
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
سه خودروی پرفروش اروپا در سال 2024، شاسی بلند نبودند
مرگ خودرو تا حد زیادی اغراق شده است. مطمئناً، شاسی بلندها و کامیون ها آمریکا و برخی مناطق دیگر را تسخیر کرده اند، اما اروپایی ها هنوز هم هاچ بک های کوچک و مانند آن را دوست دارند. در سال 2024، سه پلاک معروف فروخته شده در قاره کهن خودروهای کوچک بودند: داچیا ساندرو. (اشاره به شوخی جیمز می)رنو کلیو و فولکس واگن گلف.
\nشرکت تحقیقات بازار خودرو آلمان قدرت داده ها این شرکت کوچک رومانیایی 270111 فروش را در منطقه اتحادیه اروپا، EFTA و بریتانیا فهرست کرده است. هاچ بک کوچک 14.3 درصد افزایش یافت. ساندرو خیلی جلوتر از برادر لوکس تر خود یعنی Clio که سال 2024 را با 216569 دستگاه (+ 6.5 درصد سالانه) به پایان رساند، به پایان رسید.
\nمدل | \nفروش | \nسالانه | \n
داچیا ساندرو | \n270,111 | \n+14.3٪ | \n
رنو کلیو | \n216,569 | \n+6.5٪ | \n
فولکس واگن گلف | \n216,549 | \n+17.5٪ | \n
تسلا مدل Y | \n210,484 | \n-17.5٪ | \n
فولکس واگن T-Roc | \n203,611 | \n-1.5٪ | \n
پژو 208 | \n199,820 | \n+2.7٪ | \n
فولکس واگن تیگوان | \n195297 | \n+12.1٪ | \n
تویوتا یاریس کراس | \n[194512 | \n+10.1٪ | \n
اشکودا اکتاویا | \n182801 | \n+ 13.3٪ | \n
تویوتا یاریس | \n180806 | \n+13.8٪ | \n
روزهایی که فولکس واگن گلف بر جدول فروش اروپا تسلط داشت، گذشته است. هاچ بک/واگن آلمانی با 216549 خودرو (+ 17.5 درصد نسبت به سال قبل) در رتبه سوم قرار گرفت. بله، تنها 20 دستگاه کلیو و گلف را از هم جدا می کنند و از آن زمان تاکنون قدرت داده ها این ارقام نشان دهنده 98 درصد از کل خودروهای فروخته شده در ماه دسامبر در اتحادیه اروپا، EFTA و بریتانیا است و همه چیز ممکن است به هر جهت پیش برود.
\nبه راحتی می توان فهمید که چرا ساندرو در سال گذشته رتبه اول را کسب کرد. مانند تمام مدل های داچیا، این یک خودروی بی معنی با قیمت پایین، تجهیزات مناسب و ظاهری نامناسب است. مطمئناً موتورهای سه سیلندر آنها بی حال هستند، اما واحدهای 1.0 لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ برای افرادی که به دنبال خودروهای ارزان قیمت هستند مناسب هستند.
\nدر برخی کشورها، ساندرو از کارخانه با موتور سازگار با گاز مایع (LPG) به فروش می رسد که کارکرد آن را ارزان تر می کند. در بازار داخلی داچیا در رومانی، قیمت LPG حدود نصف قیمت بنزین استاندارد است. اگر شرکت متعلق به رنو موتور دیزلی را که در مدل های نسل قبلی استفاده می شد حفظ می کرد، ممکن بود فروش بیشتر می شد. با این حال، فرانسوی ها تا حد زیادی مشعل نفت در اروپا را رها کرده اند تا قوانین آلایندگی سخت گیرانه تر را رعایت کنند.
\n
\n \n \n \n \n 16
\nبرای پایین نگه داشتن قیمت، ساندرو از برق خودداری می کند. با این حال، دنیس لو ووت، مدیرعامل داچیا گفت اخبار خودرو اروپا این در سال 2027 زمانی که خودروی نسل بعدی مدل EV را دریافت کند، تغییر خواهد کرد.
\nداچیا به لطف موفقیت خود در بخش B، اکنون نیرویی است که در منطقه اتحادیه اروپا + EFTA + انگلستان قابل محاسبه است. ارقام منتشر شده توسط انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نشان می دهد که این برند در سال گذشته 4.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. با سهم 4.1 درصدی از هیوندای و کیا پیشی گرفت. به راحتی فورد را شکست داد که به 3.3 درصد سقوط کرد.
\n \n \n \n \n\n \n \n \n منابع:\n \n اخبار خودرو اروپا، قدرت داده ها، انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)
\nمنبع