فورد شرکت های خودروسازی چینی را “تهدید وجودی” می خواند

دورانی که خودروسازان چینی سوژه تمسخر صنعت خودروسازی بودند، گذشته است. این شرکت‌ها نه تنها (عمدتا) کپی کردن طرح‌های برندهای معتبر را متوقف کرده‌اند، بلکه توانایی‌های مهندسی خود را نیز بسیار افزایش داده‌اند. با فراوانی نیروی کار ارزان و دسترسی به موادی که خودروسازان بین‌المللی فقط می‌توانند رویای آن را داشته باشند، این شرکت‌ها اکنون به نیرویی تبدیل شده‌اند که می‌توان با آن‌ها حساب کرد.

مدیر عامل فورد پس از بازدید از چین که شامل آزمایش خودروهای محلی بود، افشاگری جدیدی کرد. وال استریت ژورنال جیم فارلی، مدیرعامل فورد می‌گوید سازندگان خودروهای برقی چینی یک “تهدید وجودی” هستند. در یکی از سفرهایش، جان لاولر، مدیر ارشد مالی، به مدیر عامل پیوست، که با صراحت اعتراف کرد که «این افراد از ما جلوتر هستند».

مدیرعامل فورد با اشاره به ظهور تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی و توانایی آنها در خارج کردن فروش از برندهای آمریکایی از دهه 1980، می گوید که “این فیلم را قبلا دیده است.” به همین ترتیب، فارلی نفوذ فزاینده خودروسازان چینی را به پیشرفت عظیمی که هیوندای و کیا در دهه‌های اخیر دیده‌اند، به ویژه در مورد خودروهای الکتریکی مرتبط دانست.

فورد چگونه می تواند مقابله کند؟ در اوایل فوریه، فارلی اعلام کرد که “تیم SkinkWorks” در حال کار بر روی پلتفرم جدیدی است که به خودروهای برقی مقرون به صرفه برای مبارزه با چینی ها و همچنین تسلا اختصاص داده شده است. در همین حال، این شرکت در حال آماده شدن برای عرضه یک کراس اوور کوچک تمام الکتریکی پوما است اما بعید است که در ایالات متحده به فروش برسد. بازار اصلی Puma-e احتمالا اروپا خواهد بود، جایی که این شرکت اخیراً هدف بلندپروازانه خود را برای تغییر به خودروهای الکتریکی خالص تا سال 2030 به تعویق انداخته است.

خودروهای برقی با رنگ بیضی آبی رنگ بسیار کمی داشتند. این SUV سه ردیفه الکتریکی قرار بود در سال 2027 (پس از تاخیر در عرضه اولیه 2025) به بازار عرضه شود اما در نهایت ماه گذشته لغو شد. علاوه بر این، فورد هزینه خودروهای الکتریکی را 10 درصد کاهش می دهد و نسل بعدی وانت برقی F-150 را برای بار دوم به تاخیر می اندازد. ابتدا قرار بود در سال 2025 راه اندازی شود و به سال 2026 موکول شود و اکنون به سال 2027 موکول شود.

می توان گفت فورد مقداری ساخته است جالبه این شرکت در سال های اخیر تصمیماتی گرفته است. سال گذشته تولید فیستا، یکی از محبوب ترین خودروهای اروپا را متوقف کرد. نابودی این خودروی کوچک پس از توقف تولید موندئو در سال 2022 اتفاق می‌افتد و فوکوس در سال 2025 به قبرستان خودروسازی می‌رود. تولید هر سه این خودروها چند سال پیش در ایالات متحده متوقف شد، جایی که موندئو به عنوان فیوژن فروخته شد. تولید Taurus بزرگتر در سال 2019 متوقف شد.

بسیاری از دولت ها در سراسر جهان متوجه تهدید چین شده اند و شروع به اعمال تعرفه بر خودروهای برقی تولید شده در چین و مقصد بازارهای صادراتی کرده اند. هفته گذشته، دولت بایدن تعرفه های 100 درصدی سختگیرانه ای را بر خودروهای برقی چینی اعمال کرد. دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که این تعرفه ها از 27 سپتامبر اجرایی می شود.

همچنین انتظار می‌رود اتحادیه اروپا هفته آینده درباره تعرفه‌های بالاتر رای‌گیری کند. با توجه به اخبار خودرو در اروپااتحادیه اروپا می خواهد تعرفه 36.3 درصدی را بر SAIC اعمال کند. جیلی، شرکت مادر ولوو، ممکن است با تعرفه 19.3 درصدی مواجه شود، در حالی که خودروهای BYD که به اروپا ارسال می شوند با تعرفه 17 درصدی مواجه خواهند شد. با این حال، بلومبرگ گزارش ها حاکی از آن است که این نرخ ها احتمالا کاهش می یابد.

منبع