
بروزرسانی: 07 فروردین 1404
جگوار XE، XF، F-Type، E-Pace، و I-Pace
بیش از سه سال از زمانی که جگوار لندرور استراتژی «Reimagine» خود را در مورد استقبال از برق رسانی ترسیم کرد، می گذرد. بحث برانگیزترین نقطه طرح این بود که جگوار تا سال 2025 فقط به خودروهای برقی تبدیل شود. این ما را به اطلاعیه جدیدی می رساند که توسط سخنگوی JLR در مصاحبه ای با اخبار خودرو اروپا. تا قبل از پایان امسال تبر روی شش خودرو می افتد.
XE، XF سدان، XF واگن، F-Type، E-Pace و I-Pace همگی متوقف خواهند شد. در ابتدا، جگوار گفته بود که این شاسی بلند الکتریکی در کنار موج جدید خودروهای برقی کار خواهد کرد. با این حال، این شرکت نظر خود را تغییر داد و سال گذشته فاش کرد که I-Pace نیز همراه با خودروهای بنزینی از بین خواهد رفت.

چرا عجله؟ آدریان ماردل، مدیر عامل جگوار به سرمایه گذاران گفت که این شش مدل به سختی درآمدی برای شرکت دارند و سودآوری نزدیک به صفر دارند. او تا آنجا پیش رفت که آنها را محصولاتی با ارزش کمتر نامید. برنج برتر هنگام صحبت با سرمایه گذاران به طرز وحشیانه ای صادق بود و گفت که "هیچ یک از آن ها وسایل نقلیه ای نیستند که ما از آن پول به دست آوریم." برای این منظور، F-Type نهایی قبلا ساخته شده است.
با از بین بردن کمتر از شش مدل، خط تولید جگوار به تنها یک وسیله نقلیه ساده می شود. فقط F-Pace است که همچنان ادامه دارد، اما با توجه به استراتژی تمام الکتریکی که در شرف ظهور است، روزهای آن به شماره افتاده است. یک خودروی مفهومی اواخر امسال برای پیش نمایش عصر خودروهای برقی با یک گرن تورر می آید که بیش از 100000 پوند (حدود 130000 دلار با نرخ ارز فعلی) قیمت دارد. طبق گزارش ها، یک SUV بزرگ نیز در دست ساخت است.
JLR با انتخاب تمرکز بر روی خودروهای کم حجم و با سود بیشتر، جگوار را در تلاش است تا به دنبال بنتلی باشد. با این حال، تفاوت عمده بین این دو خودروساز بریتانیایی این است که برند VW Group به فروش خودروهای ICE تا دهه آینده ادامه خواهد داد. برنامه اولیه این بود که تا سال 2030 صرفاً برقی شود اما این هدف اخیراً سه سال به تعویق افتاد.

JLR متعلق به تاتا موتورز می خواهد که مارک جگوار بازسازی شده سالانه کمتر از 50000 خودرو بفروشد. تمامی مدل های آینده توسط پلت فرم خودروی الکتریکی شاسی بلند JEA که به طور خاص برای این برند مشکل توسعه یافته است، پشتیبانی می شوند. انتظار می رود خودروهای برقی جدید دارای فرمان چرخ های عقب، چهار چرخ محرک و قابلیت شارژ سریع باشند.
گفته می شود که یک زبان طراحی جدید با تمرکز بر مینیمالیسم باعث می شود که مدل های جدید تقریباً هیچ شباهتی به خودروهای ICE فعلی نداشته باشند. مطابق با اتوموبیل طبق گزارش ها، نشان گربه جهشی نمادین در حال از بین رفتن است و فضا را برای املای نام "جگوار" باز می کند، مانند بسیاری از خودروسازان دیگر که این روزها انجام می دهند.
جگوار در حال انجام یک شرط بندی بزرگ با استفاده از همه چیز در خودروهای برقی است در حالی که دیگران در مورد این نوع استراتژی فکر می کنند. علاوه بر کنار گذاشتن موتورهای احتراقی، این برند در حال مبارزه، عمداً با افزایش قابل توجه قیمت ها، فروش خودروهای کمتری را به خطر می اندازد، زیرا خود را به عنوان رقیب بنتلی تغییر نام می دهد.
زمان نشان خواهد داد که آیا این استراتژی با توجه به تغییرات بنیادین در جگوار برای ورود به بخش رقابتی تر خودروهای برقی پیشرفته تر کار می کند یا خیر.
منبع