شرکت‌های خودروسازی به دلیل بیش از حد آلاینده‌ها جریمه‌های هنگفتی در اروپا می‌گیرند


آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا خودروسازان فعال در اروپا به انواع خودروهای هیبریدی و الکتریکی وسواس دارند؟ مطمئناً، آنها نیز می‌خواهند با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دنیای شکننده ما محافظت کنند، اما اگر خودروهای گازسوز را کاهش ندهند، پیامدهای مالی بزرگی نیز به همراه خواهد داشت. به ازای هر گرم بیش از هدف آلایندگی ناوگان تعیین شده توسط اتحادیه اروپا، خودروسازان 95 یورو (105 دلار) جریمه می پردازند.

بسیار خوب، زمانی که شما یک موتور سوار اتومبیل با جیب های بزرگ مانند گروه فولکس واگن یا Stellantis هستید، چندان به نظر نمی رسد. با این حال، این جریمه ها به سرعت جمع می شوند زیرا این جریمه برای هر ماشین فروخته شده اعمال می شود. اگر شرکت خودروهای هیبریدی و برقی کافی برای جبران فروش ICE خود نفروشد، این می تواند به جریمه های هنگفتی بالغ بر صدها میلیون یورو تبدیل شود.

این نیز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود کاهش سایز به سرعت در حال انجام باشد و موتورهای سه سیلندر در اروپا به جای استثنا تبدیل شوند. گسترش موتورهای کوچکتر و برقی تأثیری جهانی دارد زیرا اروپا یکی از مهم ترین مناطق برای صنعت خودرو است. خودروسازان باید خود را با قوانین سختگیرانه در اتحادیه اروپا وفق دهند و این بر توسعه خودروها و موتورهای جدید تأثیر می گذارد.

میانگین هدف فعلی ناوگان 115.1 گرم در کیلومتر (بر اساس چرخه WLTP) در سال 2025 حدود 19 درصد کاهش می یابد و به 93.6 گرم در کیلومتر می رسد و بیشتر خودروسازان را در معرض خطر قرار می دهد. تحقیقات انجام شده توسط شرکت تحلیلگر نیروی داده پیش‌نمایش آینده‌ای نگران‌کننده برای بسیاری از شرکت‌هایی که در اروپا خودرو می‌فروشند. تا ژوئن 2024، تنها تسلا و جیلی کمتر از هدف ناوگان آتی سال 2025 بودند.

با توجه به کمیسیون اروپا، هر خودروساز هدف خاص خود را دارد که بر اساس میانگین جرم ناوگان آن محاسبه می شود. به عبارت دیگر، شرکت‌هایی که تعداد شاسی‌بلندهای بیشتری می‌فروشند، اهداف بالاتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که خودروهای کوچک‌تری دارند. در سال 2020، خودروسازان تقریباً 510 میلیون یورو برای از دست دادن اهداف کاهش انتشار CO2 پرداخت کردند که در آن زمان آرام‌تر بود.

خودروسازان در حال حاضر بر سر دوراهی قرار دارند. به پمپاژ ICE ادامه دهید یا همه چیز را با خودروهای برقی وارد کنید؟ وسوسه برای سناریوی دوم است، اما یارانه های دولت ها در سراسر اروپا یا به شدت کاهش یافته یا به طور کامل از بین رفته است، و تلفات خود را بر تقاضای مشتری می زند. بر اساس اعداد منتشر شده توسط اتحادیه اروپا، در شش ماه اول سال، خودروهای صرفا الکتریکی تنها 12.5 درصد از سهم بازار اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده اند. انجمن خودروسازان اروپا. این در واقع کمی بدتر از نیمه اول سال 2023 است که خودروهای برقی 12.9 درصد از کل محموله ها را تشکیل می دادند.

این همان داستان در مورد پلاگین هیبریدی است زیرا سهم بازار آنها از 7.4٪ به 6.9٪ کاهش یافته است. از طرف دیگر، هیبریدهای معمولی از 25 درصد به 29.2 درصد افزایش یافتند ACEA. دیتا فورس درصدهای کمی متفاوت را در نمودار زیر فهرست می کند، اما تجزیه و تحلیل آنها به همین نتیجه منتهی می شود – خودروهای گازسوز همچنان در اروپا حکمفرما هستند.

ACEA تجزیه و تحلیل نشان می دهد که حتی دیزل “کثیف” همچنان از خودروهای برقی در شش ماه اول سال جلوتر است و سهم بازار 12.9٪ در مقابل 12.5٪ برای خودروهای برقی را دارد. گفتنی است، نفت سوزها در مقایسه با ژانویه تا ژوئن 2023 که 14.5 درصد از فروش خودروهای جدید در اروپا را به خود اختصاص داده بودند، کاهش یافته است.

با توجه به هدف آلایندگی ناوگان در سال 2025، مطمئناً شاهد خودروهای هیبریدی و برقی بیشتری از خودروسازانی خواهیم بود که در اروپا رقابت می کنند. اجتناب از جریمه های سنگین از سال 2030 برای شرکت های خودروسازی سخت تر می شود، زمانی که این محدودیت مجدداً کاهش می یابد، از 93.6 گرم در کیلومتر در سال آینده به 49.5 گرم در کیلومتر.

برای خودروسازان آزادی عمل وجود دارد زیرا آنها می توانند به طور مشترک برای رسیدن به هدف آلایندگی خود اقدام کنند. را کمیسیون اروپا اجازه چنین معامله ای را بین سازندگان خودرو و ون نمی دهد. اخبار خودرو اروپا نگاهی به EC رکوردها و آنها نتوانستند هیچ معامله بزرگ جدیدی بین شرکت ها برای سال 2025 کشف کنند.

با نگاهی به جلوتر، اتحادیه اروپا فروش خودروهای جدید با آلایندگی را از سال 2035 ممنوع خواهد کرد، اما سوخت های مصنوعی می توانند موتور احتراقی را زنده نگه دارند.



منبع