در این روز هم استقبال از نمایشگاه همچنان چشمگیر بود. در بخش کار و تجاری این نمایشگاه تنها بهمن دیزل، سایپا دیزل و زامیاد حضور داشتندکه با به نمایش گذاشتن آخرین محصولات خود، نظر بسیاری از بازدیدکنندگان خودروهای کار و تجاری را به خود جلب کردند. براساس شنیده ها، قرار است به زودی جدیدترین اتوبوس ها، کامیون ها، کشنده ها و کامیونت ها از سوی هر سه خودروساز ذکرشده به بازار عرضه شوند.
آشنایی با جدیدترین کشنده بهمن دیزل
\nبایک X9 کشنده قوی و پرتوان بهمن دیزل است که فروش آن از ابتدای خردادماه سال جاری با قیمت ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان در نمایندگی های این خودروساز آغاز شده است. این محصول قرار است در مردادماه سال جاری به دست مشتریان برسد.
\nبایک X9 از نظر طراحی فوق العاده آیرودینامیک و جذاب است که سبک جدیدی از طراحی کشنده های چینی را به نمایش می گذارد. این کشنده قدرتمند دارای یک موتور ۱۲۹۰۰ سی سی یا ۱۲.۹ لیتری کامینز است.
\nاین پیشرانه قوی با نام X13NS5-560 معرفی می شود. این موتور از ساختار 6 سیلندر خطی با سیستم پاشش سوخت مستقیم و توربوشارژ، اینترکولر و سیستم آلایندگی SCR برخوردار است. این پیشرانه 6 سیلندر خطی ۱۲.۹ لیتری توربوشارژ می تواند ۵۶۰ اسب بخار قدرت را در ۱۸۰۰ آرپی ام (دور در دقیقه) و ۲۶۰۰ نیوتون متر گشتاور را بین هزار تا ۱۴۰۰ آرپی ام فراهم آورد.
\nنکته بسیار مهم درباره کشنده بایک X9 بهمن دیزل این است که مانند کشنده های اروپایی در دور موتورهای پایین گشتاور بالایی را در اختیار راننده قرار می دهد. انتقال قدرت و گشتاور به کمک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک دارای ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای صورت می گیرد.
\nاین گیربکس ساخت کمپانی ZF آلمان بوده که با نام ZF-12TX2621TD شناخته می شود. از مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی این کشنده جدید و قدرتمند بهمن دیزل می توان به: سیستم تعلیق عقب بادی دارای ۴ بالشتک با قابلیت تنظیم ارتفاع ECAS ، سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم ضدلغزش ASR، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ECS، رادار و کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم پایش فشار باد تایر، ترمز پارک برقی، سیستم محدودکننده سرعت، دسته تعویض دنده در پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژ وایرلس، سیستم مولتی مدیا ۱۳.۵ اینچی و... اشاره کرد. درحال حاضر قیمت نهایی جدید این کشنده اعلام نشده؛ اما آخرین قیمت این کشنده قدرتمند بهمن دیزل در خردادماه سال جاری ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان بوده است.
اتوبوس VIP بین شهری زامیاد
\nاین روزها نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس های بین شهری از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی شرکت خودروسازی زامیاد اخیرا محصولات کمپانی فوتون را در سبد محصولات خود قرار داده تا بتواند در این زمینه نیز سهمی داشته باشد.
\nاتوبوس بین شهری زامیاد از نظر ابعاد و اندازه مشابه مینی باس بوده؛ با این تفاوت که جادارتر و دارای ظرفیت ۱+۱۸ است. این اتوبوس بین شهری زامیاد با نام فوتون یو ۹ VIP شناخته می شود.
\nقوای محرکه این اتوبوس یک موتور ۶ سیلندر خطی به حجم ۶.۷ لیتری ساخت کمپانی کامینز است که به لطف فناوری توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها می تواند ۳۰۰ اسب بخار قدرت را در ۲۵۰۰ آرپی ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۱۰۰ نیوتون متر گشتاور را در ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ آرپی ام فراهم آورد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت در این اتوبوس را برعهده دارد.
