مغز خودرو میداند که لاستیکها در جای خود هستند. خودرو از فشار باد لاستیکها آگاه است اما موارد دیگر تنها در حد حدس و گمان هستند. لاستیکهای هوشمند پیرلی از سنسورهای بلوتوثی به منظور ارتباط مستقیم با خودرو استفاده میکنند و به این ترتیب امکانات بالقوه زیادی دارند. این لاستیکها که در پاگانی یوتوپیا معرفی شدهاند امکان ارتباط با سیستمهای کنترل کشش، کنترل پایداری و ترمز ضد قفل خودرو را دارند.
اساسا پاگانی یوتوپیا میداند که کدام نوع لاستیک در زیر خودرو قرار دارد و میتواند تمامی سیستمهای الکترونیکی را با برنامه خاص طراحی شده برای آن لاستیک تنظیم کند.
پیرو میسانی، مدیرفنی ارشد پیرلی به مثالی در این زمینه اشاره میکند. لاستیکهای تروفئو RS یوتوپیا هنگام ترمز کردن و فعال شدن ABS چسبندگی بیشتری (حدود ۵درصد) ایجاد میکنند اما لاستیکهای زمستانی سوتوزیرو نیازمند چسبندگی بیشتر (حدود ۱۰ تا ۱۴ درصد) هستند.
طبیعتا سیستم ABS خودرو مجبور است به گونهای تنظیم شود که با لاستیکهای مختلف هماهنگ باشد اما این امر عملکرد نهایی آن لاستیک مخصوص را کاهش میدهد. اما با وجود لاستیکهای هوشمند پیرلی دیگر این اتفاق رخ نخواهد داد. میسانی تاکید میکند: «اگر بتوانید تشخیص بدهید لاستیک بهکاررفته در خودرو تروفئو است یا زمستانی، آنوقت میتوانید به ABS بگویید از این برنامه مخصوص استفاده کن و این مشخصات را داشته باش! همین موضوع درباره سیستمهای کنترل کشش و پایداری نیز صدق میکند.»
کریستوفر پاگانی، پسر هوراچیو پاگانی موسس شرکت میگوید: « از مدتهاپیش علاقه داشتیم این تکنولوژی را برای خودروها ارائه کنیم و البته معتقدیم راهی برای بهبود رفتار خودرو در جاده با وجود شرایط مختلف ازجمله بارش باران و برف و… وجود دارد.»
با وجود لاستیکهای هوشمند خودرو میتواند طول عمر و استهلاک لاستیک را نیز ارزیابی کند. دادههای حاصل نیز میتوانند بهصورت یک پیام روی داشبورد خودرو به نمایش درآیند تا مالک را از زمان تعویض لاستیکها آگاه سازند. همچنین در آینده میتوان با این کار تنظیماتی را در سیستمهای کمکراننده اعمال کرد.
لاستیکهای هوشمند در عین جذابیت خود میتوانند پیشرفتهای زیادی را در دینامیک خودروها رقم بزنند. همچنین این لاستیکها به پیرلی کمک میکنند در آینده محصولات بهتری بسازد زیرا سنسورها میتوانند دادههای زیادی را جمعآوری کنند.
شما میتوانید دادههای لاستیک را با استفاده از دینامومتر به دست آورید اما این وسیله وزن زیادی دارد.
میسانی میگوید: «سنسور داخل لاستیک چیزی را تغییر نمیدهد و ما شرایط واقعی را میسنجیم.»
به همین خاطر میتوان دادههای بهتری را به دست آورد و از آن در فرآیند توسعه خودرو نهایت استفاده را برد. پیرلی همچنین میتواند دادههای لاستیکهای مربوط به خودرو مشتریان را جمعآوری کرده و چشمانداز بهتری از استایل رانندگی، کارکرد واقعی خودرو و… را به دست آورد.
با اینکه بسیاری از فرآیندهای تحقیق و توسعه خودروها با شبیهسازی انجام میپذیرد اما یکی از سختترین کارها شبیهسازی لاستیکهاست. به همین خاطر است پلتفرمهایی همچون آیریسینگ تلاشهای زیادی برای بهبود مدلسازی لاستیکها انجام میدهند. با وجود دادههای بیشتر و شفافتر شما میتوانید مدلهای بهتری بسازید که نتیجه آن تولید لاستیکهای بهتر خواهد بود.