در همین زمینه اکبر رنجبرزاده، عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.
نقش وزارت صمت را در توسعه صنعت خودرو چگونه ارزیابی میکنید؟
نقش وزارت صمت در توسعه صنعت خودرو و مدیریت بازار بسیار اهمیت دارد. عملکرد وزارت صمت در حوزه توسعه و افزایش کیفیت خودرو نهتنها پرشتاب نبوده بلکه انتقادهای بسیاری به این عملکرد وارد است چون با آنچه در حوزه صنعت خودرو در سیاستهای کلان کشور تعریف شده بود، فاصله بسیاری داریم.
عملکرد وزارت صمت را چگونه میبینید؟
با توجه به پیشتازی ایران در بسیاری از موضوعات فنی و مهندسی انتظار میرود از قافله توسعه جهانی خودرو جانمانیم یا حداقل این فاصله را کاهش دهیم اما متاسفانه عملکرد مدیریتی وزارت صمت و شرکتهای خودروسازی قابلدفاع نیست.
در بحث تولید خودرو باید به کدام سمت حرکت کنیم؟
تولید خودروهای برقی که آلایندگی زیستمحیطی ندارند و انرژیهای فسیلی کمتری مصرف میکنند، ضروری است. کیفیسازی خودروها و تلاش برای تولید خودروهای استاندارد بهروز، انتظار جدی مجلس از وزیر آینده وزارت صمت است. افزایش کیفیت خودروها مطالبه جدی مردم است. در راستای تحقق این مطالبه مردم، نمایندگان مجلس قانون واردات خودروها را تصویب کرد، چراکه هر تجارت و صنعتی بودن رقیب پیشرفت نخواهد کرد اما داشتن رقیب قدرتمند منجر به تلاش داخلیها برای افزایش کیفیت محصول تولیدیشان خواهد شد.
وزیر صمت جدید چه اقداماتی باید انجام دهد؟
اگرچه تکیه بر توانمندیهای داخلی اولویت اصلی کشور است-البته مشروط به اینکه بتوانند پاسخگوی نیازهای کشور و خواستههای مردم باشند- اما خودروسازان داخلی نتواستند این انتظارات را محقق کنند بنابراین امیدوارم وزیر صمت جدید برنامهای جدی برای اصلاح وضعیت خودروسازی داشته باشد و شرایط واردات خودروهای کارکرده را تسهیل کند.