امنیت جانی رانندگان با نورپردازی مناسب
\nروشنایی استاندارد جاده ها نیازمند محاسبات دقیقی است که باید با در نظر گرفتن عوامل مختلف موردمحاسبه و برنامه ریزی قرار بگیرد. برای تامین امنیت رانندگان، بخش وسیعی از سطح جاده برای رانندگی با کیفیت باید نورپردازی شود. در نورپردازی معابر به جای نورپردازی بر اشیا، طراحی نور به صورتی انجام می شود که راننده بتواند اختلاف نور بین اشیاء را تشخیص دهد. روشنایی کافی به رانندگان کمک می کند تا اشیاء و افراد را در جاده به وضوح ببینند و با سرعت مطمئن حرکت کنند.
\nهمچنین، روشنایی مناسب می تواند از خستگی و خواب آلودگی رانندگان جلوگیری کند. میزان درخشندگی نور در جاده ها بر اساس واحد لوکس اندازه گیری می شود. لوکس مقدار نوری است که بر واحد سطح می تابد.
\nاستانداردهای روشنایی جاده ها در کشورهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی، میزان درخشندگی نور در جاده ها به این شرح است؛ جاده های درون شهری: 20 تا 25 لوکس/ جاده های برون شهری: 10 تا 15 لوکس/ تونل ها: 30 تا 50 لوکس. البته میزان درخشندگی نور در جاده ها به عوامل دیگری مانند عرض جاده، تعداد خطوط عبور، وجود علائم ترافیکی و شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.
\nمیزان درخشندگی نور در جاده ها باید به گونه ای باشد که خیرگی ایجاد نکند. خیرگی می تواند باعث کاهش دید رانندگان و افزایش خطر تصادف شود. برای جلوگیری از خیرگی، چراغ های روشنایی جاده ها باید به گونه ای طراحی شوند که نور را به صورت یکنواخت و بدون خیرگی پخش کنند.
\nعلاوه بر میزان درخشندگی نور، کیفیت نور نیز اهمیت دارد. کیفیت نور به رنگ نور و نوع منبع نور بستگی دارد. نور سفید خنثی بهترین گزینه برای روشنایی جاده هاست. این نوع نور دید رانندگان را در شرایط مختلف آب و هوایی بهبود می بخشد.
\nافزایش تصادفات جاده ای در گلستان به دلیل عدم وجود شبکه روشنایی
\nاستان گلستان بیش از ۵ هزار کیلومتر جاده اصلی و فرعی دارد و مسیر تردد مسافران به مشهد و عبور کامیون های باری به شرق کشور است. در این استان سالانه میلیون ها تردد جاده ای ثبت می شود و در شب ها به دلیل نداشتن شبکه روشنایی تصادف هایی که گاها منجر به فوت هم می شود، اتفاق می افتد.
\nآمارهای منتشر شده از سوی پلیس نشان می دهد که بیشترین سوانح رانندگی حدود ساعت ۱۶ تا 3بامداد اتفاق می افتد و تاریکی هوا و نبود شبکه روشنایی در افزایش سوانح جاده ای نقش مهمی دارد. میزان تصادف در محورهای دارای شبکه روشنایی استان نسبت به محورهای فاقد روشنایی، کمتر است و در بسیاری از راه ها، استانداردهای راه سازی رعایت نشده است.
\nتامین شبکه روشنایی محورهای ارتباطی از نیازهای اساسی است. استان گلستان بیش از ۵ هزار کیلومتر جاده فرعی و اصلی دارد و لازم است ایمن سازی مطلوب راه ها و شبکه روشنایی کامل جاده انجام شود که با این اقدامات، شاهد کاهش سوانح و حوادث جاده ای در استان خواهیم بود.
\nسالانه بیش از ۷ میلیون تن بار و نزدیک به ۳ میلیون مسافر در این استان از طریق ناوگان باربری و مسافربری جابه جا می شوند. مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گلستان در این باره اظهار کرد: طول راه های استحفاظی گلستان 5250 کیلومتر است و این اداره کل به صورت شبانه روزی در آماده باش کامل به سر می برد.
\nعادل مصدقی ادامه داد: از ۶۸۰کیلومتر بزرگراه و محورهای اصلی در گلستان حدود ۲۱۲کیلومتر آن از روشنایی بهره مند هستند و پیگیر افزایش شبکه روشنایی در جاده های استان هستیم.
\nوی افزود: متاسفانه سرقت تجهیزات روشنایی در جاده های گلستان مشکلات جدی برای ما به وجود آورده است و طی یک سال اخیر در جاده های استان حدود ۱۰۰ کیلومتر به دلیل سرقت های مکرر کابل و ترانس های برق، خاموشی داشتیم که با پیگیری های انجام شده توانستیم مجددا روشنایی را برقرار کنیم.
\nوی بیان کرد: در کل، روشنایی محورهای برون شهری جزو الزامات ایمنی راه ها نیستند، ولی این اداره کل برای افزایش ضریب ایمنی در نقاط مستعد تصادف، بریدگی ها، نواحی مسکونی حاشیه راه و نقاط مه گیر کوهستانی اقدام به ایجاد روشنایی می کند.
\nتاثیر روشنایی در تصادفات ۵ تا ۶درصد است
\nمدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان زنجان نیز در این باره گفت: ایجاد روشنایی در نقاط پرتصادف، مه گیر، تقاطع ها و نقاط اصلی از اولویت های راهداری است، ولی در کل مسیر جزو الزامات نیست.
\nجعفر قزوینیان با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص میزان تاثیر روشنایی در تصادفات عنوان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته، تاثیر روشنایی در تصادفات ۵ تا ۶ درصد است که با توجه به محدودیت های اعتباری، این موضوع در اولویت برنامه های راهداری نیست.
\nوی افزود: ایجاد روشنایی در نقاط پرتصادف، نقاط مه گیر، تقاطع ها و نقاط اصلی از اولویت های راهداری و حمل ونقل جاده ای است.
\nمدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان زنجان ادامه داد: با توجه به سیاست های سازمان، افزایش طول روشنایی در جاده های کشور و استان فعلا ممکن نیست و تنها نگهداری از روشنایی های موجود و ایجاد روشنایی نقطه ای در برخی نقاط اصلی و مه گیر و تقاطع های پر تصادف از برنامه های اولویت دار راهداری است.
\n