به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ بهاینصورت بود که تولید ۱۰۵میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴میلیون لیتر و مصرف بهدلیل شیوع کرونا حدود ۷۵میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.
وی افزود: «مصرف بنزین از ۷۵میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱میلیونلیتررسید.»
سالاری میزان مصرف فعلی بنزین در کشور را روزانه ۱۱۸میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: «در این سهسال، هر سال حدود ۳میلیون کارتسوخت برای مردم صادر شد و بهطور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.»
وی ادامه داد: «روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در کشور مصرف میکنیم که رشد سالانه ۸درصدی دارد؛ میزان مصرف در بخش حملونقل با روزانه ۱۱۸میلیون لیتر بنزین و ۶۵میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱میلیون وسیلهنقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.»
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه خودروهای ایرانی چه در بخش بنزینسوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، گفت: «خودرو بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲لیتر بنزین و خودرو گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰لیتر گازوئیل مصرف میکند که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل این ارقام را به نصف کاهش داد.»
وی افزود: «شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمادگی دارد تا درصورتیکه این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیتهای ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایهگذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کند.»
سالاری با بیان اینکه خوراک پتروشیمیها را به عنوان سوخت مصرف میکنیم، گفت: «اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفهجویی شده به پتروشیمیها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت را که به قاچاق میانجامد گرفته شود، با همین ۳ اقدام میتوانیم به اندازه ۸۰درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم.»
وی ادامه داد: «از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیلسوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمیکنند هشدار داده میشود و از طریق پایش برخط این ناوگان، میتوانیم روزانه از انحراف ۵میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از ۳۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۳هزار تومان در هر لیتر میرسد و با دستبه دست شدن چندباره، از مرزهای کشور خارج میشود.»