است که در تست‌های تصادف اخیر ناامید شده‌اند. اواخر سال گذشته، برنامه ارزیابی خودروهای جدید استرالیا (ANCAP) به MG5 و ماهیندرا اسکورپیو امتیاز صفر داد. در اواسط سال 2023، سیتروئن C3 نیز از NCAP لاتین ستاره های صفر به دست آورد. در پایان سال 2022، JAC E10x چین از NCAP لاتین ستاره صفر دریافت کرد.



منبع