از جمله داراییهای امنی که از کاهش بیشتر جلوگیری کردهاند، خودروهای SUV و خودروهای الکتریکی هستند. اولی فقط 4 درصد کاهش متوسطی را به ثبت رسانده و تقریباً 50 درصد حجم را نشان می دهد. دومی با افزایش ثبت نام از 485000 واحد در نیمه اول سال 2021 به 633200 واحد در نیمه اول سال 2022، افزایش 31 درصدی، بسیار بهتر عمل کرد. این بدان معناست که خودروهای برقی باتری دار (BEV) اکنون 11.4 درصد از کل بازار را تشکیل می دهند که تقریباً چهار امتیاز بیشتر از سهم بازار در سال گذشته است.
رشد تسلا کند می شود
همانطور که این برند به سمت استفاده کامل از کارخانه جدید خود در برلین حرکت می کند، همچنان به محصولاتی که از کارخانه های خود در خارج از کشور تهیه می شود وابسته است. با این حال، دلایل دیگری برای کاهش رشد در اروپا وجود دارد.

رقابت بیشتر از همیشه
مسابقه برقی شدن تقریباً همه برندهای موجود در اروپا را درگیر می کند. برای مثال، گروه بیامو سریعترین تولیدکننده در حال رشد در این بخش است، با سهم بازار که از 5.76 درصد در نیمه اول سال 2021 به 8.37 درصد یک سال بعد افزایش یافت. جدیدترین محصولات مانند iX، iX3 و i4 با استقبال مثبت مردم مواجه شده اند.

مدل 3 نه تنها در خارج، بلکه در خانه نیز با افزایش رقابت روبرو است. بی ام و i4 و Polestar 2 دو رقیب مستقیم هستند که در ماه ژوئن به رشد خود ادامه دادند. همچنین، همانطور که در ایالات متحده و چین اتفاق افتاد، تسلا مدل Y به یک جایگزین جدی و جذاب تبدیل شده است. در واقع، مدل Y در شش ماهه اول سال جاری بیشترین خودروی الکتریکی در اروپا ثبت شده است.
گروه هیوندای نیز به لطف نتایج قوی هیوندای آیونیک 5 و کیا EV6 و موقعیت خوب هیوندای کونا و کیا نیرو، سریعتر از رقبای خود رشد می کند. هیوندای به درستی خود را به عنوان یک تولید کننده جدی خودروهای الکتریکی با محصولات جذاب و قیمت های رقابتی معرفی کرده است. Stellantis نیز در این دوره پیروز شد. موقعیت خود را به عنوان دومین فروشنده BEV در اروپا پس از گروه فولکس واگن تثبیت کرد.
این به لطف نتایج عالی فیات 500 الکتریکی، سومین خودروی الکتریکی خالص ثبت شده در اروپا در آن دوره امکان پذیر شد. به نظر می رسد که فیات نمادین موفقیت نسخه احتراقی را تکرار می کند: طراحی جذاب، سهولت در رانندگی و نگهداری اقتصادی.
نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودروی JATO Dynamics است.