روز گذشته رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: هنوز بررسی نکردهایم مبلغ کرایه تاکسیهای برقی چقدر تعیین شود، اما درحالحاضر کرایه این تاکسیها ۵۰درصد بیشتر از تاکسیهای بنزینسوز است. پیشتر تعیین کرایه تاکسی برقی را در اختیار تاکسیرانی گذاشته بودیم، اما در شرایط فعلی گفتیم بهتر است با مشورت شورا این کار انجام شود و فعلا برای تعیین نرخ صبر کنند.
آیا دولت برای خرید تاکسی برقی مشوق ارائه میکند؟
شهرداری تهران میگوید ۵هزار تاکسی برقی وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران خواهند شد. این تاکسیها با همکاری وزارت صمت در اختیار شهرداری تهران قرار خواهند گرفت.
وزارت صمت تصمیم دارد تا ۱۰۰هزار تاکسی، ۲۰هزار خودرو شخصی، ۴هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در فاز اول برقیسازی حملونقل به کشور بیاورد. سهم تهران از این تعداد خودرو الکتریکی، حداقل ۵هزار تاکسی برقی خواهد بود.
براساس اعلام سازمان تاکسیرانی شهر تهران و وزارت صمت، ۱۰هزار خودرو برقی تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ در کشورمان عرضه خواهند شد. از میان این ۱۰هزار خودرو الکتریکی، بخش قابلتوجهی به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران خواهند پیوست.
شهرداری تهران از برنامه خود برای فعالسازی ۲۷هزار دستگاه تاکسی در این شهر خبر داده است که بهتدریج وارد ناوگان حملونقل تهران خواهند شد. در همین رابطه چندی پیش، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد کرایه تاکسی برقی ۵۰درصد مبلغ تاکسیهای معمولی گرانتر خواهد بود.
شادی مالکی اعلام کرد کرایه تاکسی برقی ۵۰ تا ۸۰درصد از کرایه تاکسیهای معمولی گرانتر خواهد بود.
مالکی در ادامه اظهار کرد: تاکسیهای برقی خودرو لوکس بهشمار میآیند؛ بنابراین رانندگان تاکسی میتوانند تا سقف ۸۰درصد افزایش نرخ داشته باشند. بااینحال برای رفاه حال شهروندان اعلام کردهایم رانندگان این دسته از خودروها میتوانند تا سقف ۵۰درصد نسبتبه نرخ عادی کرایه یک مسیر افزایش کرایه داشته باشند.
بهگفته مالکی، تاکسیهای برقی بهصورت گردشی و در مسیرهای پرترافیک و پرتردد فعالیت خواهند کرد. این در حالی است که براساس گفتههای معاون شهرداری تهران، سازمان تاکسیرانی تلاش میکند بخشی از هزینه خرید خودروهای برقی را از منابع دولتی تامین کند.
بهگفته رئیس سازمان تاکسیرانی تهران، احتمال همکاری دولت در تامین هزینه خرید تاکسیهای برقی زیاد است اما هنوز مبلغ دقیق کمکهای دولتی مشخص نیست.
البته در کشورهای مختلف، کمکهای دولتی، مشوق قابلتوجهی برای گسترش استفاده از خودروهای برقی به شمار میآید. بااینحال به نظر می رسد اعلام تفاوت ۵۰ تا ۸۰درصدی کرایه تاکسی برقی نسبتبه تاکسی معمولی باعث کاهش استقبال از این تاکسیها میشود. با این وجود انتظار میرود تاکسیهای برقی فقط در مناطق شمالی شهر تهران فعال شوند؛ چراکه بعید است شهروندان در سایر مناطق تهران، اختلاف قیمت حداقل ۵۰درصدی نسبت به کرایه تاکسی معمولی را برای تاکسی برقی بپردازند.
افزایش کرایه تاکسی بدون مصوبه شورای شهر غیر قانونی است!
نایبرئیس کمیته عمرانو حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به اخبار منتشرشده مبنیبر افزایش ۵۰ تا ۸۰درصدی کرایه تاکسیهای برقی پایتخت گفت: درحالی از افزایش میزان کرایه سخن به میان میآید که تاکنون پیشنهادی مبنی بر تعیین کرایه ویژه این نوع تاکسی به شورا ارائه نشده است.
حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحمد آقامیری در این باره اظهار کرد: هرگونه افزایش کرایه تاکسی عادی یا برقی بدون مصوبه شورای شهر تهران غیرقانونی و خلاف مقررات است.
وی با تاکید بر اینکه تاکسی برقی در لیست خودروهای لوکس جایگاهی ندارد، افزود: تاکسی برقی خودرو لوکس بهشمار نمیآید و ارتباطی میان این دو وجود ندارد که بتوان کرایه را بر آن مبنا تعیین کرد.
این عضو شورای شهر تاکید کرد: کرایه تاکسی برقی باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد و نباید با تعرفه خودروهای لوکس مطابقت داده شود. نایبرئیس کمیته عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تعیین مبلغ کرایه تاکسیهای برقی، ابتدای باید در کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران مطرح و پس از تایید نهایی به صحن شورا ارائه شود تا به تصویب برسد و پس از آن تاکسیرانی میتوانند آن مبلغ را به تاکسیرانان ابلاغ کند.
حجتالاسلام آقامیری افزود: اگر پیشنهادی در تفاوت میزان کرایه تاکسیهای برقی نسبت به تاکسیهای عادی مطرح شود، ممکن است از سوی شورا پذیرفته شود یعنی رانندگان این قبیل تاکسیها میتوانند کرایه بیشتری از مردم دریافت کنند. البته این موضوعات باید به طور دقیق در شورا بررسی شود.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه پیگیر آن هستیم تا تسهیلات بیشتری برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته شود، ادامه داد: دنبال آن هستیم که کمک کنیم رانندگان بتوانند بدون دغدغه تاکسی خود را با برقیها جایگزین کنند.
وی با بیان اینکه ۲۷هزار دستگاه تاکسی برقی بهزودی وارد ناوگان حملونقل خواهد شد، اضافه کرد: این تاکسیها در همه بخشهای حملونقلی پایتخت یعنی هم در بخش تشریفات مثل هتلها و فرودگاه و هم در سطح شهر به کار گرفته خواهند شد و به مرور بر تعداد آنها افزوده خواهد شد. حجتالاسلام آقامیری در پاسخ به اینکه چرا رانندگان رغبتی نسبتبه جایگزینی خودروهای خود با تاکسیهای برقی ندارند، افزود: طبیعی است، همیشه در ابتدای یک تغییر بزرگ عدهای مخالف هستند اما به مرور زمان وقتی بر تعداد این تاکسیها در ناوگان حملونقل افزوده شد و تاکسیرانان مزایای آن و تفاوتهایش را با خودروهای بنزینی خود دیدند، به این خودروها تمایل پیدا میکنند.