فورد اروپا چندی پیش به موفقیتی دست یافت و خودروهای بزرگی را ساخت که مشتریان به تعداد زیادی آنها را دوست داشتند. سپس تصمیم گرفت تولید تعدادی از این خودروها، به ویژه Mondeo و Fiesta را متوقف کند تا بر کراس اوورها و خودروهای الکتریکی تمرکز کند. این یک شرط بندی است که نتیجه نداد. فورد امروز اعلام کرد که 4000 شغل را در سراسر اروپا، بیشتر در بریتانیا و آلمان، کاهش می دهد که حدود 14 درصد از نیروی کار خود را در آنجا تشکیل می دهد.
این اخراج ها تا سال 2027 تکمیل خواهد شد. فورد در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «نگرانی ویژه سلامت تجارت خودروهای سواری فورد در اروپا است، جایی که این شرکت در سال های اخیر ضررهای قابل توجهی را متحمل شده است و صنعت در حال تغییر به سمت خودروهای الکتریکی است. و رقابت جدید ویرانگر بوده است.
درست است که خودروسازان اروپایی با مقررات سختگیرانه آلایندگی خودروهای احتراق داخلی، عدم قطعیت نظارتی، تقاضای کمتر از حد انتظار برای خودروهای الکتریکی و افزایش ویرانگر واردات چینی، با بادهای مخالف قابل توجهی روبرو هستند. اما این نیز درست است که فورد به سادگی به تولید مدل های محبوب خود پایان داد. رویترز گزارش داد در حالی که فروش خودروهای جدید در سراسر اروپا در ماه سپتامبر 6.1 درصد کاهش داشت، فروش فورد 17.9 درصد کاهش یافت. بدون تکیه گاه هایی مانند فیستا و به زودی فوکوس، فورد ناگزیر با مشکل مواجه خواهد شد.
با این حال، فورد سریعاً تقصیر را به جای دیگری، حداقل به طور عمومی، منتقل می کند. همانطور که در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح داده شد، جان لاولر، مدیر مالی شرکت اخیراً نامهای به دولت آلمان نوشت: «آنچه ما در اروپا و آلمان کمبود داریم یک برنامه سیاست روشن و بدون ابهام برای ترویج تحرک الکتریکی است، مانند سرمایهگذاری در حملونقل عمومی در زیرساختهای شارژ. و مشوق های معنادار برای کمک به… مصرف کنندگان برای روی آوردن به وسایل نقلیه الکتریکی، بهبود رقابت در هزینه تولیدکنندگان و افزایش انعطاف پذیری در دستیابی به اهداف انطباق CO2.
این ممکن است درست باشد و آلمان امسال به مشوق های خودروهای برقی خود پایان داد، اما با توجه به اینکه سقوط فورد به شدت از بقیه صنعت پیشی گرفته است، مشکلات آن نمی تواند همه برون زا باشند.
فورد همچنین اهداف تولید جدیدترین خودروهای برقی اروپایی خود، کاپری و اکسپلورر را که هر دو بر روی پلت فرم MEB فولکس واگن ساخته شده اند، کاهش خواهد داد. به زودی بیضی آبی همچنین نسخه الکتریکی کراس اوور محبوب Puma مبتنی بر فیستا را خواهد داشت. اما آیا این برای متوقف کردن خونریزی کافی است؟ به خصوص که اروپایی ها همچنان به خرید خودروهای کوچک بنزینی و دیزلی ادامه می دهند؟
فورد به خاطر خودش باید بفهمد که بسیاری از مشکلاتش در اروپا ساخته خودش است.