در اینجا دلیل سقوط Lotus Evija X در گودوود است


هفته گذشته در جشنواره سرعت گودوود، یک خودروی مسابقه ای کمیاب لوتوس اویجا ایکس از خط شروع تپه‌نوردی تصادف کرد. این هایپرکار برقی تقریباً 2000 اسب بخاری به سختی چند فوتی خود را طی کرد و در نهایت در یک بشکه یونجه قرار گرفت. اما اکنون می دانیم که دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

با توجه به لوتوس – که جزئیات بیشتری را به آن ارائه کرد جاده و مسابقه گودوود وب‌سایت—راننده کنترل کشش را خاموش کرد، که تمام 1257 پوند فوت گشتاور را در یک لحظه به چرخ‌ها فرستاد. در چند فوت اول، چرخ های عقب با سرعت 170 مایل در ساعت و لاستیک های جلو با سرعت 150 مایل در ساعت حرکت می کردند. راننده سعی کرد با بلند کردن دریچه گاز، ماشین را از چرخش نجات دهد، اما تعادل ماشین تغییر کرد و آن را با سر به داخل بشکه‌های یونجه فرستاد.

گشتاور فوری همراه با آن همه سرعت تایر و بدون کشش یا محدود کننده دور، دستور العملی برای فاجعه بود. کل این حادثه از ابتدا تا پایان حدود 1.5 ثانیه طول کشید. خوشبختانه راننده (که نامش فاش نشده است) بدون آسیب از آنجا دور شد.

لوتوس در بیانیه‌ای در اوایل این هفته به ما گفت: «پس از یک ارزیابی رسمی توسط گودوود و لوتوس، چسبندگی نامتقارن ناشی از اصلاح بیش از حد در هنگام شتاب‌گیری سریع در خط شروع، علت مشخص شد. در این حادثه راننده آسیبی ندید و خسارات کمی به خودرو وارد شد.

لازم به ذکر است که لوتوس در اوایل هفته یک تپه نوردی را با موفقیت انجام داد. و کنترل کشش برای آن اجرای اولیه خاموش شد. متأسفانه، Evija X پس از این حادثه هرگز نتوانست یک دوره زمانی از صعود به تپه گودوود را تکمیل کند.

اویجا ایکس در صورت تکمیل یک دوره زمان‌بندی‌شده، می‌توانست یکی از سریع‌ترین خودروهای آخر هفته باشد. این خودرو اخیراً رکورد سریع‌ترین خودرو با شاسی تولیدی را در Nordschleife به ثبت رسانده است. با دور زدن 6 دقیقه و 24 ثانیه، Evija X حتی از پورشه 919 هیبریدی اوو و فولکس واگن ID.R سریعتر بود.

حیف که نتوانستیم آن سرعت را در گودوود به نمایش بگذاریم.



منبع