خرید اتوبوس و ون از چین توسط شهـــــــــرداری پایتخت، این روزها گرچه خبـــــــــری داغ و پرزرق و برق است، اما مخالفت های بسیاری را به همراه داشته، شهرداری مدعی است تا امروز قراردادی برای تامین ۲۵۰۰ اتوبوس و ۱۰هزار دستگاه ون در کنار موتورسیکلت و تاکسی با چینی ها به امضا رسانده و در نخستین فصل سال آینده بخشی از این خودروها در ناوگان کشور حضور خواهند یافت.
\nگرچه امروز ناوگان حمل ونقل مسافری کشور بیش از همیشه نیازمند حضور مدل های جدید است اما این عدم تعادل بین واردات اتوبوس و ون از چین و خرید از خودروسازان داخلی، نارضایتی هایی را به همراه دارد.
\nازجمله آن که رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شهری در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و عمران و حمل ونقل شورای تهران با معاونان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، وضعیت فنی و کشف قیمت این خودروها را غیرشفاف و وضعیت خدمات پس از فروش آن ها نامشخص دانسته است.
\nجزئیات نامشخص از ویژگی های فنی و امکانات اتوبوس های چینی
\nدر همین راستا، جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و سایر مسئولان این حوزه برای بررسی خریدهای صورت گرفته از چین برگزار شد.
\nاین جلسه به منظور بررسی خریدهای انجام شده از چین با حضور برخی مسئولان حوزه حمل ونقل تهران برگزار شد.
\nدر این جلسه گزارشی از وضعیت قراردادهای حمل ونقل عمومی با کشور چین بیان شد و سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که مشخصات فنی اتوبوس های خریداری شده هنوز به صورت شفاف مشخص نیستند، گفت: «باید گفته شود روش کشف قیمت که به خرید از برخی خودروسازان چینی انجامیده، چگونه بوده است.»
\nوی ادامه داد: «مشخصات فنی که مبنای قرارداد قرار گرفته اند، به همراه استعلام قیمت آن ها باید به شورای شهر ارائه شود؛ همچنین دل نگرانی هایی در رابطه با نحوه خدمات بعد از فروش اتوبوس ها وجود دارد که باید درخصوص آن ها توضیح داده شود.»
\nسال جولان خودروهای چینی در حمل ونقل عمومی تهران
\nدر حالی صحبت از غیرشفاف بودن واردات مدل های چینی ازسوی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل مطرح می شود به نظر می رسد قرارداد شهرداری با چین به مرحله اجرا رسیده و چند گام بیشتر تا ورود این خودروها به کشور نمانده است.
\nسخنگوی شهرداری تهران به تازگی با اشاره به این قرارداد اعلام کرده است که اولین نمونه تاکسی، اتوبوس و ون برقی چینی به تهران آمده است.
\nوی عبدالمطهر محمدخانی همچنین اظهار کرده است: «از اردیبهشت تعداد تاکسی ها و اتوبوس های برقی در شهر افزایش می یابد.»
\nوی در ادامه افزود: «قرارداد تکمیلی حمل ونقل برقی با شرکت های چینی منعقد و اولین نمونه تاکسی، اتوبوس و ون برقی وارد کشور می شود.»
\nسخنگوی شهرداری تهران گفت: «به طور کلی قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس، ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۱۰هزار ون و ۱۵۰هزار موتورسیکلت برقی اجرایی شده است و اواخر بهار آینده در تهران شاهد ورود این اتوبوس ها و ون ها و موتورها به ناوگان حمل ونقل عمومی خواهیم بود.»
\nخدمات و تامین قطعه؛ نگران کننده ترین جنبه واردات اتوبوس
\nواردات خودروها به کشور همواره چند جنبه مهم داشته است که یکی از مهم ترین آن ها خدمات پس از فروش و تامین قطعات بوده است.
\nبه دلیل تحریم های اعمال شده بر صنایع ایران، دور از ذهن نیست تامین قطعات و امکان ارائه خدمات برای بسیاری از شرکت ها امری دشوار است.
\nبا آن که اتوبوس ها و ون های موردنظر شهرداری، از چین خریداری شده اند، اما باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که حتی چینی ها هم همچنان با بسیاری از برندهای اروپایی همکاری کرده و هنوز برخی از قطعات خود را از تامین کنندگان جهانی خریداری می کنند.
\nاین موضوع چالشی برای تامین قطعات خودروهای وارداتی یا الزام به حضور واسطه ها برای خرید این قطعات است. بنابراین دور ازانتظار نیست که هزینه تعمیر و نگهداری این خودروها در مقایسه با مدل های داخلی چندبرابر باشد.
\nدر همین خصوص، سیدجعفر هاشمی تشکری نیز اظهار کرد که دل نگرانی هایی در رابطه با نحوه خدمات بعد از فروش اتوبوس ها وجود دارد که باید درخصوص آن ها توضیح داده شود.
\nبه گفته وی، در طول تاریخ تهران هیچ گاه دامنه تصدی گری شهرداری ها به این اندازه افزایش نیافته بوده و خود شهرداری به دنبال خرید خودرو، ایجاد بنگاه های تجاری و شرکت داری در بخش خودرو نبوده است.
\n