داشتن یک SUV به طور خودکار به معنای داشتن چهار چرخ متحرک نیست


رونق SUV یک روند واضح در سراسر جهان است. در نیمه اول سال جاری، این خودروها 50 درصد از ثبت نام های جدید اروپا را تشکیل می دادند. در ایالات متحده 53 درصد است و چین با 47 درصد فاصله زیادی ندارد.

در سال 2021، اساساً نیمی از خریداران خودروهای جدید در سراسر جهان یک SUV را انتخاب کردند. دلایل محبوبیت SUV برای همه روشن است: موقعیت سواری بالا، طراحی های جذاب، انتخاب های بیشتر با قیمت مقرون به صرفه تر، و این احساس عمومی که آنها به عنوان وسایل نقلیه روزمره اعتماد به نفس و توانایی بیشتری دارند. مردم آنها را دوست دارند زیرا باید آنها را به همه جا ببرند. با این حال، یک چرخش طعنه آمیز در مورد رونق SUV وجود دارد.

شاسی بلندهای Motor1 Numbers

آفرودهای سخت و خالص

SUV های فعلی، همانطور که ما آنها را می شناسیم، فرزندان مستقیم اولین آفرودهایی هستند که در دهه 1940 وارد صحنه شدند. آنها وسایل نقلیه بسیار خشن با پیشرانه های چهار چرخ محرک بودند که بیشتر توسط نیروهای نظامی استفاده می شد. پلتفرم ها برای استفاده غیرنظامی تکامل یافته اند و دارای فضای داخلی بهتر و فضای بیشتری برای مسافران هستند. این روند در ابتدا آهسته بود و خریداران تا دهه 1980 عموماً افراد ثروتمندی بودند که به دنبال یک وسیله حمل و نقل ایمن و کاربردی بودند. این امر به ویژه در اروپا صادق است، اگرچه حتی در ایالات متحده، خریداران کم و انتخاب های کمتری وجود داشت تا اینکه فورد اکسپلورر در سال 1990 این بخش را شروع کرد.

فرآیند دموکراتیزاسیون در اواخر دهه 1990 آغاز شد، زمانی که طراحی های مدرن و جذاب جایگزین بدنه های جعبه ای گران قیمت آن زمان شدند. و با افزایش عرضه، قیمت ها کاهش یافت. اما روح آفرودها حفظ شده بود: وسایل نقلیه تمام زمینی که از سیستم سنتی چهار چرخ متحرک استفاده می کردند.

در سال 2011، زمانی که SUV های کوچک هنوز محبوب نبودند، 4x4s 62 درصد از ترکیب فروش در اروپا و 59 درصد در ایالات متحده را به خود اختصاص دادند. در آن مرحله، SUV ها هنوز با قابلیت خارج از جاده همراه بودند.

SUV برای همه

زمانی که خودروسازان مدل های مقرون به صرفه تری را معرفی کردند، تعادل شروع به تغییر کرد. شاسی بلندها و کراس اوورهای سگمنت B و C به سرعت در بازارهایی مانند اروپا و چین به دست آوردند. آنها وسایل نقلیه کوچکتر و مقرون به صرفه تری بودند، که برای بسیاری از مصرف کنندگان که به دنبال خودروهای شاسی بلندی بودند که تا آن زمان قادر به خرید آن نبودند، جذاب بودند.

این شاسی‌بلندهای کوچک اغلب پلتفرم و قطعات یکسانی با خودروهای هاچ‌بک دارند، اما طراحی تهاجمی‌تری با موقعیت رانندگی بالاتر دارند. همچنین معمولاً قیمت آنها کمی بیشتر از هاچ بک استاندارد است. و حدس بزنید چه؟ بسیاری از آنها قابلیت 4×4 را ندارند.

شاسی بلندهای Motor1 Numbers

امروزه، اکثر خودروهای SUV که در اروپا و چین فروخته می شوند، از سیستم چهار چرخ متحرک سنتی یا سیستم تمام چرخ متحرک تمام وقت استفاده نمی کنند. فقط چرخ های جلو را می چرخانند. بر اساس داده های JATO Dynamics، تنها 23 درصد از SUV های فروخته شده در چین بین ژانویه تا ژوئن 2022 به مقداری قدرت چهار چرخ مجهز بودند. در اروپا، چنین وسایل نقلیه تنها 36 درصد از حجم بودند.

ایالات متحده از این قاعده مستثنی است. شاسی‌بلندهایی که دارای سیستم چهارچرخ متحرک قدیمی یا چهار چرخ متحرک هستند، 73 درصد از فروش SUV را تا ژوئن 2022 به خود اختصاص داده‌اند. شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر مانند شورولت سابربان در این بخش از جهان محبوب‌تر هستند، و برخی اندازه گیری تمام چرخ محرک اغلب در مدل های بزرگتر موجود است. بخش قابل توجهی از کشور نیز در فصل زمستان با شرایط آب و هوایی سختی مواجه است که اهمیت آن را برای خریداران بیشتر می کند. و رانندگان آمریکایی به دلیل قیمت بالای سوخت به تدریج دچار مشکل نشده اند. آن‌ها تمایل دارند ماشین‌های بزرگ را با تمام جعبه‌های گزینه علامت‌گذاری شده ترجیح دهند، و این شامل چهار چرخ متحرک است.

شاسی بلندهای Motor1 Numbers

یک سوال از هزینه

در نهایت، دلیل هزینه‌ای پشت محبوبیت شاسی‌بلندهای دیفرانسیل جلو وجود دارد. اکثر رانندگان به ندرت در شرایط سخت رانندگی می کنند و به توانایی خارج از جاده نیاز ندارند. جاده ها در همه جا خوب هستند و اغلب از SUV ها در شهرها استفاده می شود. چرا برای سیستمی که بعید است از آن استفاده کنید هزینه بیشتری بپردازید؟

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو JATO Dynamics است.



منبع