جیپ Willys 80 سال پس از D-Day یک نماد باقی می ماند


امسال هشتادمین سالگرد D-Day است که در 6 ژوئن 1944، نیروهای متفقین از طریق دریا و هوا در نرماندی فرود آمدند. این یک عملیات نظامی بی‌سابقه بود که در آن مردان و ماشین‌ها آزادسازی اروپا را آغاز کردند. در میان این سربازان، هواپیماها، لندینگ کرافت ها و کشتی ها، یک خودرو به بخشی از تاریخ تبدیل شده است: جیپ Willys MB.

جیپ Willys MB (مدل نظامی B) که نماد واقعی فرود متفقین در سواحل نرماندی در 6 ژوئن 1944 است، جایگاهی شایسته در پانتئون خودرو دارد. این ارتش که از سال 1941 تا 1945 برای ارتش آمریکا تولید شد، در هر نبردی برای آزادی اروپا از اشغال نازی ها شرکت داشت.

Willys-Overland و Ford به درخواست ارتش ایالات متحده پاسخ دادند، زیرا جنگ جهانی دوم اروپا را ویران کرد و یکی از اولین 4x4s در تاریخ خودرو را طراحی کردند. در کمتر از پنج سال، بیش از 640000 نمونه مونتاژ شد و در بیشتر موارد به سالن‌های عملیات فرستاده شد. همه را از سرباز گرفته تا ژنرال منتقل کرد.

willys-mb-slat

یک چاقوی سوئیسی روی چرخ

Willys با وزن تضمین شده یک تن متریک (2204 پوند) و با ابعاد 129.9 اینچ طول، 62.0 اینچ عرض، و 68.69 اینچ ارتفاع، ساخته شده است تا به هر جایی، در هر آب و هوا، با هر نوع باری برود. با موتور چهار سیلندر بنزینی Willys Overland MB که 60 اسب بخار قدرت در 3820 دور در دقیقه تولید می کرد، این وسیله نقلیه سبک تمام زمینی قادر به حداکثر سرعت 65.2 مایل در ساعت و برد 236 مایل بود. تعمیر و نگهداری آسان، ماشین کوچک واقعاً چاقوی ارتش سوئیس نیروهای متفقین بود که در فرانسه فرود آمدند.

جیپ ویلیز

نام آن ممکن است از انقباض دهانی حروف GP به معنای “هدف عمومی” گرفته شده باشد که به “جیپ” تبدیل می شود. اما می‌تواند از مخفف «فقط به اندازه کافی قطعات ضروری» باشد که به ساختار ساده و بدون استخوان خودرو اشاره دارد. در هر صورت، در هنگام فرود به آن Willys MB می گفتند و نام جیپ بعداً آمد.

در پیکربندی اولیه خود، این ماشین نظامی کوچک مجهز به یک مسلسل و دو مسلسل بود. همچنین مجهز به رادیو بود که عنصر کلیدی در مأموریت های شناسایی و فرماندهی آن بود. ارتش که تحت تاثیر استحکام آن قرار گرفته بود، از انطباق جیپ های خود با شرایط و الزاماتی که با آن مواجه می شدند تردیدی نداشت. برخی از آنها با زمین سازگار شده بودند، مانند مواردی که در Normandy Bocage در طول نبرد پس از D-Day مستقر شدند، که از یک میله عمودی بر روی کاپوت برای بریدن سیم های بسته شده بین دو درخت توسط نیروهای آلمانی استفاده کرد که برای کشتن سرنشینان جیپ طراحی شده بود.

جیپ به عنوان یک نماد باقی می ماند و اکنون یک کالای کلکسیونی برای بسیاری از علاقه مندان است. در مراسم بزرگداشت D-Day امسال، احتمالاً جیپ های زیادی را در جاده های فرانسه خواهید دید.



منبع