پس از آن سوئد (33%)، ایسلند (31%)، هلند (24%) و دانمارک (21%) در رتبه های بعدی قرار دارند. این رقم در فنلاند 18 درصد بود که نشان می دهد کشورهای اسکاندیناوی بهترین عملکرد را در دور شدن از انرژی سوخت های فسیلی دارند. سهل انگاری در موضوع آلودگی هوا خطر بزرگی برای انسان به همراه دارد، زیرا هوایی که از بدو تولد تنفس می کنیم می تواند بر سلامتی ما تأثیر جدی بگذارد. اما تاثیر توسعه خودرو و حمل و نقل برقی در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران بر کنترل آلودگی هوا چیست؟
\nحذف آلاینده های ناشی از موتورهای احتراقی
\nرئیس اداره مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از تاثیر برقی شدن خودروها بر کاهش آلودگی هوا خبر داد. پیام معینی با اشاره به اینکه استفاده از خودروهای برقی راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی هوا و پایداری محیط زیست است خاطرنشان کرد: تجربیات موفق سایر شهرهای دنیا در استفاده از خودروها و اتوبوس های برقی این ایده را تقویت می کند.
\nوی با تاکید بر اینکه برقی شدن خودروها یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا است، گفت: خودروهای برقی به دلیل اینکه آلاینده های مضر تولید نمی کنند نقش عمده ای در بهبود کیفیت هوا دارند. تحقیقات آژانس بین المللی انرژی (IEA) نشان می دهد که استفاده از خودروهای الکتریکی می تواند تا سال 2040 به کاهش 30 درصدی انتشار CO2 منجر شود. استفاده از خودروهای الکتریکی همچنین می تواند به کاهش 25 درصدی انتشار ذرات معلق منجر شود. که در بهبود سلامت کلی نیز موثر است.
\nرئیس گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی تهران با اشاره به مطالعات دانشگاه هاروارد در زمینه برق رسانی به حمل و نقل گفت: برقی شدن حمل و نقل می تواند سالانه 170 هزار مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا در سراسر جهان را کاهش دهد. با توجه به این آمار و مزایا، توسعه و گسترش زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهای برقی و حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگی مانند تهران یکی از اولویت های اصلی بهبود کیفیت هوا و حفظ محیط زیست است.
\nمعینی ضمن بیان اینکه اولین و مهمترین هدف برقی کردن وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی رهایی از آلاینده های ناشی از موتورهای احتراقی فعلی است، تصریح کرد: با سوزاندن سوخت های فسیلی علاوه بر تولید آلاینده های هوا و گرم شدن زمین، گازها، صدا و ... و آلودگی حرارتی ایجاد می شود. حذف موتورهای احتراقی باعث کاهش میزان آلاینده های تولید شده در حمل و نقل کالا و مسافر در محیط شهر می شود، دمای شهر به دلیل حذف احتراق نسبت به قبل کاهش می یابد و آلودگی صوتی ناشی از انفجار سوخت در موتور خودرو و خروج آن از اگزوز بسیار کاهش می یابد.
\n \nامکان تامین 25 درصد انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر
\nوی در خصوص جایگزینی موتورهای احتراقی با موتورهای الکتریکی گفت: این فرآیند نیازمند فناوری هایی مانند فناوری ذخیره انرژی، فناوری شارژ باتری و البته تامین برق دستگاه های الکتریکی است. روش های تامین برق بسیار متنوع است و امروزه امکان تبدیل بسیاری از انرژی ها به انرژی الکتریکی وجود دارد.
\nمعینی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: نکته اصلی که کارایی برقی سازی ناوگان را برای کاهش آلاینده های هوا به چالش می کشد تامین انرژی الکتریکی خودروهای برقی و توسعه این نوع خودروها است. در سال های اخیر، با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی، نیاز به زیرساخت های شارژ کارآمد و منابع انرژی تجدیدپذیر نیز افزایش یافته است.
\nرئیس گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی تهران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 25 درصد انرژی مصرفی در برخی کشورهای پیشرفته از منابع تجدیدپذیر تامین می شود، ادامه داد: بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی. گزارش (IEA)، تا سال 2030، پیش بینی می شود تعداد خودروهای الکتریکی به 145 میلیون دستگاه برسد. این افزایش مستلزم توسعه شبکه های برق قوی تر و افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی است.
\nاستفاده از سیستم های ذخیره سازی انرژی مانند باتری های بزرگ یکی از راهکارهای پیشنهادی برای تامین انرژی خودروهای برقی در نظر گرفته شد که می توانند انرژی را در زمان های کم بار در شبکه برق ذخیره کرده و در زمان پیک مصرف، آن را تامین کنند. این روش ها می توانند به کاهش فشار روی شبکه برق و افزایش پایداری منابع تغذیه کمک کنند.
\n \nتاثیر غیرقابل انکار خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا
\nچندی پیش مدیرعامل شرکت پایش کیفیت هوای تهران درباره تاثیر خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا نیز اظهار داشت: خودروهای برقی تاثیر انکارناپذیری در کاهش آلودگی هوا دارند و شهرداری تهران تنها به دنبال این موضوع نیست. همه کشورهای توسعه یافته در تلاش هستند تا به این مهم دست یابند علاوه بر موضوع آلودگی هوا، موضوع انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش گرمایش زمین نیز یکی از موضوعاتی است که کشورهای مختلف هر ساله در قالب جام به آن می پردازند. اجلاس سران.
\nدر جام حذفی سال گذشته تمرکز بر روی موضوعات کلیدی مانند جابجایی از سوخت های فسیلی با برنامه ریزی صحیح بود و استفاده از خودروهای برقی یکی از اصلی ترین راهکارها محسوب می شود. وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته به دنبال برقی شدن خودروها هستند و بر همین اساس قرار است از سال 2030 خودروهای فسیلی ممنوع شود و این معضل در کشور ما که بیش از سایرین از آلودگی هوا رنج می برد را باید یکی از اصلی ترین مشکلات دانست. راهکارهایی برای مدیریت و کاهش آلودگی هوا به عنوان مثال، اکثر خودروهایی که در حال حاضر در تهران تردد می کنند، فرسوده، قدیمی، آلاینده محسوب می شوند و آلاینده های بسیار بیشتری نسبت به خودروهای مشابه تولید می کنند.
\nمدیرعامل شرکت پایش کیفیت هوای تهران ادامه داد: گذشته از اینکه با برقی شدن خودروها آلایندگی صفر می شود و اگزوزی ندارند که آلاینده ها را متصاعد کنند، این خودروهای برقی آلودگی صوتی ایجاد نمی کنند و همچنین فضای شهر را تغییر می دهند و باعث می شوند. جذابیت دارند و استفاده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی و تاکسی را افزایش می دهند. این وضعیت باعث کاهش تقاضا در سیستم حمل و نقل شخصی خواهد شد.
\n