\nاین گیربکس با نام تجاری VOITH DIWA 854.6 معرفی می شود. این گیربکس مجهز به ریتاردر هیدرولیکی نیز هست. از مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی این اتوبوس می توان به: سیستم هشدار بین خطوط، سیستم تعلیق جلو دارای ۲ عدد کیسه باد و کمک فنر و سیستم تعلیق عقب دارای ۴ عدد کیسه باد و کمک فنر، نمایشگر ۷ اینچی لمسی برای مولتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، ۱۲ عدد بلندگو، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، دو عدد دریچه خروج اضطراری، دریچه سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم برای هر سرنشین و صندلی های مسافر با قابلیت تخت خوابشو، LED با ابعاد ۱۱ اینچ برای هر صندلی به همراه سینی غذای تاشو و... اشاره کرد. هنوز قیمت نهایی این اتوبوس که به زودی به بازار عرضه می شود، از سوی شرکت خودروسازی زامیاد اعلام نشده است.
\nنیسان آبی با رنگ طلایی
\nهمه ما با نیسان آبی، وانت سرسخت و پرتوان تولیدی کشور آشنا هستیم. نسخه ارتقا یافته این خودرو با نام پادرا به بازار آمده و همچنان به دلیل ساختار موتور و گیربکس جزو محبوب ترین وانت های کشورمان به حساب می آید. نسخه کامیونت زامیاد اکستند، نسخه فرمان راست و نسبتا بزرگ نیسان آبی است. این خودرو ۱۶ سانتی متر نسبت به نسخه های حاضر در بازار کشورمان بزرگ تر است.
\nدرواقع کامیونت زامیاد اکستند نسخه صادراتی نیسان آبی است که برای کشورهای آفریقایی در نظر گرفته شده است. این خودرو از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نیسان آبی نداشته و تنها تفاوت آن رنگ طلایی بدنه بوده که به جرأت می توان گفت زیباترین رنگ در میان خودروهای حاضر در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود.
\nاین خودرو از نظر مشخصات فنی همچنان به پیشرانه 4 سیلندر ۲۳۸۹ سی سی اتمسفریک مجهز است که این پیشرانه موسوم به M24 پلاس است. براساس اعلام شرکت زامیاد، بهینه سازی هایی برای این پیشرانه صورت گرفته که عبارت است از: سیستم پاشش سوخت به روش چند نقطه ای MPFI و افزایش نسبت تراکم و رسیدن به عدد ۸.۳ به یک.
\nهمه این پارامترها سبب شده است این پیشرانه حداکثر ۷۰ کیلووات قدرت (معادل ۹۴ اسب بخار) را در دور ۴۵۰۰ آرپی ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون متر گشتاور را در دور ۲۵۰۰ آرپی ام فراهم آورد. طبق آن چه شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرده، این خودرو در هر صد کیلومتر ۱۰.۸ لیتر بنزین می سوزاند. قدرت و گشتاور تولیدی از موتور این خودرو به کمک گیربکس ۱+۵ با ساختار کلاج تک صفحه ای خشک با عملگر هیدرولیکی به چرخ های عقب منتقل می شود. براساس شنیده های غیر رسمی، کامیونت زامیاد اکستند در کشورهای آفریقایی ۱۱ هزار دلار به فروش می رسد.
پادرا پلاس اسپرت
\nاز دیگر محصولاتی که در غرفه گروه خودروسازی سایپا نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود، پادرا پلاس اسپرت بود. این وانت تک کابین با ادوات و تجهیزاتی همراه بود که وقار آن را دو چندان کرده و این خودرو را مشابه یک وانت آفرودی جلوه می داد.
\nتایرهای پهن، رکاب های آفرودی حجیم، لیپ سپر عقب، سپر جلو پلاستیکی با گارد فلزی و یک نوار فلزی پهن در بالای جلوپنجره به همراه قاب آینه های فلزی و سایر ادوات یک خودرو آفرودی، کاملا حس و استایل یک پیکاپ آفرودی را به این خودرو بخشیده بود.
\nاین خودرو می تواند برای کسانی که قصد خرید یک خودرو نسبتا اقتصادی دارند که گاهی مصارف آفرودی هم داشته باشند، گزینه مناسبی است. قلب تپنده پادرا پلاس اسپرت همچنان همان پیشرانه نیسان آبی یا زامیاد اکستند است.
