نسل جدید برقی سازی در فورد
\nبه گزارش «اتوموتیو نیوز»، حدود ۳۸ درصد از یک هزار و 71 نمایندگی نیسان در خاک آمریکا در حال از دست دادن سرمایه هستند. این افت فروش در ۱۵ سال اخیر بی مانند بوده و حال گزارش شده است که دلیل آن، کمبود مدل های هیبرید محبوب و اشباع بیش از اندازه نمایندگی هاست.
\nوقتی به سبد محصولات این شرکت نگاه کنید، می بینید که هیچ کدام از خودروهای آن در آمریکا از کوپه اسپرت Z گرفته تا آریا برقی از فناوری هیبرید استفاده نمی کنند. درحالی که برندهای رقیب تمرکز زیادی روی خودروهای هیبرید گذاشته اند و از آن ها سودآوری می کنند، نیسان تازه درحال برنامه ریزی برای معرفی نسخه هیبرید کراس اوور روگ و پرده برداری از یک شاسی بلند تازه بر پایه میتسوبیشی اوتلندر PHEV است.
\nمتاسفانه برای نیسان، حدود ۳۰ درصد کل فروش برندهای هم وطنی چون تویوتا به مدل های هیبرید اختصاص یافته است که نشان از محبوبیت بالای این خودروها می دهد.
\nبرند هوندا هم در سال گذشته به تعداد برابر، مدل های هیبرید و بنزینی آکورد و CR-V فروخت. مشکل دیگر نیسان، تعداد بالای نمایندگی های آن به شمار می رود. هرچند این رقم برای شرکت های بزرگ تر قابل توجیه خواهد بود، اما نیسان در آن از بازار آمریکا سهمی ندارد.
\nهم اکنون شرکت یادشده سازنده ۵.۸ درصد خودروهای فروخته شده در بازار این کشور است؛ سهمی که ۵ سال گذشته برابر با ۷.۷ درصد بود. اتوموتیو نیوز در مصاحبه های متعدد با نمایندگی های نیسان به این نتیجه رسید که سیستم مدیریتی این مجموعه ها نمی تواند روی سهم این شرکت از بازار تکیه کند و مدیران ارشد باید ۴۰ درصد آن ها را از دور خارج کنند.
\nبرای درک بهتر این موضوع می توان به برندهای هوندا، هیوندای و کیا نگاه کرد که تعداد نمایندگی های کمتری در مقایسه با نیسان دارند. مدیران این شرکت می توانند با تعطیلی مراکز ضعیف تر به نمایندگی های بزرگ و کوچک خود امکان بقا و توسعه را بدهد.
\nالبته تعطیلی آن ها هم به شرطی اتفاق می افتد که نیسان توان مالی خریداری تمام و کمال آن ها را داشته باشد. هم اکنون برند نیسان برای بقا در بازار آینده تلاش و تقلا می کند و امید دارد که با اتحاد تازه اش با برندهای هوندا و میتسوبیشی بتواند سبد محصولاتش را کامل کند و حتی از مدل های اسپرتی چون سیلویا رونمایی کند.
\nتولید در چین و خدمات از ژاپن
\nبه نظر می رسد ایران تنها کشور جهان نیست که خودروهای نیسان ساخته شده در چین به آن راه پیدا کرده اند؛ چراکه این خودروساز تصمیم دارد نیسان های چینی خود را به سراسر جهان صادر کند.
\nماساشی ماتسویاما، معاون نیسان موتور و رئیس نیسان چین طی گفت وگو با خبرنگاران چینی فاش کرد که این خودروساز ممکن است خودروهای هیبرید برقی با باتری و پلاگین تولید و ساخته شده در چین را به بازارهای خارج از کشور بفروشد. علاوه بر آن تعدادی از مدل های درون سوز نیسان نیز به دیگر بازارها صادر خواهند شد.
\nچین در حال حاضر یک پنجم از فروش کل نیسان را به خودش اختصاص داده است. به گفته ماتسویاما، نیسان می خواهد از الگوی بی وای دی پیروی کند. بی وای دی مدل های ساخته شده در چین را به بازار اروپا صادر می کند و نیسان نیز چنین تصمیمی گرفته است.
\nهزینه های پایین تولید در چین، بزرگ ترین عامل علاقه خودروسازان به تولید در این کشور است. علاوه بر تولید خودرو در چین، نیسان یک مرکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه Tsinghua چین در سال آینده ایجاد خواهد کرد که تمرکز آن بر تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی و همچنین زیرساخت شارژ و بازیافت باتری خواهد بود.
\nنیسان از سال 2016 فرآیندهای تحقیقاتی مختلفی را با دانشگاه Tsinghua به انجام رسانده است. ماکوتو اوچیدا، رئیس و مدیر اجرایی نیسان در یک بیانیه رسمی گفت: «امیدواریم این همکاری به ما کمک کند تا درک عمیق تری از بازار چین به دست آوریم و استراتژی هایی را توسعه دهیم که نیازهای مشتریان در چین را بهتر برآورده کند. همچنین امیدواریم نتایج تحقیقات مشترک ما به اقتصاد و جامعه چین به توسعه پایدار کمک کند.»
\nتوسعه ای با ابعاد بزرگ تر
\nنیسان موتور ژاپن انتظار دارد با افزایش ۵.۵ درصدی سود عملیاتی در سال مالی جاری به دلیل فروش جهانی بالاتر، پیش بینی های تحلیلگران را پشت سر بگذارد؛ هرچند می گوید رقابت شدید و چالش های ناشی از تورم ادامه خواهد داشت.
\nاین خودروساز انتظار دارد افزایش اندک فروش در چین داشته باشد که نشان دهنده تداوم مشکلات در بزرگ ترین بازار خودرو جهان است. نیسان برای بهبود عملکرد خود روی رشد قوی در آمریکای شمالی حساب می کند.
\nاین پیش بینی شامل افزایش ۱۳.۳ درصدی فروش در آمریکای شمالی و رسیدن به فروش ۱.۴ میلیون دستگاه است. نیسان در چین، زیر یک درصد رشد فروش داشته است.
\nاین شرکت پیش بینی می کند سود عملیاتی در سالی که از اول آوریل آغاز شد، به ۶۰۰ میلیارد ین برسد؛ درحالی که میانگین تخمین تحلیلگران ۵۷۷.۳ میلیارد ین بود. برندهای خودروسازی ژاپنی مانند نیسان و هوندا موتور در رقابت با خودروسازان چینی (در بازار چین) کم آورده اند.
\nبه گزارش «ایسنا» به نقل از «رویترز» نیسان در نمایشگاه خودرو پکن ماه گذشته، چهار مدل مفهومی را برای بازار چین به نمایش گذاشت و یادداشت تفاهمی را با شرکت بایدو برای انجام تحقیقات درمورد هوش مصنوعی و به اصطلاح «خودروهای هوشمند» امضا کرد.
\n