سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به ضرورت واگذاری سهام دولتی خودروسازان به شخص دارای اهلیت گفت: «با خروج دولت از خودروسازی، آزادسازی قیمت خودرو و برنامهریزی خودروسازان برای رشد تیراژ و سودآوری محصولات انگیزه سرمایهگذاران برای خرید سهام خودروسازان افزایش یافته و سیل سرمایهها به صنعت خودرو روانه خواهد شد.»
برخی کارشناسان معتقدند برای بقای صنعت خودرو باید شیوههای مدیریتی پیشین کنار گذاشته شود. راهکار پیشنهادی شما برای فعالان و کارشناسان صنعت خودرو چیست؟
دولت با سیاستهای تکلیفی اعم از قیمتگذاری دستوری، عدم تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو، انتخاب مدیران خودروسازی و درنهایت تحمیل زیان به شرکتهای خودروسازی مانع رشد و توسعه صنعت خودرو شده است.
چه طور ممکن است یک بنگاه اقتصادی با ۲۵۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته، قیمت دستوری محصولات و بدون ارتباطات جهانی دوام بیاورد؟
شیوه تعیین نرخ محصولات خودروسازان بهعنوان یکی از دلایل زیان انباشته در این بنگاهها مطرح میشود؛ به نظر شما برای جبران این عملکرد چه اقداماتی لازم است؟
سیاستهای دستوری شاهکار در خودروسازی راهکاری بسیار عجیب است؛ متاسفانه سیاستزدگی در صنعت خودرو از حد خارج و در نگاه بنگاههای اقتصادی و مردم به امری عادی تبدیل شده است.
بهترین راهکار برای خروج صنعت خودرو از وضعیت کنونی جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی است که با خروج دولت از خودروسازی، آزادسازی قیمت خودرو و برنامهریزی خودروسازان برای رشد تیراژ و سودآوری محصولات انگیزه سرمایهگذاران برای خرید سهام خودروسازان افزایش یافته و سیل سرمایهها به صنعت خودرو سرازیر خواهد شد.