\nاین موتور 4 سیلندر ۲۳۸۹ سی سی تنفس طبیعی و مجهز به سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای MPFI می تواند حداکثر تا ۷۰ کیلووات (۹۴ اسب بخار قدرت) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون متر گشتاور تولید کند. در این خودرو یک گیربکس ۱+۵ وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.
کامیونت پادرا پلاس یخچال دار
\nوانت نیسان (که حدود پنج دهه است در بازار کشورمان حضور دارد)، یکی از محبوب ترین خودروهای کار و تجاری در بازار خودرویی کشور است. شرکت خودروسازی زامیاد پس از پنج دهه تولید این خودرو، حدود دو سال است که نسخه فیس لیفت آن را با نام پادرا پلاس معرفی کرده است. اما جالب است بدانید که شرکت زامیاد با اندکی تغییرات در بخش قوای محرکه این خودرو سعی در برتری دادن این وانت در بازار کار و تجاری کشور دارد.
\nکماکان همان پیشرانه 4 سیلندر خطی ۲۳۸۹ سی سی تنفس طبیعی روی این خودرو نصب شده که این بار با نام M24 و M24 پلاس معرفی می شود. این موتور حداکثر ۷۰ کیلووات (معادل ۹۴ اسب بخار قدرت) را در دور ۴۵۰۰ آرپی ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون متر گشتاور را در ۲۵۰۰ آرپی ام به ارمغان می آورد.
\nهمچنان گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت به چرخ های عقب را برعهده دارد. از دیگر تغییرات پادرا پلاس این است که سیستم کلاچ این خودرو تک صفحه ای خشک با عملگر هیدرولیکی است.
\nامکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع، چراغ رانندگی در روز، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت، تنظیم برقی آینه های جانبی و سیستم صوتی بلوتوث برای این خودرو در نظر گرفته شده است. در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره قیمت نهایی این خودرو از سوی شرکت خودروسازی زامیاد اعلام نشده است.
کامیونت پادرا پلاس کمپرسی
\nاین خودرو همانند سایر نسخه هایش بوده و هیچ تفاوت ظاهری به آن ها ندارد. این کامیونت به منظور ارائه خدمات نسبتا سبک تر در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، کامیونت پادرا پلاس کمپرسی همانند یک کامیون کمپرسی بوده؛ با این تفاوت که از ابعاد و اندازه جمع وجورتری برخوردار است.
\nاین کامیونت مناسب کاربری های سبک بوده و به دلیل پیشرانه کم استهلاک، بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
\nپادرا پلاس کمپرسی نیز زیر کاپوت خود یک پیشرانه 4 سیلندر خطی ۲۳۸۹ سی سی اتمسفریک دارد که براساس تغییرات ایجادشده در سیستم سوخت رسانی انژکتوری چند نقطه ای MPFI می تواند تا ۹۰ اسب بخار قدرت را در دور ۴۵۰۰ آرپی ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۸۷ نیوتون متر را در دور ۲۵۰۰ نیوتون متر تولید کند.
\nدر این کامیونت گیربکس ۱+۵ به خوبی وظیفه خود را انجام می دهد. درحال حاضر هنوز قیمت نهایی پادرا پلاس کمپرسی مشخص نشده است.
کامیونت فوتون برقی
\nاین روزها که الکتریزه شدن حمل ونقل در اولویت قرار گرفته است، خودروسازان سعی در ایجاد تنوع در سبد محصولات پاک خود دارند.
\nدر راستای اجرای این سیاست، شرکت خودروسازی سایپا دیزل کامیونت فوتون برقی را در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشته بود. این کامیونت تمام برقی که تفاوت چندانی از نظر ظاهری با نسخه بنزینی خود ندارد، از موتور الکتریکی برخوردار است که می تواند نیروی لازم را برای حرکت آن فراهم کند.
\nاز آن جا که محصولات کار و تجاری نسبت به خودروهای سواری برقی، نیازمند توان و گشتاور بیشتری بوده و باید از پیمایش بالاتری نیز برخوردار باشند، بر این اساس یک موتور الکتریکی از نوع سنکرون مغناطیس دائم در محور جلو این کامیونت تعبیه شده است. حداکثر توان خروجی این موتور الکتریکی به ۱۱۵ کیلووات (معادل ۱۵۴.۲ اسب بخار) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۳۰۰ نیوتون متر می رسد.
