صنعت خودرو بدون رقابت تنبل‌تر شده است

در راستای رونق تولید و اشتغال باید توجه ویژه‌ای به بازار لوازم خانگی و خودرو داشته باشیم. به‌رغم اینکه محدودیت و مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان این حوزه وجود دارد اما شاهد پیشرفت‌های خوبی در تولیدات این حوزه ها بوده‌ایم.

به واقع ارتقای کیفیت و رقابتی‌سازی قیمت، از جمله نکات مهمی هستند که همواره باید در بازار این محصولات به آن توجه داشته باشیم چراکه این دو شاخصه برای مصرف‌کننده حائز اهمیت است. قطعا حمایت از این صنایع موجب ارتقای کیفیت بیشتر محصولات و رقابتی شدن قیمت خواهد شد.

در این شرایط درست است که حمایت از تولیدات داخل را مدنظر قرار می‌دهیم اما این امر باعث می‌شود تولیدکنندگان داخلی دیگر به فکر ارتقای کیفیت و رقابتی‌سازی قیمت نباشند که این موضوع آسیب‌زاست پس باید این مساله را با سیستم‌های تعرفه‌ای به نحوی کنترل کنیم که شرایط برای تولید کنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان عادلانه باشد.

همچنین نباید در این بازار رویکردهای به اصطلاح «صفر و صدی» را دنبال کنیم و با سیاست‌های خود درپی این باشیم که یا واردات کالایی ممنوع شود یا اینکه واردات را به نحوی آزاد بگذاریم که آسیب دیگری به تولید کننده وارد کند. اگر سیستم‌های تعرفه‌ای به درستی برنامه‌ریزی و کنترل شوند این مساله بهترین راهکار برای پیگیری حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

البته باید گفت تورم به کلیه حوزه‌های کالا و خدمات اصابت کرده است. بنابراین اینکه تولیدکنندگان توانستند تا حدودی نیازهای جامعه را برطرف کنند، جای تقدیر دارد چراکه آنها هم مشکلات و چالش‌های زیادی را پیش روی خود دارند.

ازسوی‌دیگر همچنان جامعه و مصرف‌کنندگان انتظار افزایش کیفیت لوازم خانگی و رقابتی‌سازی قیمت این کالاها را دارند، از این رو تولیدکنندگان این بخش باید همه توان خود را برای تحقق این اهداف به‌کار گیرند.

دستگاه‌های متولی باید حمایت‌های منطقی و اصولی از تولید و به ویژه بازار لوازم خانگی داشته باشند. یکی از این موارد می‌تواند کنترل مناسب تعرفه‌ها باشد چراکه این مساله اهرم خوبی برای رسیدن به اهداف محسوب می‌شود.

مهم‌ترین اصل در این بخش حمایت از تولید داخل است بنابراین حمایت از تولید داخل باید به عنوان یک محور، مدنظر وزارت صمت در دولت چهاردهم باشد. چون صنعتی که احساس رقابت نداشته باشد، پیشرفت چندانی نخواهد داشت.