“حتی ثروتمندان نیز گریه می کنند” عبارتی است که به ما یادآوری می کند که حتی کسانی که در آسایش زندگی می کنند ممکن است روزهای سختی داشته باشند. این روزها در خودروها، این مورد برای پورشه است. این شرکت که شهرت خود را بر روی خودروهای اسپورت ایجاد کرد، با گسترش به خودروهای SUV و سدان های لوکس شکوفا شد. اما زمان در حال تغییر است.
اشتباه نکنید؛ پورشه یک برند قوی در گروه فولکس واگن در حال مبارزه است. طی 15 سال گذشته، با موفقیت وارد بخشهای جدید شده و مدلها و موتورهای جدیدی را معرفی کرده است که چند دهه پیش غیرقابل تصور بود. به لطف کیفیت، عملکرد و بازاریابی خوب، پورشه فروش جهانی خود را بین سالهای 2009 و 2023 تقریباً سه برابر کرد. برندهای دیگری مانند تسلا ممکن است در مدت زمان کوتاهتری به رشد سریعتری دست یافته باشند، اما خودروهای آنها به گرانی پورشه نیستند.
این دستاورد قابل توجه به پورشه اجازه داد تا با اطمینان و با موفقیت نسبی بخش خودروهای الکتریکی را کشف کند. پورشه تایکان یکی از پرفروشترین خودروهای الکتریکی لوکس امروزی است و مثال خوبی است که نشان میدهد برقیسازی لزوماً به وجهه یک برند خودروی اسپرت آسیب نمیزند. با این حال، مشکلات جدیدی در حال ظهور است.
کاهش تقاضا برای خودروهای برقی
سال گذشته، پورشه با فروش 320200 دستگاه در سرتاسر جهان پس از 16 سال متوالی رشد (به استثنای همه گیری کووید-19 در سال 2020) رکورد جدیدی را برای فروش سالانه خود به ثبت رساند. با این حال، به نظر می رسد که این روند رو به پایان است. آخرین داده های منتشر شده نشان می دهد که تحویل جهانی بین ژانویه تا سپتامبر به 226000 دستگاه رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 تقریباً 7 درصد کاهش داشته است.
عکس از: Motor1.com
بر اساس گزارش پورشه، دلیل اصلی این کاهش، کاهش تقاضا در چین است که 29 درصد کاهش یافته است. در مورد مدل ها، دو مشکل آشکار وجود دارد که به طور دردناکی شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. اولاً، پورشه تایکان در بازاری که حداقل در اروپا و ایالات متحده در آن تقاضا دیگر رو به رشد نیست، دچار افت شدید شده است.
تایکان همچنین با رقابت فزاینده ای در چین، بزرگترین بازار برق جهان، مواجه است. بدتر از آن، تایکان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 رونمایی شد، به این معنی که مدل قدیمی آن پنج سال است که در بازار حضور داشته است.
پرونده مک کان
روند نگرانکنندهتر دیگر مربوط به Macan است. با ورود نسل دوم – فقط به عنوان یک خودروی برقی در دسترس است – پرفروش ترین پورشه در تلاش است تا نتایج فروش نسل قبلی خود را شکست دهد. پورشه نسل اول ماکان را از برخی بازارهای کلیدی حذف کرده تا صرفاً بر روی مدل جدید تمرکز کند. دیگر ICE Macan را در وب سایت های پورشه در آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا و اتریش نمی بینید.
عکس از: Motor1.com
هزینه ماکان جدید به طور متوسط 22 درصد بیشتر از نسل قبلی است. این افزایش عمدتاً به دلیل تغییر در سیستم انتقال از احتراق به برق است. این وضعیت با افزایش نگرانی ها و احساسات منفی نسبت به خودروهای الکتریکی در اروپا تشدید می شود. ماکان جدید هنوز در همه جا عرضه نشده است، بنابراین تغییر مدل به فروش نیز لطمه می زند.
عکس از: Motor1.com
قیمت ها بر اساس برآورد بازار آلمان است.
به طور خلاصه، اعداد و ارقام نشان میدهند که پورشه دیگر به دلیل مدلهای الکتریکی خود در میان کاهش تقاضا، دیگر رشد نمیکند. آیا این روند منفی میتواند روی سایر برندهای لوکس نیز تأثیر بگذارد که به سمت طیف گستردهتری از خودروهای الکتریکی حرکت میکنند؟
نویسنده مقاله، Felipe Munoz، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.