\nاین موتور الکتریکی دارای حداکثر دور موتور ۱۲ هزار آرپی ام (دور در دقیقه) است که همین مساله سبب می شود توان بهتری برای حرکت در زمان جابه جایی بار داشته باشد.
\nکامیونت فوتون از یک پک باتری ۸۱.۱۴ کیلووات-ساعتی لیتیوم-آهن-فسفات برخوردار است که به راحتی پاسخگوی نیازهای راننده این خودرو خواهد بود. باتری های ساخته شده در این کامیونت متعلق به شرکت CATL است که از عملکرد بالایی برخوردار است.
\nاز مهم ترین امکانات این کامیونت برقی می توان به: پاور ویندوز، اتولایت (چراغ روز)، دوربین دید عقب، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم ترمز ممانعت از برخورد از روبه رو، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS و سیستم ترمز دیسکی اشاره کرد. شرکت خودروسازی سایپا دیزل قرار است به زودی این کامیونت را در سبد محصولاتش قرار دهد.
کامیونت کمپرسی فوتون M4
\nشرکت خودروسازی سایپا دیزل برای گسترش سبد محصولات خود و جلب رضایت بیشتر مشتریان، کامیونت و کامیون های جدیدی را به سبد محصولاتش افزوده است . یکی از این محصولات جدید، کامیونت کمپرسی فوتون M4 است. فوتون M4 از یک موتور پرتوان کامینز با کد Cummins ISF3.8s5154 یورو پنج پلاسEEV بهره می برد.
\nاین پیشرانه پرتوان می تواند حداکثر ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گیربکس 6 سرعته ZF6S558 نیز برای انتقال قدرت به چرخ های عقب برای این کامیونت در نظر گرفته شده است.
\nکامیونت فوتون M4 دارای امکاناتی نظیر سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم ترمز ممانعت از برخورد از جلو، سیستم ترمز پایداری الکترونیکی ESC و... است.
\nجالب است بدانید که طرح فروش این خودرو به این شرح انجام شد: فوتون M4 باری بدون خواب با قیمتی برابر با 2 میلیارد و ۲۲۶ میلیون تومان، فوتون M4 باری 6 تن دارای اتاق خواب با قیمتی برابر با ۲ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومان و فوتون M4 باری ۸.۵ تن دارای اتاق خواب با قیمتی برابر با ۲ میلیارد و ۳۰۳ میلیون تومان عرضه شدند.
\nکشنده دانگ فنگ KX520 4×2
\nسایپا دیزل برای آن دسته از مشتریانی که به دنبال یک کشنده به روز با امکانات رفاهی بالا هستند، دانگ فنگ KX520 4×2 را به سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو آورده بود.
\nاین کشنده اگرچه از ظاهری معمولی برخوردار است، اما پیشرانه پرتوان آن و سطح بالای امکانات رفاهی و ایمنی آن، این مدل را به یک گزینه مناسب برای خرید بدل کرده است . دانگ فنگ KX520 4 ×2 از یک موتور 6 سیلندر خطی کامینز موسوم به Cummins ISZ520 بهره می گیرد که می تواند حداکثر ۵۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
\nاین کشنده از یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی ساخت کمپانی ZF آلمان برخوردار است. این گیربکس که با نام ZF-12TX2620AMT شناخته می شود، جزو گیربکس های به روزی است که کشنده سایپا دیزل به آن مجهز شده است .
\nلیست طولانی از آپشن های ایمنی و رفاهی در این کشنده وجود دارد، از جمله: سیستم ترمز اضطراری خودکار AEBS، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS ، سیستم ترمز پایداری الکترونیکی ESC، سیستم توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها یا EBD، سیستم هشدار برخورد از جلو، پاور ویندوز، دریچه سقف برقی، کولر درجا و یخچال. شرکت سایپا دیزل قیمت ۶ میلیارد و ۴۲۷ میلیون تومان را برای این کشنده در نظر گرفته است.
\n